Newsy

Firmy w Polsce będą coraz częściej decydować się na outsourcing swoich zasobów informatycznych

2015-01-08  |  06:20

Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na przekazanie obsługi swoich zasobów IT firmom wyspecjalizowanym w tego rodzaju usługach. Taka strategia w wielu wypadkach okazuje się korzystna finansowo i operacyjnie. Zdaniem Tadeusza Czichona, prezesa ATM SA, spółki świadczącej usługi w centrach danych, w Polsce należy budować świadomość dostępności i zalet outsourcingu, a wtedy popularność tego rozwiązania będzie szybko rosła.

Świadomość przedsiębiorców o korzyściach płynących z outsourcingu, choć rośnie, jest w Polsce wciąż relatywnie niska. Daleko nam jeszcze pod tym względem do krajów rozwiniętych w tym zakresie. Większość rodzimych przedsiębiorstw nadal woli mieć zasoby IT pod własną kontrolą. Ta sytuacja jednak się zmienia, szybko gonimy czołówkę. Te procesy są nieuniknione – mówi agencji Newseria Biznes Tadeusz Czichon, prezes zarządu ATM SA.

Tendencja do korzystania z outsourcingu wynika także z rozwoju technologii chmury obliczeniowej. Przenoszenie danych do chmury to globalny trend, który w najbliższych latach będzie przybierał na sile. Rozwiązania cloud computing mają wiele odmian – począwszy od najprostszych, do jakich można zaliczyć samo udostępnienie infrastruktury, po stosowanie aplikacji działających w oparciu o chmurę. Są to usługi dopasowane zarówno do potrzeb sektora dużych, jak i mniejszych przedsiębiorstw. Czas wdrożenia modelu outsourcingowego jest zależny od wielkości organizacji.

Decyzje w małych firmach są zazwyczaj podejmowane znacznie szybciej niż w dużych. Gdy właściciele tych pierwszych widzą, że oferowane przez nas rozwiązanie jest korzystne ekonomicznie, a jednocześnie równie lub bardziej bezpieczne niż rozwiązania dotychczasowe, decyzje o zmianie zapadają dość szybko. Natomiast w przypadku firm o dużych zasobach IT, proces podejmowania tego typu decyzji jest o wiele dłuższy, a ich realizacja trudniejsza i bardziej czasochłonna – mówi Tadeusz Czichon.

Podjęcie decyzji o wyborze zewnętrznego dostawcy usług IT wiąże się także z przygotowaniem strony organizacyjnej, technologicznej oraz informatycznej całego przedsięwzięcia. Im większa jest firma, tym więcej posiada urządzeń informatycznych, dlatego więcej czasu potrzeba na przygotowanie całej infrastruktury do działania w nowej konfiguracji. Poszerzając swoją ofertę usług w centrach danych, ATM uwzględnia możliwości automatyzacji i samodzielnej konfiguracji usługi kierowanej do mniejszych przedsiębiorstw.

Rozwój technologii chmury obliczeniowej traktujemy jako ważny czynnik napędzający zapotrzebowanie na usługi kolokacyjne – ocenia Tadeusz Czichon. – W najbliższym czasie staną się one niezbędne dla firm o różnym charakterze działalności: zarówno tych zajmujących się budową i integracją systemów informatycznych, jak i takich, które dostarczają oprogramowanie. Tak szybki rozwój nas cieszy. Oznacza bowiem dalszy wzrost zapotrzebowania na usługi, w których się specjalizujemy.

Outsourcing zasobów teleinformatycznych może oznaczać zarówno kolokację urządzeń klienta w centrach danych, jak i przeniesienie jego danych do chmury obliczeniowej. W przeciwieństwie do firm z sektora MŚP, część dużych przedsiębiorstw nadal inwestuje we własne serwerownie. Jednak według prezesa Czichona coraz większa liczba firm zdaje sobie sprawę z tego, że przejście na model outsourcingowy jest nieuniknione. Niezwykle ważne jest  to, by przekonać rynek, że to rozwiązanie jest po prostu bezpieczniejsze i bardziej korzystne finansowo.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.