Mówi: | Maciej Olszewski |
Funkcja: | właściciel |
Firma: | Blue Sails |
Wakacje na jachcie coraz popularniejsze. Rośnie zainteresowanie jachtami z górnej półki
Polacy coraz chętniej spędzają wakacje na jachtach. Latem czarterują jednostki na Morzu Śródziemnym – najpopularniejszym kierunkiem rejsów pozostają Chorwacja i Grecja. Zimą coraz chętniej wybierają jednak bardziej egzotyczne miejsca, np. Karaiby czy Seszele. Firmy oferujące czartery zauważają zwiększone zainteresowanie droższymi jachtami. Koszt tygodniowego rejsu po Morzu Śródziemnym jest porównywalny z ceną wycieczki all inclusive – 3 tys. zł za osobę.
– Rośnie zainteresowanie czarterami. Coraz więcej osób ma świadomość, że można spędzić tak wakacje. Wprawdzie dwucyfrowych wzrostów nie obserwujemy, ale z roku na rok na taką formę wypoczynku decyduje się więcej osób – mówi Maciej Olszewski, właściciel Blue Sails, firmy oferującej czartery.
Latem Polacy wybierają przede wszystkim kraje w basenie Morza Śródziemnego – Chorwację, Grecję i Włochy. Zimą coraz więcej rodaków spędza czas na rejsach po Morzu Karaibskim, na Seszelach i w Tajlandii. Duże znaczenie ma dostępność połączeń lotniczych – wybierając miejsce, klienci kierują się między innymi łatwością dotarcia na miejsce.
– Rejs jachtem nie wymaga od klientów posiadania wiedzy żeglarskiej ani specjalnych uprawnień, łódź można bowiem wyczarterować wraz z załogą – mówi Maciej Olszewski. – Koszt całej usługi dzieli się na kilka osób, więc nie muszą to być bardzo wysokie kwoty. To sprzyja rosnącej popularności tej aktywności.
Tygodniowy rejs po Morzu Śródziemnym można odbyć za 3 tys. zł za osobę. Bardziej egzotyczne kierunki to wydatek około 10 tys. zł na osobę za dwa tygodnie. W tym wypadu w cenę wliczony jest już czarter jachtu, przelot na miejsce i koszty utrzymania.
– Koszty wyczarterowania jachtu różnią się w zależności od klasy jednostki i ewentualnej obsługi – wyjaśnia Olszewski. – Nie ma tu w zasadzie ograniczeń, łódź można wynająć zarówno za tysiąc euro na tydzień, jak i za sto tysięcy euro. Ostatnio widzimy wzrost zainteresowania nieco droższymi jachtami.
Jego zdaniem czartery droższych jachtów, podobnie jak cały rynek dóbr luksusowych, są w dużej mierze odporne na zmieniającą się sytuację ekonomiczną.
– Osoby pływające regularnie niechętnie rezygnują z tego typu aktywności – mówi Olszewski. – W przypadku nieco większych zawirowań finansowych raczej redukują liczbę wyjazdów w ciągu roku lub ewentualnie wybierają nieco tańszą jednostkę. Ta branża jest więc dość odporna na kryzys.
Dodaje, że również rodziny z dziećmi decydują się na taką formę wypoczynku.
– W przypadku wyjazdu rodzinnego ważny jest odpowiedni wybór trasy, akwenu i jachtu – mówi Maciej Olszewski. – Cyklicznie organizujemy rejsy rodzinne katamaranem w Chorwacji. Można zdecydować się na zorganizowane imprezy z animacją i programem dostosowanym do potrzeb dzieci.
Czytaj także
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2024-10-01: Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-06-25: Polacy wśród narodów najczęściej odwiedzających Czechy. Południowy sąsiad chce przyciągnąć więcej polskich turystów, nie tylko do Pragi
- 2024-05-22: Beata Pawlikowska: Podczas urlopów ekologia schodzi u nas na drugi plan. Zbyt często latamy samolotami i niszczymy przyrodę
- 2024-02-01: Stan Bałtyku się nie poprawia, a wręcz pogarsza. Cierpią na tym turystyka i rybołówstwo
- 2024-01-29: Dobre prognozy dla polskiej branży turystycznej na 2024 rok. Dużym problemem jest jednak brak pracowników
- 2024-01-10: Inflacja wpływa na ceny noclegów i nawyki gości hotelowych. Rok 2024 ma jednak przynieść dalsze ożywienie w branży
- 2023-09-19: Ogromny wzrost liczby turystów w Małopolsce. Przyczynia się do tego promocja regionu i organizacja wydarzeń międzynarodowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.