Newsy

Wakacje na jachcie coraz popularniejsze. Rośnie zainteresowanie jachtami z górnej półki

2014-09-09  |  06:00
Mówi:Maciej Olszewski
Funkcja:właściciel
Firma:Blue Sails
  • MP4
  • Polacy coraz chętniej spędzają wakacje na jachtach. Latem czarterują jednostki na Morzu Śródziemnym – najpopularniejszym kierunkiem rejsów pozostają Chorwacja i Grecja. Zimą coraz chętniej wybierają jednak bardziej egzotyczne miejsca, np. Karaiby czy Seszele. Firmy oferujące czartery zauważają zwiększone zainteresowanie droższymi jachtami. Koszt tygodniowego rejsu po Morzu Śródziemnym jest porównywalny z ceną wycieczki all inclusive – 3 tys. zł za osobę.​

    – Rośnie zainteresowanie czarterami. Coraz więcej osób ma świadomość, że można spędzić tak wakacje. Wprawdzie dwucyfrowych wzrostów nie obserwujemy, ale z roku na rok na taką formę wypoczynku decyduje się więcej osób – mówi Maciej Olszewski, właściciel Blue Sails, firmy oferującej czartery.

    Latem Polacy wybierają przede wszystkim kraje w basenie Morza Śródziemnego – Chorwację, Grecję i Włochy. Zimą coraz więcej rodaków spędza czas na rejsach po Morzu Karaibskim, na Seszelach i w Tajlandii. Duże znaczenie ma dostępność połączeń lotniczych – wybierając miejsce, klienci kierują się między innymi łatwością dotarcia na miejsce.

    – Rejs jachtem nie wymaga od klientów posiadania wiedzy żeglarskiej ani specjalnych uprawnień, łódź można bowiem wyczarterować wraz z załogą – mówi Maciej Olszewski. – Koszt całej usługi dzieli się na kilka osób, więc nie muszą to być bardzo wysokie kwoty. To sprzyja rosnącej popularności tej aktywności.

    Tygodniowy rejs po Morzu Śródziemnym można odbyć za 3 tys. zł za osobę. Bardziej egzotyczne kierunki to wydatek około 10 tys. zł na osobę za dwa tygodnie. W tym wypadu w cenę wliczony jest już czarter jachtu, przelot na miejsce i koszty utrzymania.

    Koszty wyczarterowania jachtu różnią się w zależności od klasy jednostki i ewentualnej obsługi – wyjaśnia Olszewski. – Nie ma tu w zasadzie ograniczeń, łódź można wynająć zarówno za tysiąc euro na tydzień, jak i za sto tysięcy euro. Ostatnio widzimy wzrost zainteresowania nieco droższymi jachtami.

    Jego zdaniem czartery droższych jachtów, podobnie jak cały rynek dóbr luksusowych, są w dużej mierze odporne na zmieniającą się sytuację ekonomiczną.

    Osoby pływające regularnie niechętnie rezygnują z tego typu aktywności – mówi Olszewski. – W przypadku nieco większych zawirowań finansowych raczej redukują liczbę wyjazdów w ciągu roku lub ewentualnie wybierają nieco tańszą jednostkę. Ta branża jest więc dość odporna na kryzys.

    Dodaje, że również rodziny z dziećmi decydują się na taką formę wypoczynku.

    W przypadku wyjazdu rodzinnego ważny jest odpowiedni wybór trasy, akwenu i jachtu – mówi Maciej Olszewski. – Cyklicznie organizujemy rejsy rodzinne katamaranem w Chorwacji. Można zdecydować się na zorganizowane imprezy z animacją i programem dostosowanym do potrzeb dzieci. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.