Mówi: | Artur Jedynak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | KBJ |
Firmy będą inwestować w rozwiązania do zarządzania dużą ilością danych, analityki biznesowej oraz internetu rzeczy
Analiza dużych ilości danych, wykorzystanie chmury obliczeniowej i internet rzeczy – to rozwiązania, w które firmy będą inwestować najczęściej. Wokół tych obszarów będzie się więc koncentrować rynek IT w segmencie rozwiązań dla biznesu. Dla firm, które je wdrażają, oznaczają one często redukcję kosztów i lepsze wykorzystanie zasobów.
– Na rynku IT najmodniejsze obecnie hasła to big data, analityka biznesowa oraz internet of things, czyli internet rzeczy [komunikacja między urządzeniami – red.] – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Artur Jedynak, prezes zarządu KBJ. – Pojawiają się one w kontekście właściwie każdego nowego systemu, każdej oferty dostawców dużych rozwiązań.
W 2006 roku w światowej pamięci zgromadzone były dane o objętości 0,16 zettabajtów, w 2011 r. wielkość ta wynosiła 1,8 ZB, a na koniec ubiegłego roku – 3,6 ZB. Trzy lata temu na jedno gospodarstwo domowe przechowywało 464 GB, w 2016 r., jak przewidują analitycy, będzie to już 3,3 TB. Zdaniem Artura Jedynaka, patrząc na tempo przyrostu danych, wydaje się, że big data to kierunek, od którego nie ma już odwrotu.
– Przyrost danych jest tak duży, że niebawem będą potrzebne nowe rozwiązania do analizy ogromnych wolumenów informacji – zauważa prezes Jedynak.
Kolejną dziedziną, która jest ważna dla branży informatycznej, jest chmura obliczeniowa. Dzięki niej firmy nie muszą inwestować w oprogramowanie, które dostępne jest w formie usługi na oddalonych nieraz o tysiące kilometrów serwerach. Wartość polskiego rynku cloud computing na razie nie jest duża. Firma PMR jego wartość w 2013 roku oszacowała na 300 mln zł, co stanowiło zaledwie ok. 10 proc. outsourcingu usług IT. Za dwa lata wartość tego rynku wyniesie 0,5 mld zł.
– To prawdopodobnie jeden z największych przełomów, który odbywa się na naszych oczach – ocenia Artur Jedynak. – Ten trend nie powinien przeminąć, bo zmienia sposób nie tylko korzystania z oprogramowania, lecz także sposób, w jaki firma za nie płaci. Z jednej strony mamy więc uproszczenie modelu, z drugiej – brak jednego dużego nakładu, a szereg mniejszych, łatwiejszych do uregulowania płatności. Do tego dochodzi większa elastyczność. Firmy inwestują więc chętnie w takie rozwiązania.
Dla firm interesujący jest również trend związany z internetem rzeczy i na to również przeznaczają duże środki.
– Korzyści wynikających z różnego rodzaju nowoczesnych systemów jest wiele. Najważniejsze to optymalizacja procesów gospodarczych, czyli podnoszenie rentowności, oraz redukcja kosztów. W przypadku analizy danych chodzi również o efektywność, wyższą marżę ORAZ utrzymanie przewagi konkurencyjnej – przekonuje Artur Jedynak.
Wprawdzie na Zachodzie proces wdrażania nowoczesnych rozwiązań IT w firmach jest bardziej zaawansowany, a nowe technologie przyjmują się tam szybciej, ale polskie przedsiębiorstwa nie odstają od nich znacząco. Co więcej firm, również z sektora publicznego, zaczyna więcej inwestować w najnowocześniejsze systemy.
– Jednostki sektora publicznego inwestują w dobre oprogramowanie i zaawansowane systemy, które pokrywają większość procesów gospodarczych firmy. Ten trend rośnie, widzimy coraz większe zapotrzebowanie i coraz więcej przetargów na produkty czy usługi, które dostarczamy. Jest to też bardzo istotna część rynku – twierdzi Artur Jedynak.
Czytaj także
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-17: Sztuczna inteligencja coraz mocniej wchodzi w medycynę. Potrzebna wielka baza danych pacjentów
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-10-04: Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania
- 2024-09-09: W przyszłym tygodniu wchodzi w życie część przepisów nowego prawa autorskiego. Wzmacniają pozycję twórców i mediów oraz zapewniają im prawo do wynagrodzenia
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-08-07: Kilka milionów gospodarstw domowych czeka na sieć światłowodową. Szczególnie w mniejszych miejscowościach
- 2024-07-22: Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki
- 2024-07-10: Wydawcy polskich mediów liczą na zmiany w przyjętej przez Sejm nowelizacji prawa autorskiego. Ruszają kolejne rozmowy z rządem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
Infrastruktura
Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.