Mówi: | Dariusz Bogdan |
Funkcja: | wiceminister gospodarki |
Ministerstwo Gospodarki: polski rynek informatyczny i komunikacyjny rośnie najszybciej w Europie
Wyrastamy na europejskiego lidera telekomunikacji i informatyki, a nasze firmy z branży ICT (Internet and Communication Technologies) rosną w niespotykanym dotąd tempie. – Polska jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się krajem w UE, o dwucyfrowej stopie wzrostu każdego roku – mówi Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki. Najnowsze rozwiązania z tej dziedziny mają przykuć wzrok odwiedzających niemieckie targi CeBIT 2013, które odbędą się w marcu w Hanowerze.
ICT to gałąź przemysłu zajmująca się opracowywaniem technologii do przesyłu informacji oraz transmisji danych za pomocą sieci. Polski rynek wyceniany jest na 20 mld euro. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat w tej branży powstało w naszym kraju 4 tys. miejsc pracy.
W porównaniu z Niemcami to niewiele – tam rynek wart jest 150 mld euro, ale to nasze firmy należą do najdynamiczniej rozwijających się w Unii Europejskiej. Dlatego stronie polskiej zależy na umacnianiu współpracy w tej dziedzinie ze stroną niemiecką.
– Stąd pomysł, abyśmy uczestniczyli w CeBIT, abyśmy mogli pokazać się na rynku niemieckim jako kraj, który nie tylko i wyłącznie dysponuje doskonałym potencjałem ludzkim, ale również posiada świetne rozwiązania, jeżeli chodzi o branżę ICT – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki.
Chęć uczestniczenia w tegorocznej edycji targów zgłosiło 130 polskich firm, choć Ministerstwo Gospodarki przewiduje, że ostatecznie do Niemiec pojedzie 200 firm. W marcu w Hanowerze będą mogły zaprezentować swoje najnowsze osiągnięcia. Resort chce również zareklamować Polskę jako dobre miejsce na inwestycje tego typu.
– W trakcie targów będziemy przedstawiali własną ofertę możliwości inwestycyjnych w Polsce, ale również tego potencjału, które posiadają polskie firmy, jeżeli chodzi o możliwość inwestowania w firmy niemieckie. Już mamy przykłady, że polskie firmy dobrze sobie radzą na rynku niemieckim. I tu potencjał jest spory – zapowiada Dariusz Bogdan.
Poszukiwani partnerzy z kapitałem
Również firmy niemieckie dość intensywnie poszukują partnerów biznesowych w Polsce. Pomaga im w tym Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, wspierana przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Technologii.
– Niemieckie firmy posiadają w bardzo wielu przypadkach sam kapitał, natomiast potrzebują zastrzyku merytorycznego, zastrzyku związanego z merytorycznymi pomysłami, nowymi technologiami. Też to oferujemy – zapewnia wiceminister gospodarki.
Ponadto resort liczy na to, że dzięki tej współpracy powstanie szansa na stworzenie silnego partnerstwa na rzecz rozwoju technologicznego.
– Chcemy na to stawiać, stąd jak dzisiaj rozmawiamy na temat CeBIT-u, to patrzymy na to znacznie szerzej, bo CeBIT to nie tylko i wyłącznie targi, które trwają pięć dni, ale to również partnerstwo, które rozciągamy na cały rok 2013 – wyjaśnia Dariusz Bogdan. – Strona niemiecka wybrała Polskę na partnera targów CeBIT. To zobowiązuje i to pokazuje, że mamy duże możliwości.
Ministerstwo Gospodarki wierzy w polskie firmy działające w segmencie ICT, stąd tak intensywna promocja tej branży. Resort zapowiada, że będzie szukać nie tylko partnerów dla polskich firm, ale i rynków zbytu dla ich produktów. I to nie tylko u naszych zachodnich sąsiadów.
– Nie należy się zamykać. Najpoważniejszym partnerem Polski, jeśli chodzi o wymianę handlową, są nasi przyjaciele z Niemiec, ale istnieją również inne kraje, które są bardzo zaawansowane technologicznie, z którymi warto współpracować, ale współpracować i w zakresie inwestycji, ale inwestycji w charakterze dwustronnym – twierdzi Dariusz Bogdan.
Promocja polskich firm na dalszych rynkach
Polski rząd myśli o kolejnych ułatwieniach, które miałyby bezpośredni wpływ na dostęp polskich firm do środowisk zajmujących się najnowszą technologią. Temu ma służyć polskie przedstawicielstwo w Kalifornii, które powstanie w Dolinie Krzemowej. Prace nad tym projektem wciąż trwają.
– Chodzi o to, żeby z jednej strony było to miejsce, w którym oferujemy polskie produkty, z drugiej strony znajdujemy partnerów dla naszych pomysłów – tłumaczy Bogdan.
Ministerstwo Gospodarki chciałoby również wypromować możliwości polskich firm ICT na rynkach indyjskim i chińskim.
– Proszę zwrócić uwagę na globalną opinię Polski. Teraz pokazuje to np. Financial Times umieszczając Polskę na 3. miejscu, jeżeli chodzi o dobre warunki dla tworzenia inwestycji, zaraz za Stanami Zjednoczonymi i Chinami. To też zobowiązuje, to daje nam bardzo duże szanse do tego, aby tworzyć dobry biznes, dobre miejsca pracy w nowych technologiach – mówi wiceminister Dariusz Bogdan.
Czytaj także
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-04-30: Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.