Newsy

Tylko 30 proc. Polaków jest aktywnych fizycznie. Bieganie najpopularniejszym sportem

2013-04-19  |  06:00
Mówi:Michał Piechocki
Funkcja:Project manager
Firma:ARC Rynek i Opinia
  • MP4
  • Bieganie stało się najpopularniejszym sportem wśród Polaków. Więcej niż jedna trzecia osób regularnie ćwiczących wybiera tę dyscyplinę. Popularne są także inne sporty, które możemy uprawiać indywidualnie – jazda na rowerze, ćwiczenia na siłowni oraz pływanie. Aktywność fizyczna Polaków nadal jest jednak niższa niż w Europie Zachodniej.

    Jak wynika z badań Sponsoring Monitor 2012/2013 firmy ARC Rynek i Opinia, odsetek Polaków uprawiających sport utrzymuje się na poziomie ok. 30 proc. To dwukrotnie mniej niż w Skandynawii czy Europie Zachodniej. Wśród tych, którzy ćwiczą, bieganie stało się zdecydowanie najpopularniejsze.

     – Pierwsza przyczyna jest taka, że po prostu bieganie nie wymaga dużych nakładów sprzętowych. Żeby biegać potrzebujemy tylko pary butów i najprostszego stroju sportowego. Biegać możemy wszędzie, nie musimy wynajmować specjalistycznej sali – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Michał Piechocki, project manager w ARC Rynek i Opinia. – Druga przyczyna jest taka, że ten sport się popularyzuje. Coraz więcej jest organizowanych masowych imprez, które przyciągają bardzo dużo ludzi.

    Imprezy takie jak maratony czy biegi miejskie, często związane z akcjami społecznymi lub charytatywnymi, skłaniają więcej osób do rozpoczęcia biegania. Odsetek biegających w ciągu ostatnich czterech lat zwiększył się z 12 do 36 proc. Sport ten po raz pierwszy był najpopularniejszy wśród Polaków w 2012 roku. Około połowa z osób biegających robi to regularnie – raz w tygodniu lub częściej.

    Piechocki podkreśla, że pomimo mody na bieganie na stałym poziomie utrzymuje się odsetek osób, które jeżdżą na rowerze. To około jedna czwarta osób uprawiających sport. Rośnie też popularność ćwiczeń sprawnościowych i siłowni. W ciągu ostatnich czterech lat liczba osób uprawiających gimnastykę wzrosła trzykrotnie, z 8 proc. do 23 proc. w 2012 r. To trzecia najpopularniejsza dyscyplina sportu.

    Dopiero na dalszych miejscach znalazły się sporty zespołowe – piłka nożna i siatkówka, a za nimi pływanie.

     – Widzimy tendencję do indywidualizacji aktywności fizycznej. Bieganie, jazda na rowerze czy pływanie to są dyscypliny, które uprawiamy samodzielnie, wiec nie ma potrzeby zbierania drużyny, organizowania się w grupie, synchronizacji terminów, wynajmu sali. W dzisiejszych czasach, w których każdy ma mało czasu i potrzebuje sobie znaleźć tę godzinę na aktywność fizyczną, to sporty indywidualne wiodą prym – tłumaczy Piechocki.

    Sport uprawia najwięcej osób w grupie wiekowej od 15. do 34. roku życia. Wśród najmłodszych popularne są zwłaszcza ćwiczenia sprawnościowe i siłownia, biegi wybierają osoby w wieku 18-24 lat, natomiast starsi w równym stopniu uprawiają biegi i jazdę na rowerze. Kobiety i mężczyźni w równym stopniu biegają lub uprawiają fitness, natomiast wśród rowerzystów jest nieco więcej mężczyzn.

    Piechocki przewiduje, że zwiększona aktywność fizyczna Polaków może przełożyć się na poprawę ogólnego stanu zdrowia społeczeństwa. Według niego właśnie chęć zadbania o kondycję jest jednym z głównych powodów uprawiania sportu. Ułatwiają to coraz bardziej dostępna infrastruktura w postaci siłowni czy klubów fitness oraz wspieranie aktywności przez pracodawców.

     – Widzimy też, że coraz popularniejsze są różne karty członkowskie, wsparcie zakładów pracy w kierunku różnych systemów benefitowych, które zapewniają dostęp do różnych klubów, w których można sobie poćwiczyć – mówi Piechocki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.