Newsy

Rynek przesyłek kurierskich pod koniec roku może być wart 5,2 mld zł. Motorem wzrostu e-commerce oraz eksport

2016-03-08  |  06:35

W tym roku rynek przesyłek kurierskich może wzrosnąć o ponad 20 proc. i osiągnąć wartość 5,2 mld zł. Popyt na usługi generuje rozwijający się dynamicznie eksport, a przede wszystkim rosnąca sprzedaż przez internet. Firmy z branży będą inwestować w usprawnienia ostatniej mili, czyli doręczeń przesyłek bezpośrednio do odbiorcy końcowego.

Rynek przesyłek kurierskich bardzo mocno zmienia się pod wpływem e-commerce. Wymagania sklepów internetowych definiują kierunek rozwoju branży, produktów oraz usług kurierskich – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska. – Rynek samych usług kurierskich jest wart w tej chwili około 4 mld zł, na jego kondycję mają największy wpływ dwa czynniki: wspomniany już e-commerce, czyli rosnąca popularność zakupów w sieci, oraz aktywność krajowych eksporterów. Bardzo dużo towarów sprzedajemy za granicę, wiele paczek trafia do odbiorców w różnych krajach Europy. To obecnie dwa główne motory rozwoju branży.

Jak wynika z szacunków Poczty Polskiej, rynek KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczki) pod koniec roku może być wart 5,2 mld zł. Dziś jedna trzecia obrotów branży generowana jest przez e-commerce. Według Rafała Nawłoki sektor przesyłek w tradycyjnym kanale B2B (między przedsiębiorstwami) powinien w tym roku wzrosnąć o 2–3 proc., a obsługa handlu elektronicznego zbliżyć się do wyniku dwucyfrowego. Dynamika eksportu natomiast od lat jest podobna i każdego roku znacznie przekracza 10 proc.

W tej chwili sporo się dzieje na etapie tzw. ostatniej mili, czyli podczas doręczenia przesyłki klientowi końcowemu – podkreśla Rafał Nawłoka. – Pojawiają się nowe pomysły na realizację tego procesu: maszyny na paczki, sieci click and collect [odbiór w wybranym punkcie – red.] czy kioski paczkowe. Widać, że myślenie o ostatniej mili i o tym, jak realizowane mają być zwroty, zmienia infrastrukturę i docelowo może wpłynąć również na sposób kontaktu odbiorcy z kurierem.

 Zmienia się także poziom świadomości i zwyczaje konsumentów.

Polacy są podobni pod względem potrzeb – precyzuje Rafał Nawłoka. – Nie ma dużej różnicy między rodzajem popytu na usługi w poszczególnych regionach, miastach czy miejscowościach, a krajowi odbiorcy są świadomi możliwości internetu. Coraz częściej ludzie kontaktują się z nami właśnie przez  sieć WWW. Klienci z uwagą zamawiają towary, wiedzą, czego chcą, w jaki sposób mają dochodzić swoich praw. Dlatego jakość, która jest oferowana przez firmy kurierskie, musi więc być na najwyższym poziomie.

Grupa Kapitałowa DPD Polska zamknęła 2015 rok rekordowym przychodem 1,2 mld zł. Po połączeniu z Siódemką SA firma jest rynkowym liderem w sektorze przesyłek ekspresowych z niemal 30-proc. udziałem.

Trudno wyobrazić sobie w tej chwili dalszą konsolidację rynku w Polsce, dlatego że musiałyby się łączyć ze sobą bardzo duże podmioty – zauważa Rafał Nawłoka.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polskie lotniska nawet przez cztery lata będą odbudowywać ruch pasażerski. Na powrót do kondycji finansowej sprzed pandemii potrzebują jeszcze więcej czasu

– Borykamy się z największym kryzysem w branży lotniczej. Spadek ruchu jest bardzo głęboki, w połączeniach regularnych na niektórych lotniskach sięga prawie 100 proc. – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Katowice Airport, i podkreśla, że minie kilka lat, zanim porty lotnicze odbudują ruch pasażerski i powrócą do kondycji finansowej sprzed pandemii. Kryzys w przewozach ominął transport towarowy. Lotnisko w Katowicach w pierwszym kwartale tego roku zanotowało w tym segmencie 30-proc. wzrost.

Handel

Nastroje wśród producentów żywności coraz lepsze. Mniejszy popyt gastronomii rekompensują zakupy konsumenckie i eksport

Po okresie największego pesymizmu, jaki towarzyszył branży spożywczej latem ubiegłego roku, nastroje stopniowo się poprawiają, choć do powrotu do sytuacji sprzed pandemii jeszcze daleka droga. To wnioski z badania firmy analitycznej Food Research Institute. Luty był pierwszym miesiącem w czasie pandemii, w którym widać wzrost Indeksu FRI. – Lokomotywą napędzającą rozwój polskich producentów żywności w czasie pandemii jest eksport. Przetwórcy nadążają za światowymi trendami i stają się ważnym europejskim graczem w segmencie żywności bio i eko – mówi Dariusz Chołost, general manager Food Research Institute.

Problemy społeczne

Przedłużające się restrykcje mogą nasilać objawy depresji wśród Polaków. Jedną z grup najbardziej narażonych są rodzice dzieci w wieku do 18 lat

W pierwszych miesiącach pandemii najwyższy poziom objawów depresji i lęku przejawiały osoby w wieku 18–24 lata, z kolei w grudniu 2020 roku depresja najczęściej dotyczyła osób w wieku 35–44 lata – wynika z badań prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego. Na dalsze nasilanie depresji najbardziej narażone są osoby do 45. roku życia, doświadczające trudności zawodowych oraz konfliktów rodzinnych, ale także rodzice, coraz bardziej zmęczeni łączeniem pracy zdalnej i opieki nad dziećmi. – Szczególnie ważne jest objęcie wsparciem psychologicznym dzieci, młodzieży i całych rodzin – mówi dr hab. Małgorzata Gambin z UW, koordynatorka badań.

Handel

Agnieszka Radwańska została ambasadorką wody Jurajska. W kampanii będzie zwracać uwagę na prawidłowe nawodnienie organizmu

Była tenisistka podkreśla, że marka wody Jurajska od zawsze była bliska jej sercu, ponieważ pochodzi z jej rodzinnych stron. Przyznaje, że jako mama oraz sportowiec bardzo dużą wagę przywiązuje do jakości spożywanych produktów. Woda jest podstawą codziennej diety, dlatego docenia zarówno jej skład, jak i walory smakowe. Klaudia Krupicz, senior marketing manager marki, zaznacza, że wybór Agnieszki Radwańskiej jako ambasadorki wody Jurajskiej był przemyślaną decyzją. Marka chciała związać się z osobą autentyczną, której styl życia pasuje do filozofii i głównych założeń brandu.