Mówi: | Mirosław Godlewski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Netia S.A. |
Netia inwestuje w sieci światłowodowe. Przybywa jej abonentów
Netia systematycznie rozbudowuje i unowocześnia swoją sieć. Spółka nawiązała współpracę z deweloperami w różnych miastach w kraju, oferując w nowych budynkach łącza o przepustowości 100 Mbps. Dzięki nowym inwestycjom i modernizacji starszych linii już około 250 tys. mieszkań w całej Polsce ma dostęp do internetu 100 Mbps i cyfrowej telewizji HD w Netii.
Netia jest największym dostawcą szybkich rozwiązań telekomunikacyjnych o przepustowości 100 Mbps. Ale jak zapewnia prezes spółki, światłowody to nie jedyny sposób na bardzo szybki internet w domu.
– To nie musi być światłowód doprowadzony do gniazdka. Czasami taki światłowód jest raczej problemem niż rozwiązaniem, bo na końcu musi być jeszcze router, a ten bardzo często jest droższy dla klienta. Więc doprowadzamy światłowód do budynku, a następnie oferujemy rozwiązanie ethernetowe do mieszkania – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Netii.
– Mamy też wsparcie funduszy unijnych w budowaniu rozwiązań światłowodowych bezpośrednio do domu - dodaje prezes Netii.
Modernizacja sieci Netii do tzw. nowej generacji (NGA), zapewniającej transfer o prędkości 30 Mbps i więcej, trwa już ponad rok. Netia buduje taką sieć, aby dostarczać usługi typu triple-play, czyli szybkiego dostępu do internetu, telewizji cyfrowej i telefonu.
Zasięg sieci pozwalającej na dostęp do internetu 100 Mbps Grupy Netia to obecnie około 250 tys. lokali. Liczba ta szybko wzrasta, bo operator modernizuje przejmowanie sieci ethernetowe (tzw. sieci osiedlowe). Chociaż, jak podkreśla prezes Godlewski, aż 100 Mbps, nie jest obecnie niezbędne.
– Dzisiaj większość klientów wyraża satysfakcję z przepływności już na poziomie 6-8 Mbps. Do tego dołóżmy telewizję HD, która wymaga kolejnych 8 Mbps i połączenia głosowe. Z zapasem mamy 20 Mbps na rozwiązania triple-play i to jest bardzo dobra przepływność – przekonuje prezes spółki.
Do oferowania potrójnej usługi nie ma więc potrzeby budowania światłowodów do samych mieszkań. Najpowszechniejsza technologia dostarczania internetu na liniach telefonicznych (ADSL2+) pozwala na przepływności właśnie rzędu 20 Mbps, natomiast korzystający z najnowszej technologii VDSL mają możliwość pobierania danych z internetu z prędkością 50 Mbps.
– Tego rodzaju usługi triple-play możemy oferować na światłowodzie do domu, ethernetowych rozwiązaniach, a także VDSL i ADSL 2+ – wyjaśnia prezes Netii.
W chwili obecnej Grupa Netia (czyli m.in. Netia i Dialog) ma w zasięgu bardzo szybkiego internetu (czyli powyżej 25 Mbps) blisko 900 tys. lokali. Zgodnie z przyjętymi planami do końca tego roku – dzięki dalszej modernizacji sieci – liczba ta przekroczy 1,2 mln.

Do 2013 r. Orange ma wybudować 70 tys. łączy w technologii światłowodowej

M. Witucki (TPSA): Światłowód w każdym domu? To zbyt drogie, ale i niepotrzebne
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2025-05-20: Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-03-25: E-głosowanie jest odległą przyszłością. Wymaga wzmocnienia zaufania społecznego i wysokiego poziomu cyberzabezpieczeń
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.