Mówi: | Artur Mikołajko |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Intersport Polska |
Ze względu na pogodę sklepy sportowe coraz bardziej stawiają na sprzedaż całorocznego asortymentu
Łagodniejsze zimy w ostatnich latach wpływają na branżę artykułów sportowych, powodując mniejsze zaangażowanie w sprzedaż sprzętu zimowego. Tak zrobił m.in. Intersport Polska, który rozwija ofertę produktów dostępnych w ciągu całego roku. Najlepiej w sklepach tej sieci sprzedają się akcesoria do biegania i jazdy na rowerze, a zwłaszcza odzież przeznaczona do uprawiania tych dyscyplin.
– Po dużej lekcji pokory w kryzysowym 2011 roku, kiedy wyniki były złe, podjęliśmy decyzję o rozwoju oferty całorocznej. Takie grupy całoroczne jak running, fitness, piłka nożna dawniej miały kilka milionów obrotów, teraz mają kilkanaście – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Artur Mikołajko, prezes Intersport Polska, spółki zajmującej się sprzedażą detaliczną artykułów sportowych. – Wśród nich stawiamy na piłkę nożną, dlatego że jest to sport coraz bardziej dostępny i cieszący się dużą popularnością. Będziemy też mieli specjalne produkty, np. buty Messiego dostępne tylko w sklepach Intersport.
Według raportu finansowego za 2013 r. największy udział w obrotach firmy osiągnęły towary z grup: turystyka, rowery, sprzęt narciarski i team sport. W porównaniu z 2012 r. dwucyfrową dynamikę sprzedaży odnotowały produkty z asortymentu do biegania oraz rowerowego.
Jak zaznacza Mikołajko, firma od wielu lat traciła podczas lata, a zarabiała zimą. Kluczem do przebranżowienia się było ograniczenie oferty zimowej, np. nart, na rzecz zwiększania oferty całorocznej.
– Na nartach notujemy słabą marżę, rzędu 20 proc., na innym sprzęcie, twardym, rowerach marże wynoszą 30 proc., na butach 40 proc., a na odzieży nawet 50 punktów procentowych. Jeżeli mamy więcej butów, więcej odzieży, a mniej nart, to marża powinna się podnieść – wyjaśnia Artur Mikołajko. – Do tej pory niskie marże były pewnym problemem. Nasza średnia marża to 37 proc. i to nie jest dobry wynik. Widzimy jednak możliwość poprawy o 1-3 pkt proc. – tłumaczy Artur Mikołajko.
Firma w 2014 r. uruchomiła trzy nowe sklepy. Pod koniec marca – w Kaliszu i Lublinie, a w listopadzie – w Olsztynie, stolicy województwa warmińsko-mazurskiego, ostatniego, w którym spółka Intersport nie miała swojego punktu handlowego. Firma chce skupić się na miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Do dnia 30 czerwca 2014 roku spółka zarządzała 35 sklepami oraz zatrudniała 473 pracowników.
– Być może w 2015 r. otworzymy nowe sklepy, ale nie mamy jeszcze podpisanych umów – mówi Mikołajko. – W wielu miejscach mamy jeden sklep, a wypadałoby mieć dwa. Zgodnie z naszą strategią nie chcemy wchodzić do miast poniżej 100 tys., gdyż nasze produkty są przeznaczone dla klientów z średniego i wyższego segmentu.
Artur Mikołajko zaznacza, że w 2015 r. w wynikach finansowych powinny być widoczne efekty tegorocznej optymalizacji kosztowej. Firma m.in. zmniejszyła sklep w Gdyni z 2,5 do 1,2 tys. mkw. Obiekt nie stracił na obrotach, a koszty spadły o połowę. Prezes Intersport Polska zapowiada w nowym roku kilka podobnych działań.
Spółka w swojej strategii opiera się głównie na markach wiodących producentów sprzętu sportowego, jak Nike, Adidas, Reebok i ich ofertach specjalnych, które są dostępne tylko w sklepach Intersport, oraz na markach krajowych producentów i markach własnych. Zarząd Intersport Polska dąży do 25-proc. udziału marek własnych w całkowitej sprzedaży firmy.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-18: Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.