Newsy

Jerzy Jóźkowiak: Poczta Polska stawia na e-commerce

2014-06-25  |  06:55
Mówi:Jerzy Jóźkowiak
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Poczta Polska SA
  • MP4
  • Poczta Polska rozwija ofertę dla sklepów internetowych. Nie chce koncentrować się tylko na transporcie i doręczaniu paczek, lecz także oferuje ubezpieczenia, bankowość oraz e-usługi. Klientów ma zachęcić właśnie kompleksowa oferta, dzięki której możliwe będzie obniżenie kosztów poszczególnych usług. E-commerce to jeden z sektorów, w który Poczta Polska inwestuje w ramach trwającej restrukturyzacji.

    Rynek listów tradycyjnych maleje i będzie maleć. Handel internetowy z pewnością będzie się rozwijał – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jerzy Jóźkowiak, prezes zarządu Poczty Polskiej. – Już dzisiaj obsługujemy znaczną część małych i średnich przedsiębiorstw, teraz chcemy zaproponować im zintegrowaną ofertę. Nowa odsłona naszej strony internetowej ecommerce.poczta-polska.pl pokazuje nasze możliwości. Zamierzamy wykorzystać ten potencjał.

    Usługi cyfrowe skierowane do małych i średnich przedsiębiorstw to zdecydowanie przyszłość Poczty Polskiej – zapewniają przedstawiciele spółki. Poczta dzięki rozwiniętej sieci swoich placówek i listonoszy jest największym w kraju operatorem logistycznym, co powoduje, że może oferować wachlarz usług z dostawą do domu. Już w ubiegłym roku inwestycje w nowe usługi przyniosły efekty. Dzięki możliwości odprawiania paczek przez internet i śledzenia przesyłek aż o 60 proc. wzrósł wolumen przesyłek kurierskich Pocztex.

    W naszej grupie kapitałowej dysponujemy bankiem i usługami pocztowymi. Jeżeli teraz małemu i średniemu przedsiębiorcy damy możliwość obsługi poprzez platformę internetową z fizycznym dostarczaniem produktów, oferując jednocześnie możliwość rozliczenia w banku i ubezpieczenie, to sądzę, że klienci w pierwszej kolejności będą wybierać nas – ocenia Jerzy Jóźkowiak.

    W ubiegłym roku przesyłki nadawane przez sklepy internetowe stanowiły ok. 25 proc. rynku paczkowo-kurierskiego. Z tego jedną trzecią obsłużyła Poczta Polska. Zarząd operatora liczy na to, że dzięki unikalnemu na rynku połączeniu w jednej ofercie wysyłki (Poczta Polska), bankowości (Bank Pocztowy), ubezpieczenia (Ubezpieczenia Pocztowe) i usług elektronicznych (Envelo) zdobędzie jeszcze silniejszą pozycję. Zakup usług w pakiecie pozwoli klientom na zmniejszenie jednostkowego kosztu usług.

    Dodatkowo Poczta będzie oferować swoim klientom za pomocą specjalnej platformy możliwość łatwego zwrotu towaru zakupionego w internecie.

    Inwestycje w rozwój nowych usług wpłynęły na wyniki finansowe Poczty Polskiej za ubiegły rok. Grupa Poczty Polskiej osiągnęła księgowy zysk w
    wysokości 94 mln zł brutto. Wynik porównywalny grupy, uwzględniający inwestycje w kapitał ludzki, wyniósł blisko 200 mln zł brutto. To o ponad 25 proc. więcej niż rok wcześniej. Jóźkowiak podkreśla, że ta zwiększona zdolność generowania zysku to bardzo dobra wiadomość.

    Według prezesa Poczty dwa najważniejsze parametry w okresie restrukturyzacji to właśnie zysk porównywalny oraz przepływy pieniężne. Obydwa mają bardzo dobre wartości. W ubiegłym roku przychody Grupy Poczty Polskiej przekroczyły 6,5 mld zł i choć były o 3,4 proc. niższe niż rok wcześniej, to cięcia kosztów w dużej mierze kompensowały ten spadek. Na inwestycje w 2013 r. spółka przeznaczyła 250 mln zł.

    Z perspektywy firmy, która przechodzi głęboką restrukturyzację, nie stawiamy na maksymalizację zysku, ponieważ staramy się inwestować w firmę, w jej przyszły rozwój, w szkolenia oraz w nasze spółki, np. Pocztę Polską Usługi Cyfrowe, która rozwija platformę Envelo – podkreśla Jóźkowiak. – Zakładamy, że następne lata też będą pozytywne. Kiedy przejdziemy przez fazę głębokiej restrukturyzacji, wynik będzie wzrastał, bo taki jest cel działania każdego zarządu w spółce akcyjnej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

    W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

    Handel

    Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

    19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

    Transport

    W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

    Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.