Mówi: | Marek Noetzel |
Funkcja: | Partner, dział powierzchni handlowych |
Firma: | Cushman & Wakefield |
Blisko 5 mld dolarów na zakupy online. Popularność e-sprzedaży w Polsce rośnie
Polska zajmuje 28. miejsce wśród najbardziej rozwiniętych rynków handlu internetowego na świecie. To dość dobra pozycja, bo wyprzedzamy m.in. Czechy i Hiszpanię – wynika z raportu firmy Cushman & Wakefield. Sprzedaż internetowa stanowi w Polsce ok. 5 proc. ogólnej sprzedaży, co daje nam 14. miejsce na świecie. Eksperci podkreślają, że co prawda istnieją jeszcze w Polsce obszary bez dostępu do internetu, ale szybko nadrabiamy dystans cywilizacyjny.
Raport firmy doradczej Cushman & Wakefield Global Perspective on Retail (Handel z perspektywy globalnej) wskazuje, że pod względem wielkości rynku Polska zajmuje 17. pozycję i 25. w zestawieniu wielkości sprzedaży internetowej na jednego mieszkańca. Sprzedaż internetowa stanowiła 4,6 proc. całkowitej sprzedaży, co daje Polsce 14. miejsce na świecie. W ostatnich pięciu latach wzrosła o ponad 15 proc.
– 28. pozycja Polski wśród najbardziej rozwiniętych rynków handlu internetowego, zważywszy na to jak duże i rozwinięte gospodarki są przed nami, nie jest wcale najgorsza. Dość powiedzieć, że wyprzedzamy naszych sąsiadów z regionu czy tak duże państwa jak Hiszpania – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Noetzel, partner, dział powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.
Nasze miejsce w rankingu to pochodna wielu czynników. Jednym z nich jest dostęp do infrastruktury, a jak podkreślają eksperci, to wciąż w Polsce problem. Polska zajmuje dopiero 37. miejsce pod względem infrastruktury.
– Są regiony, gdzie internet, zwłaszcza ten szerokopasmowy wciąż nie jest dostępny, np. na wschodzie kraju, na Mazurach i w takich miejscach nie można mówić o handlu on-line. Poza tym Polska jest dość dużym krajem, ale z mniejszym zagęszczeniem ludności. O wiele łatwiej w infrastrukturę zaopatrzyć kraj wielkości Czech czy Węgier. W porównaniu do Zachodu nadrabiamy różnice cywilizacyjne, szczególnie widać to na przykładzie najmłodszego pokolenia, które bardzo intensywnie korzysta z nowych technologii dokonując zakupów – stwierdza Marek Noetzel.
Polska nie znalazła się w pierwszej dwudziestce również pod względem czynników kluczowych dla rozwoju rynku e-commerce, takich jak najwyższy wskaźnik cyberbezpieczeństwa, największy procent osób korzystających z internetu czy największa ilość kart kredytowych i płatniczych na osobę.
Wielka Brytania liderem
Najbardziej rozwiniętym rynkiem pod względem handlu internetowego jest Wielka Brytania. Natomiast Stany Zjednoczone są największym rynkiem, na który przypada prawie jedna trzecia globalnej sprzedaży w internecie. Z kolei Chiny są największym wschodzącym i najszybciej rozwijającym się rynkiem handlu internetowego w świecie, ale Rosja i Malezja mają szanse zwiększyć udział w globalnej sprzedaży w sieci.
Eksperci Cushman & Wakefield podkreślają, że handel online przyczyni się do zmiany oblicza handlu detalicznego, przy czym najbardziej dynamicznie będzie rozwijać się handel mobilny (m-commerce) w krajach wschodzących.
– Udział usług e-commerce w całym handlu bardzo wyraźnie rośnie. Tę tendencję obserwujemy od mniej więcej 5-7 lat i pogłębia się z roku na rok. Dostępność internetu jest coraz większa. Mam też na myśli smartfony, bo to kolejna rewolucja na rynku. Internet zrewolucjonizował handel, ale dostępność aplikacji na smartfonach tę rewolucję jeszcze pogłębia – podkreśla Marek Noetzel.
Obroty światowego handlu internetowego w ostatnich trzech latach wzrastały o 18 proc. rocznie. Z raportu wynika, że w niedługim czasie na handlowej mapie świata mogą także pojawić się nowe rynki (tzw. hub markets) na terenach oferujących infrastrukturę wysokiej jakości, nowe technologie oraz dostęp do szerokiego rynku zbytu. Przykładem takiego rynku są Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Autorzy raportu uwzględnili dane dotyczące aspektów prawnych, infrastruktury technologicznej oraz wielkości rynku handlowego i internetowego w ponad 100 krajach.
Czytaj także
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.