Newsy

Biznesplan potrzebny od zaraz. Ruszył Okrągły Stół Polskiego Sportu

2013-03-06  |  13:00
Mówi:Andrzej Kraśniicki
Funkcja:prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego
  • MP4
  • Przemyślany, długofalowy biznesplan, zmiany prawa wspierające rozwój polskiego sportu, w tym zachęty fiskalne dla państwowych i prywatnych przedsiębiorstw finansujących sport – to niektóre tematy ruszającego dzisiaj Okrągłego Stołu Polskiego Sportu, platformy najważniejszych debat na temat przyszłości sportu, zainicjowanej przez przewodniczącego Rady Patronów PKOl, Jana Kulczyka. Ponad 100 osób będzie pracować nad planem zmian, które mają poprawić organizację i finansowanie sportu w naszym kraju. W ciągu kilku miesięcy mają powstać konkretne rekomendacje, które przedstawione zostaną polskim władzom – rządowi, parlamentowi i prezydentowi.

     – Okrągły Stół Polskiego Sportu to inicjatywa Rady Patronów Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Została podjęta na posiedzeniu inauguracyjnym w listopadzie 2012 r. Jest to wydarzenie przełomowe w historii polskiego sportu. Jeszcze nigdy tak liczna grupa niekwestionowanych autorytetów różnych środowisk nie miała szansy spotkać się wspólnie i dyskutować, aby w konsekwencji przygotować rekomendacje rozwiązań na rzecz dobra polskiego sportu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Kraśnicki, prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego.

    W spotkaniu wzięło udział ponad sto osób, w tym politycy, biznesmeni, samorządowcy, działacze i sami zawodnicy. Różnorodność doświadczeń i poglądów ma pozwolić na wypracowanie strategii działania, dzięki której sport – zarówno zawodowy, jak i amatorski – będzie się mógł w Polsce rozwijać.

     – Polski sport potrzebuje perfekcyjnego biznesplanu, długofalowej, konkurencyjnej strategii rozwoju, która pozwoli sportowcom na realizację ich marzeń, a kibiców utwierdzi w przekonaniu, że Polacy chcą i potrafią zdobywać świat – mówi biznesmen Jan Kulczyk, inicjator Okrągłego Stołu i jednocześnie przewodniczący Rady Patronów PKOl.

    Podczas pierwszego spotkania została omówiona aktualna sytuacja i wskazane obszary, gdzie konieczne są najpilniejsze zmiany.

     – Wierzę, że jesteśmy we właściwym miejscu, czasie i towarzystwie, żeby zjednoczyć siły, podjąć to wyzwanie, uwolnić drzemiący potencjał i tchnąć w sport nowoczesne, globalne myślenie. I to nie tylko w interesie tych, którzy ze sportu żyją, ale przede wszystkim tych, dla których sport jest życiem – dodaje Jan Kulczyk.

    Problemy polskiego sportu podzielono na trzy podstawowe zagadnienia, nad którymi pracować będą wyznaczone zespoły ekspertów: zespół ds. strategii rozwoju polskiego sportu (pod przewodnictwem Joanny Muchy, minister sportu), zespół ds. legislacji (pod przewodnictwem Zbigniewa Ćwiąkalskiego, byłego ministra sprawiedliwości) i zespół ds. finansowania sportu (pod przewodnictwem Macieja Wituckiego, prezes Telekomunikacji Polskiej). Zadaniem tych trzech zespołów eksperckich jest przygotowanie konkretnych, szczegółowych rozwiązań.

     – Chcemy pracować do takiego momentu, aż przygotujemy rekomendacje dla tych wszystkich, którzy decydują o sporcie w Polsce, rekomendacje służące rozwojowi polskiego sportu. Chcemy, aby Polski Komitet Olimpijski był platformą wyrażania opinii całego środowiska sportowego – tłumaczy Andrzej Kraśnicki.

    W obradach udział wzięli m.in. Jan Krzysztof Bielecki (przewodniczący Rady Gospodarczej przy premierze, prof. Michał Kleiber, prezes PAN, Andrzej Klesyk (prezes PZU), Grażyna Piotrowska-Oliwa (prezes PGNiG) czy utytułowani sportowcy, jak Mateusz Kusznierewicz czy Robert Korzeniowski.

    Według prezesa Polskiego Komitetu Olimpijskiego najważniejszą sprawą jest uregulowanie kwestii finansowania sportu oraz wprowadzenie ułatwień i zachęt dla tych, którzy chcą go wspierać materialnie.

     – Na pewno bez sponsoringu rozwój sportu, zwłaszcza tego profesjonalnego, byłby niemożliwy i chcemy dać sponsorom instrumenty i argumenty, aby dalej mogli się w to włączać z lepszym skutkiem. Ale myślimy również o rodzicach, myślimy również o klubach sportowych, żeby stworzyć takie warunki, żeby rodzice, inwestując w swoje dzieci, które uprawiają sport w klubach sportowych, mogli odliczyć sobie na przykład od podatku te sumy, które przekazują na rzecz tych klubów – wyjaśnia Kraśnicki.

    Wypracowane rozwiązania w ciągu kilku miesięcy mają zostać przedstawione polskim decydentom. Zadaniem tych ostatnich będzie nadanie im formy prawnej i wdrożenie w życie.

    – To będą konkretne rozwiązania, ale nie decyzje, bo Komitet nie ma takich możliwości. Będą to rekomendacje dla parlamentu, rządu, samorządów, wielkich firm, rodziców. Będą to rekomendacje, co zrobić, aby polski sport znalazł się na jak najwyższym poziomie we współzawodnictwie międzynarodowym i w życiu każdego z nas – mówi prezes PKOl.

    Więcej na temat
    Sport Jan Kulczyk: sport pod wieloma względami podobny jest do biznesu Wszystkie newsy
    2013-03-07 | 06:40

    Jan Kulczyk: sport pod wieloma względami podobny jest do biznesu

    – Sport pod wieloma względami podobny jest do biznesu. Potrzebuje długofalowej strategii, wizji, przemyślanej taktyki działania, wykształcenia i charakteru – twierdzi Jan Kulczyk.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.