Mówi: | Hanna Surma |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa portu lotniczego Poznań-Ławica |
Duże spadki liczby pasażerów na poznańskim lotnisku
Lotnisko Poznań-Ławica notuje rekordowo duże spadki liczby pasażerów. W maju i czerwcu port lotniczy obsłużył 25 proc. osób mniej niż w tych samych miesiącach ubiegłego roku, a w całym półroczu lotnisko straciło 22 proc. podróżnych. W lipcu spadek był nieco mniejszy i wyniósł 16 proc. Rejsy z Poznania tną zarówno linie tradycyjne, jak i niskokosztowe.
– Obserwujemy zdecydowanie negatywny tzw. efekt OLT, jak również wygenerowanego jednorazowo ruchu związanego z Euro2012. Przed rokiem w czerwcu obsłużyliśmy bardzo dużo pasażerów przylatujących do Poznania na mecze. Podsumowując całe półrocze na poznańskim lotnisku, gdybyśmy odjęli pasażerów korzystających z linii OLT, jak również tych, których obsłużyliśmy w związku z Euro2012, to spadek liczby pasażerów wynosiłby 12 proc. – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Hanna Surma, rzeczniczka prasowa portu lotniczego Poznań-Ławica.
Surma przekonuje, że spadki odnotowuje cała branża, bo ubiegły rok był rekordowo dobry. Duży wpływ miała na to działalność linii OLT Express, która od kwietnia do lipca 2012 r. oferowała liczne krajowe połączenia lotnicze w atrakcyjnych cenach.
Ławica, która notuje jedne z największych spadków liczby pasażerów (w pierwszym półroczu więcej pasażerów ubyło jedynie w Łodzi), zmaga się również z malejącą liczbą połączeń. Rejsy z Poznania redukują zarówno linie tradycyjne, jak i niskokosztowe. LOT zmniejszył znacząco liczbę połączeń do Warszawy.
– W październiku roku ubiegłego LOT zawiesił połączenia do Frankfurtu, tak więc mogliśmy oferować tylko jedno dziennie linią Lufthansa. LOT także mocno ograniczył operowanie do Warszawy. Z innych miast jest nawet po siedem rotacji dziennie na Lotnisko Chopina, natomiast w Poznaniu teraz ostatnio mieliśmy tylko trzy – podkreśla Surma.
Do tego przewoźnicy niskokosztowi zawiesili część połączeń na zimę. Surma podkreśla, że choć na innych lotniskach to norma, w Poznaniu taka sytuacja miała miejsce po raz pierwszy. Dwa z tych połączeń nie zostały przywrócone wiosną. W kwietniu linia Wizz Air zadecydowała o zlikwidowaniu dwóch kolejnych tras. Łącznie w porównaniu z ubiegłym rokiem z Poznania nie ma już rejsów do Barcelony, Rzymu, Dortmundu i Cork (obsługiwanych przez Wizz Aira) oraz Madrytu i Bolonii (Ryanair). Z końcem października ubiegłego roku z Ławicy wycofał się też Norwegian, który oferował loty do Oslo.
Ławica zyskała za to kilka nowych tras, które częściowo zmniejszają straty. To m.in. połączenia do Bergen w Norwegii oraz East Midlands Airport w Anglii. Przywrócona została też większość zawieszonych na zimę tras sezonowych, a Eurolot połączył Poznań z dwoma miastami w Chorwacji.
– Polityka tanich przewoźników jest niestety czasem nieprzewidywalna dla regionalnych portów lotniczych. Prowadzą oni ostrą grę konkurencyjną idącą w kierunku kanibalizacji połączeń, czyli kilku przewoźników z danego lotniska regionalnego oferuje przeloty w to samo miejsce i siłą rzeczy ktoś z gry odpada – zaznacza Surma.
Rzeczniczka poznańskiego lotniska przekonuje, że miesiące letnie to okres największego natężenia ruchu. To nie tylko zasługa większej liczby połączeń czarterowych, zorganizowanych przez biura podróży dla turystów korzystających z imprez pakietowych, ale także połączeń sezonowych przewoźników niskokosztowych. W lipcu spadek liczby pasażerów był nadal duży, ale mniejszy niż w poprzednich miesiącach i wyniósł 16 proc.
Władze lotniska w Poznaniu chcą walczyć z malejącą liczbą pasażerów m.in. poprzez wprowadzenie nowego cennika opłat lotniskowych, jak również poprzez intensywne rozmowy na temat kontynuacji obsługi niektórych tras oraz wprowadzenia nowych. Pierwsze efekty już są – od jesieni Lufthansa uruchomi dodatkowy rejs do Frankfurtu, a skandynawski SAS utrzyma trzy połączenia dziennie do Kopenhagi.

Ławica wprowadza nowy cennik opłat lotniskowych. Chce zachęcie przewoźników do lotów z Poznania.
![[zdjęcia] lotnisko i samoloty](https://www.newseria.pl/files/1097841585/813121412_lawica_przebitki,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
[zdjęcia] lotnisko i samoloty

Poznańskie lotnisko kończy rozbudowę terminala. Będzie więcej miejsca i sklepów.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-02-03: Ruch Ryanaira z Modlina spadnie w sezonie letnim o 30 proc. Przewoźnik obsłuży tam o ponad milion pasażerów mniej niż w 2024 roku
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2025-01-13: Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.