Mówi: | Prof. dr. hab. inż. Tadeusz Niezgoda |
Funkcja: | Kierownik Katedry Mechaniki i Informatyki Stosowanej Wydziału Mechanicznego |
Firma: | Wojskowa Akademia Techniczna |
Azjaci zainteresowani wynalazkiem Warszawskiej Akademii Technicznej
W ciągu dwóch lat mogłaby się rozpocząć produkcja unikalnych mostów pontonowych, wynalezionych przez naukowców z Wojskowej Akademii Technicznej. Innowacyjnym rozwiązaniem zainteresowało się polskie wojsko. Jednak, jak podkreślają naukowcy, mosty mogą mieć również szersze zastosowanie do celów cywilnych, np. do przeprawy przez wodę podczas klęsk żywiołowych. Nie powinno także zabraknąć zamówień z zagranicy. Wynalazkiem na wrześniowych targach przemysłu obronnego w Kielcach zainteresowały się firmy z Azji.
– Jest to w miarę prosta konstrukcja – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prof. dr. hab. inż. Tadeusz Niezgoda, kierownik katedry mechaniki i informatyki stosowanej wydziału mechanicznego Wojskowej Akademii Technicznej. – To jest jak klocki Lego, ma się składać, ma być proste do transportu i szybkie do łączenia. Powstały już modele dwóch modułów w skali 1:1 – dodaje.
Most ma umożliwiać przeprawę przez wodę ludzi i sprzętu przede wszystkim w czasie klęsk żywiołowych np. powodzi, ale może być też wykorzystywany na doraźne potrzeby (jako tratwy, promy, pomosty, kładki). Powstaje jako zestawienie kilku elementów pływających, a cała jego konstrukcji polega na odpowiednim ukształtowaniu powłoki pontonu w poszczególnych segmentach.
– Jeżeli będzie ciężki sprzęt, dźwigi, czołgi, samochody, autobusy, to wówczas pompujemy pontony i siła wyporu takiego mostu gwałtownie rośnie, a sprzęt może się bez trudu przeprawić na drugą stronę – opisuje prof. Tadeusz Niezgoda.
Konstrukcja już zyskała akceptację Europejskiego Urzędu Patentowego. Innowacyjność takiego rozwiązania docenili także m.in. jurorzy dwudziestej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, przyznając prestiżową statuetkę Defendera. Podczas kieleckich targów most cieszył się dużym zainteresowaniem wojska i firm z zagranicy, w tym przede wszystkim firm z Indii.
Zleceń na produkcję mostów pontonowych jednak jak na razie nie ma. Przedstawiciele Wojskowej Akademii Technicznej mają jednak nadzieję, że to tylko kwestia czasu. Tym bardziej, że podstawowe rozwiązania potrzebne do uruchomienia produkcji już są.
– Obiecaliśmy, że jesteśmy w stanie w ciągu dwóch lat doprowadzić do produkcji – podkreśla prof. Tadeusz Niezgoda.
Czytaj także
- 2025-05-08: Dobre perspektywy współpracy pomiędzy brytyjskimi a polskimi uczelniami. Wspólne projekty badawcze przekładają się na relacje gospodarcze
- 2025-02-21: Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie dla Ukrainy ponad 134 mld euro
- 2025-02-04: Lekarze będą lepiej przygotowani do pracy w obliczu działań militarnych. Powstał nowy model kształcenia lekarzy cywilnych i wojskowych
- 2025-02-18: Pogłębia się brak wojskowych kadr medycznych. System ich kształcenia wymaga pilnej reformy
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2025-01-16: Doświadczenia Ukrainy są cenną lekcją dla polskich medyków. Pomagają się przygotować na potencjalny konflikt
- 2024-09-25: 94 proc. dzieci ma problem z podstawowymi umiejętnościami ruchowymi. Potrzebne zmiany w lekcjach WF-u
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-10-04: Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
- 2024-09-11: Pierwsze pożyczki na zieloną transformację trafiają do miast. Do końca roku zostanie podpisanych 200 umów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.