Mówi: | Marek Noetzel |
Funkcja: | Partner, dział powierzchni handlowych |
Firma: | Cushman & Wakefield |
Blisko 5 mld dolarów na zakupy online. Popularność e-sprzedaży w Polsce rośnie
Polska zajmuje 28. miejsce wśród najbardziej rozwiniętych rynków handlu internetowego na świecie. To dość dobra pozycja, bo wyprzedzamy m.in. Czechy i Hiszpanię – wynika z raportu firmy Cushman & Wakefield. Sprzedaż internetowa stanowi w Polsce ok. 5 proc. ogólnej sprzedaży, co daje nam 14. miejsce na świecie. Eksperci podkreślają, że co prawda istnieją jeszcze w Polsce obszary bez dostępu do internetu, ale szybko nadrabiamy dystans cywilizacyjny.
Raport firmy doradczej Cushman & Wakefield Global Perspective on Retail (Handel z perspektywy globalnej) wskazuje, że pod względem wielkości rynku Polska zajmuje 17. pozycję i 25. w zestawieniu wielkości sprzedaży internetowej na jednego mieszkańca. Sprzedaż internetowa stanowiła 4,6 proc. całkowitej sprzedaży, co daje Polsce 14. miejsce na świecie. W ostatnich pięciu latach wzrosła o ponad 15 proc.
– 28. pozycja Polski wśród najbardziej rozwiniętych rynków handlu internetowego, zważywszy na to jak duże i rozwinięte gospodarki są przed nami, nie jest wcale najgorsza. Dość powiedzieć, że wyprzedzamy naszych sąsiadów z regionu czy tak duże państwa jak Hiszpania – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Noetzel, partner, dział powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.
Nasze miejsce w rankingu to pochodna wielu czynników. Jednym z nich jest dostęp do infrastruktury, a jak podkreślają eksperci, to wciąż w Polsce problem. Polska zajmuje dopiero 37. miejsce pod względem infrastruktury.
– Są regiony, gdzie internet, zwłaszcza ten szerokopasmowy wciąż nie jest dostępny, np. na wschodzie kraju, na Mazurach i w takich miejscach nie można mówić o handlu on-line. Poza tym Polska jest dość dużym krajem, ale z mniejszym zagęszczeniem ludności. O wiele łatwiej w infrastrukturę zaopatrzyć kraj wielkości Czech czy Węgier. W porównaniu do Zachodu nadrabiamy różnice cywilizacyjne, szczególnie widać to na przykładzie najmłodszego pokolenia, które bardzo intensywnie korzysta z nowych technologii dokonując zakupów – stwierdza Marek Noetzel.
Polska nie znalazła się w pierwszej dwudziestce również pod względem czynników kluczowych dla rozwoju rynku e-commerce, takich jak najwyższy wskaźnik cyberbezpieczeństwa, największy procent osób korzystających z internetu czy największa ilość kart kredytowych i płatniczych na osobę.
Wielka Brytania liderem
Najbardziej rozwiniętym rynkiem pod względem handlu internetowego jest Wielka Brytania. Natomiast Stany Zjednoczone są największym rynkiem, na który przypada prawie jedna trzecia globalnej sprzedaży w internecie. Z kolei Chiny są największym wschodzącym i najszybciej rozwijającym się rynkiem handlu internetowego w świecie, ale Rosja i Malezja mają szanse zwiększyć udział w globalnej sprzedaży w sieci.
Eksperci Cushman & Wakefield podkreślają, że handel online przyczyni się do zmiany oblicza handlu detalicznego, przy czym najbardziej dynamicznie będzie rozwijać się handel mobilny (m-commerce) w krajach wschodzących.
– Udział usług e-commerce w całym handlu bardzo wyraźnie rośnie. Tę tendencję obserwujemy od mniej więcej 5-7 lat i pogłębia się z roku na rok. Dostępność internetu jest coraz większa. Mam też na myśli smartfony, bo to kolejna rewolucja na rynku. Internet zrewolucjonizował handel, ale dostępność aplikacji na smartfonach tę rewolucję jeszcze pogłębia – podkreśla Marek Noetzel.
Obroty światowego handlu internetowego w ostatnich trzech latach wzrastały o 18 proc. rocznie. Z raportu wynika, że w niedługim czasie na handlowej mapie świata mogą także pojawić się nowe rynki (tzw. hub markets) na terenach oferujących infrastrukturę wysokiej jakości, nowe technologie oraz dostęp do szerokiego rynku zbytu. Przykładem takiego rynku są Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Autorzy raportu uwzględnili dane dotyczące aspektów prawnych, infrastruktury technologicznej oraz wielkości rynku handlowego i internetowego w ponad 100 krajach.
Czytaj także
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
- 2024-03-01: Agenci sztucznej inteligencji pomogą osobom z niepełnosprawnościami korzystać z internetu. Zastosowanie rozwiązania może być jednak dużo szersze
- 2023-12-20: Konsumenci kupują w internecie coraz bardziej odpowiedzialnie. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że zwroty są nieekologiczne
- 2023-11-22: Dwie trzecie Polaków zamierza skorzystać z ofert na Black Friday. W tym roku łatwiej będzie uniknąć pozornych promocji
- 2023-09-25: E-handel coraz bardziej ekologiczny. InPost umożliwi sprawdzanie oszczędzonego śladu węglowego na każdej paczce
- 2023-09-14: Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie. Chcą opakowań neutralnych dla środowiska i porzucają marki ekoobojętne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować
Robotyzacja i sztuczna inteligencja w biznesie zapoczątkowały już nowy etap rewolucji technologicznej, która nie ominie też sektora publicznego i samorządowego. Jej wdrożenie w urzędach może przynieść duże korzyści m.in. w postaci skrócenia czasu obsługi mieszkańców i odciążenia pracowników administracji, którzy będą w stanie poświęcić więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Samorządy są mocno zainteresowane takimi rozwiązaniami, ale barierą wciąż pozostaje m.in. brak świadomości i wiedzy, jak rozpocząć proces ich wdrażania. – Drugą barierą jest strach przed tym, czy roboty zastąpią pracowników, którzy zostaną zwolnieni – podkreśla Tomasz Tybor, dyrektor ds. inteligentnej automatyzacji w Betacom.
Konsument
Organizacje społeczne przestrzegają przed wycofywaniem się z Zielonego Ładu. Koszty poniesie i rolnictwo, i całe społeczeństwo
W ubiegłym tygodniu 140 organizacji społecznych z całej Europy, również z Polski, wystosowało apel do unijnych instytucji przestrzegający przed skutkami odchodzenia od Zielonego Ładu. W ostatnich miesiącach Komisja Europejska zaczęła łagodzić niektóre wymogi, do czego przyczyniły się protesty rolników w krajach członkowskich. – Zielony Ład to nie tylko jest kwestia rolnictwa, ale sprawa nas wszystkich – przekonują ekolodzy. W ich opinii, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, koszty zaniechań i zmiany klimatu zapłacą wszyscy – zarówno rolnicy, jak i społeczeństwo.
Transport
Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową
Polska stała się już hubem logistyczno-transportowym w środkowej części Europy. Mamy też dominującą pozycję w tranzycie Wschód – Zachód. Aby utrzymać tę pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje. Będzie miało to kluczowe znaczenie już po zakończeniu wojny w Ukrainie. Zamknięcie tego etapu wojny i odbudowy Ukrainy, przy dofinansowaniu infrastruktury w Polsce, to duża szansa, aby nasz transport mógł faktycznie się stać pewnym ogniwem łączącym Zachód z Ukrainą – ocenia Przemysław Sekieta, dyrektor Działu Handlowego w Grupie SKAT.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.