Newsy

100 proc. firm i instytucji oraz 95 proc. mieszkańców Mazowsza zyska w tym roku dostęp do internetu. To szansa na przyspieszenie rozwoju regionu

2015-04-02  |  06:45

Do końca 2015 roku 100 proc. firm i instytucji publicznych oraz 95 proc. mieszkańców Mazowsza zyska dostęp do szybkiego internetu. Rozbudowa sieci szkieletowej i światłowodów w ramach dofinansowanego z UE programu Internet dla Mazowsza to szansa na przyspieszenie rozwoju gospodarczego regionu, przede wszystkim jego mniej zurbanizowanych części.

Musimy zamknąć do końca tego roku realizację największego w tej części Europy projektu Internet dla Mazowsza – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Struzik marszałek województwa mazowieckiego. – To jest budowanie sieci szkieletowej i prawie 3 tys. km światłowodów, ale też punktów dostępu na końcówkach tych światłowodów.

Pod koniec tego roku 100 proc. mazowieckich firm i instytucji publicznych ma mieć dostęp do internetu. W zasięgu będzie też 95 proc. populacji województwa.

– Oczywiście, przed nami wielkie wyzwanie budowy tzw. ostatniej mili, czyli dojścia do odbiorcy końcowego. Następny krok to już faktyczny dostęp dla każdego, kto będzie w internecie mógł pracować, za pomocą internetu handlować, świadczyć usługi, zdobywać informacje, uczyć się, więc wszystko to, co przez internet można zrealizować – wyjaśnia Struzik.

Projekt Internet Dla Mazowsza zakłada wybudowanie światłowodowej sieci szkieletowo-dystrybucyjnej. Powstaje ponad 3,6 tys. km sieci światłowodowej, 42 węzły szkieletowe, cztery węzły techniczne i 308 węzłów dystrybucyjnych. Tak wielki projekt realizowany jest dzięki wsparciu z budżetu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Jego wartość to blisko pół miliarda złotych, a dotacja z UE wynosi ok. 340 mln zł. To właśnie rozliczenie unijnych środków powoduje, że projekt musi zakończyć się w tym roku. 

Partnerem województwa w projekcie jest polsko-koreańskie konsorcjum firm KT Corporation. Jak podkreśla Struzik, współpraca administracji z wykonawcą jest wielokierunkowa. Inną rolę odgrywa samorząd województwa, który jest zamawiającym, inna jest funkcja samorządów gminnych, które muszą ułatwić budowę światłowodów, a jeszcze inna administracji samorządowej na poziomie powiatu wydającego pozwolenia na budowę. W ocenie marszałka cały proces przebiega bez większych zakłóceń.

Przedstawiciele władz we wszystkich kategoriach samorządu rozumieją, że to jest wielkie wyzwanie i wielka szansa na sukces – zaznacza marszałek województwa. – Chociaż, oczywiście, czasami zdarzają się tacy wójtowie, którzy chytrze podchodzą do sprawy i chcieliby wycisnąć ile się da, myśląc o swoich dochodach. Zachęcam jednak do myślenia, co będzie w później. Czasami doraźne dochody można zmniejszyć znacząco po to, żeby w przyszłości móc więcej zarabiać, np. na podatkach od dobrze rozwijających się firm na terenie gmin.

Marszałek podkreśla, że budowa sieci może przyspieszyć rozwój gospodarczy regionu. Wymaga to jednak równoległej budowy kompetencji cyfrowych społeczeństwa. Inwestycje w tym zakresie ułatwi nowa perspektywa unijna. Sam program operacyjny Polska Cyfrowa opiewa na kwotę ponad 2 mld euro. Razem z wymaganym wkładem krajowym daje to ponad 10 mld zł na cyfryzację kraju.

Nowa perspektywa z jednej strony oznacza kontynuację rozwoju sieci, zwłaszcza nowej generacji, czyli bardzo szybkiego internetu, z drugiej strony – nowe formy wsparcia dla przedsiębiorców i innych beneficjentów. Myślę o wszystkich programach operacyjnych, regionalnych i krajowych, bo każdy z nich zawiera duży komponent wsparcia dla rozwoju rynku cyfrowego i informatyzacji – mówi Adam Struzik.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.