Mówi: | Dominika Dragan-Berestecka |
Funkcja: | doradca podatkowy |
Firma: | Kancelaria Ożóg i Wspólnicy |
Sprzedaż rzeczy z zyskiem jest opodatkowana i musi być uwzględniona w PIT
Jeśli podatnik sprzedał w 2012 r. jakąś rzecz ruchomą (np. samochód, dzieło sztuki) w czasie krótszym niż pół roku po zakupie i osiągnął dochód – musi to rozliczyć w PIT. Dla celów kontroli podatkowej trzeba przechowywać też dowody zakupu i sprzedaży, na wypadek gdyby urząd skarbowy stwierdził, że podatnik chce uniknąć opodatkowania i zaniżył w rozliczeniu swój dochód.
Dochód ze sprzedaży rzeczy ruchomych, dokonywanej na cele prywatne, poza działalnością gospodarczą, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jeżeli sprzedaż nastąpiła przed upływem pół roku. Określamy to licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił zakup. Oznacza to, że dochód ze sprzedaży rzeczy po upływie tego okresu nie jest opodatkowany.
– Jeżeli podatnik sprzedaje rzecz ruchomą przykładowo po siedmiu miesiącach, wówczas nie ma obowiązku wykazywania dochodu ze sprzedaży danej rzeczy w zeznaniu rocznym, o ile taki dochód wystąpił. Jeżeli osoba fizyczna nabywa rzecz i po trzech miesiącach ją sprzeda i zarobi na tym, w takim wypadku ma obowiązek wykazania w zeznaniu rocznym uzyskanego dochodu – mówi Agencji Informacyjnej Newseri aDominika Dragan-Berestecka, doradca podatkowy z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy.
Jeśli zaś dochodu nie ma, bo dana rzecz została sprzedana za tą samą ceną lub taniej – niczego w PIT wpisywać nie trzeba. Nawet jeśli sprzedaż nastąpiła przed upływem pół roku od zakupu.
Jeżeli powstanie dochód, to podlega on opodatkowaniu według skali.
– Omawiane dochody sumuje się z innymi dochodami opodatkowanymi według skali podatkowej i należy je wykazać w jednym zeznaniu. Jeżeli wiec podatnik osiąga dochody z pracy i one już są na tyle wysokie, że opodatkowanie wyniesie 32 proc., to wówczas ten dochód uzyskany ze zbycia rzeczy ruchomej również będzie podlegał opodatkowaniu według takiej stawki – wyjaśnia Dominika Dragan-Berestecka.
W przypadku, gdy wykazany przed podatnika w zeznaniu dochód ze sprzedaży rzeczy znacznie odbiega od wartości rynkowej, wówczas organ podatkowy określa przychód według wartości rynkowej. W takim przypadku trzeba będzie udowodnić, że cena sprzedaży była uzasadniona i odpowiadała wartości rynkowej. Z uwagi na to warto przechowywać dowody zakupu – rachunki albo faktury.
Jeżeli podatnik sprzedaje często rzeczy ruchome, organy podatkowe mogą uznać, że prowadzi działalność gospodarczą, co wiąże się z karami.
Czytaj także
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-07-01: Przyspieszają prace nad zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2025 roku
- 2024-07-19: Samorządowe budżety będą niezależne od rządowych zmian w podatkach. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.