Mówi: | Maciej Olszewski |
Funkcja: | właściciel |
Firma: | Blue Sails |
Wakacje na jachcie coraz popularniejsze. Rośnie zainteresowanie jachtami z górnej półki
Polacy coraz chętniej spędzają wakacje na jachtach. Latem czarterują jednostki na Morzu Śródziemnym – najpopularniejszym kierunkiem rejsów pozostają Chorwacja i Grecja. Zimą coraz chętniej wybierają jednak bardziej egzotyczne miejsca, np. Karaiby czy Seszele. Firmy oferujące czartery zauważają zwiększone zainteresowanie droższymi jachtami. Koszt tygodniowego rejsu po Morzu Śródziemnym jest porównywalny z ceną wycieczki all inclusive – 3 tys. zł za osobę.
– Rośnie zainteresowanie czarterami. Coraz więcej osób ma świadomość, że można spędzić tak wakacje. Wprawdzie dwucyfrowych wzrostów nie obserwujemy, ale z roku na rok na taką formę wypoczynku decyduje się więcej osób – mówi Maciej Olszewski, właściciel Blue Sails, firmy oferującej czartery.
Latem Polacy wybierają przede wszystkim kraje w basenie Morza Śródziemnego – Chorwację, Grecję i Włochy. Zimą coraz więcej rodaków spędza czas na rejsach po Morzu Karaibskim, na Seszelach i w Tajlandii. Duże znaczenie ma dostępność połączeń lotniczych – wybierając miejsce, klienci kierują się między innymi łatwością dotarcia na miejsce.
– Rejs jachtem nie wymaga od klientów posiadania wiedzy żeglarskiej ani specjalnych uprawnień, łódź można bowiem wyczarterować wraz z załogą – mówi Maciej Olszewski. – Koszt całej usługi dzieli się na kilka osób, więc nie muszą to być bardzo wysokie kwoty. To sprzyja rosnącej popularności tej aktywności.
Tygodniowy rejs po Morzu Śródziemnym można odbyć za 3 tys. zł za osobę. Bardziej egzotyczne kierunki to wydatek około 10 tys. zł na osobę za dwa tygodnie. W tym wypadu w cenę wliczony jest już czarter jachtu, przelot na miejsce i koszty utrzymania.
– Koszty wyczarterowania jachtu różnią się w zależności od klasy jednostki i ewentualnej obsługi – wyjaśnia Olszewski. – Nie ma tu w zasadzie ograniczeń, łódź można wynająć zarówno za tysiąc euro na tydzień, jak i za sto tysięcy euro. Ostatnio widzimy wzrost zainteresowania nieco droższymi jachtami.
Jego zdaniem czartery droższych jachtów, podobnie jak cały rynek dóbr luksusowych, są w dużej mierze odporne na zmieniającą się sytuację ekonomiczną.
– Osoby pływające regularnie niechętnie rezygnują z tego typu aktywności – mówi Olszewski. – W przypadku nieco większych zawirowań finansowych raczej redukują liczbę wyjazdów w ciągu roku lub ewentualnie wybierają nieco tańszą jednostkę. Ta branża jest więc dość odporna na kryzys.
Dodaje, że również rodziny z dziećmi decydują się na taką formę wypoczynku.
– W przypadku wyjazdu rodzinnego ważny jest odpowiedni wybór trasy, akwenu i jachtu – mówi Maciej Olszewski. – Cyklicznie organizujemy rejsy rodzinne katamaranem w Chorwacji. Można zdecydować się na zorganizowane imprezy z animacją i programem dostosowanym do potrzeb dzieci.
Czytaj także
- 2024-10-01: Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-06-25: Polacy wśród narodów najczęściej odwiedzających Czechy. Południowy sąsiad chce przyciągnąć więcej polskich turystów, nie tylko do Pragi
- 2024-05-22: Beata Pawlikowska: Podczas urlopów ekologia schodzi u nas na drugi plan. Zbyt często latamy samolotami i niszczymy przyrodę
- 2024-02-01: Stan Bałtyku się nie poprawia, a wręcz pogarsza. Cierpią na tym turystyka i rybołówstwo
- 2024-01-29: Dobre prognozy dla polskiej branży turystycznej na 2024 rok. Dużym problemem jest jednak brak pracowników
- 2024-01-10: Inflacja wpływa na ceny noclegów i nawyki gości hotelowych. Rok 2024 ma jednak przynieść dalsze ożywienie w branży
- 2023-09-19: Ogromny wzrost liczby turystów w Małopolsce. Przyczynia się do tego promocja regionu i organizacja wydarzeń międzynarodowych
- 2023-09-25: Wojna w Ukrainie zaburzyła rozwój gospodarki i turystyki Podkarpacia. Strategia Karpacka na szczeblu UE szansą dla całego regionu
- 2023-08-21: Polska turystyka rośnie pomimo inflacji. W tym roku tradycyjnie największą popularnością cieszy się Bałtyk
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG
Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma uprościć obowiązki firm związane z dyrektywą CSRD dotyczącą m.in. oceny wpływu działalności na środowisko. Eksperci podkreślają jednak, że fakt, iż będzie więcej czasu na wdrożenie wymogów czy że mniej firm będzie objętych regulacjami, nie oznacza, że biznes może zaprzestać przygotowań.
Problemy społeczne
Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy

Jedna na trzy kobiety w Unii Europejskiej doświadcza przemocy fizycznej lub seksualnej. Mniej kobiet niż mężczyzn pracuje zawodowo, mniej pełni też rolę kierowniczą, za to więcej pracuje na gorzej płatnych stanowiskach. Panie zarabiają też średnio o 12 proc. mniej niż mężczyźni – wynika z danych Komisji Europejskiej. Opracowana mapa drogowa na rzecz praw kobiet ma pomóc wyrównywać szanse na rynku pracy i w dostępie do edukacji, ale też walczyć z przemocą wobec kobiet – zarówno fizyczną, jak i ekonomiczną.
Edukacja
W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.