Newsy

Rynek usług sprzątania dynamicznie rośnie. Jego wartość przekracza 2 mld zł

2016-11-10  |  06:35

W Polsce rynek usług sprzątania nie jest tak dobrze rozwinięty jak na zachodzie Europy, ale ma duży potencjał i dynamicznie się rozwija. Wzrost ten jest szacowany na 20 proc. rocznie, a wartość rynku na 2 mld zł. Miesięcznie na najpopularniejszych polskich portalach ogłoszeniowych pojawia się ponad 6 tysięcy ogłoszeń o sprzątaniu.

Polski rynek usług sprzątania jest dość młodym rynkiem w porównaniu do naszych zachodnich sąsiadów. Patrząc na akwizycje mniejszych start-upów przez większe firmy sprzątające, widzimy, że jest to dość obiecująca branża również na naszym polskim rynku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Nesterowicz, country manager MyRendi.pl, węgierskiej platformy łączącej klientów z osobami sprzątającymi, która kilka tygodni temu weszła na polski rynek. – Mamy dosyć duże oczekiwania wobec naszej obecności w Polsce.

Jak podkreśla, potencjał rynku pokazuje fakt, że co miesiąc na najpopularniejszych portalach ogłoszeniowych pojawia się 6 tys. ogłoszeń o sprzątaniu.

Rozwój tego biznesu jest w dużej mierze uzależniony od podejścia indywidualnego do klienta. Firmy w USA tracą każdego roku 55 proc. klientów ze względu na niską jakość świadczonych usług. Teraz klient oczekuje tego, że firma sprzątająca zaoferuje cały zakres sprzątania i wywiąże się z danych obietnic – mówi Nesterowicz.

Ze statystyk MyRendi.pl wynika, że najczęściej sprzątanie przez internet zamawiają osoby w wieku 25–40 lat. To aż 80 proc. wszystkich zleceń. Co czwarta osoba regularnie zamawia mycie okien, a co piąta – piekarnika lub lodówki. Sprzątanie po remontach lub przeprowadzkach to 10 proc. zamówień. Za to rzadko pojawiają się zlecenia na zmywanie naczyń, pranie czy porządkowanie szaf.

Branża usług sprzątania jest podzielona na dwa sektory. Jeden to jest sektor indywidualny, a drugi biznesowy. My bardziej skupiamy się na sektorze indywidualnym, ale nie zamykamy się na współpracę z mniejszymi biurami – mówi country manager MyRendi.pl

Nesterowicz prognozuje, że segment biznesowy będzie zyskiwać na znaczeniu. Ciekawym trendem na rynku  jest współpraca z gospodarzami z Airbnb, czyli osób, które wynajmują swoje mieszkania na krótki okres.

To jest zazwyczaj standardowe sprzątanie, często zamawiane bez wyprzedzenia. Dziś takie zlecenia dla gospodarzy Airbnb stanowią 5 proc. naszej bazy zamówień, ale liczba ta stale rośnie – mówi Marcin Nesterowicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty

W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.

Problemy społeczne

Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej

W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.

Zagranica

Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia

USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.