Mówi: | Marek Banaszkiewicz |
Funkcja: | prezes Polskiej Agencji Kosmicznej |
Polska Agencja Kosmiczna jesienią zacznie działalność merytoryczną. Rocznie na projekty kosmiczne w kraju może trafiać 100 mln euro
Nawet 100 mln euro rocznie będzie trafiać na projekty polskiego przemysłu kosmicznego. Działania te może pomóc koordynować formująca się właśnie Polska Agencja Kosmiczna, która od jesieni zacznie działalność merytoryczną. Najważniejsze by efektywnie wykorzystać dostępne środki oraz działać na rzecz sektora obronnego.
– Mamy budżet 30 mln euro rocznie w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), a także około 10 mln euro od przyszłego roku w programach EUMETSAT-u, czyli agencji meteorologicznej, i całkiem spory udział w projektach europejskich, czyli około 40 mln euro. Razem to jest 80 mln euro. Do tego dochodzą środki krajowe z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i Narodowego Centrum Nauki – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Marek Banaszkiewicz, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej. – W sumie mówimy o kwocie rzędu 100 mln euro rocznie.
Polska Agencja będzie m.in. dbać o to, by te fundusze, które jako państwo członkowskie Unii inwestujemy w Europejskiej Agencji Kosmicznej i w programach europejskich, wróciły do kraju i pozwoliły finansować kosmiczne badania polskich naukowców.
– Drugim wyzwaniem jest działanie na rzecz obronności i bezpieczeństwa, bo to jest wymóg chwili. Cały sektor, współpracując, może przynieść wartość dodaną dla polskiej obronności, polskiego bezpieczeństwa i agencja to też ma na uwadze – deklaruje prof. Marek Banaszkiewicz. – Trzeci to jest zaopatrywanie administracji w produkty i usługi, które są im potrzebne, a które są oparte na technikach satelitarnych i technologiach kosmicznych.
Polska stała się członkiem Europejskiej Agencji Kosmicznej pod koniec 2012 roku. Od tego czasu, jak oceniono w podsumowującym ten okres raporcie, wzrosła konkurencyjność polskiego przemysłu (zwłaszcza w sektorze usług opartych na wykorzystywaniu technik satelitarnych) oraz jego zaangażowanie w rozwój nowoczesnych technologii kosmicznych. To oznacza, że udział Polski w europejskich programach komicznych będzie rósł, szczególnie gdy Polska Agencja Kosmiczna zacznie działać w pełnym zakresie. Istniejąca od pół roku instytucja koncentruje się na razie na działaniach organizacyjnych.
– Agencja w tym roku musi się do końca zorganizować – informuje prezes PAK. – Ma już siedzibę w Gdańsku, będzie miała oddziały w Warszawie i Rzeszowie. Trwa faza rekrutacji pierwszych pracowników. Pierwszym zadaniem jest rozpoczęcie działalności merytorycznej jesienią.
Polska Agencja Kosmiczna potrzebuje specjalistów. Szuka pracowników, którzy zajmą się jej sprawami kosmicznymi: inżynierów i naukowców, a także fachowców od kwestii bardziej przyziemnych, jak ekonomistów i prawników.
– Budżet agencji [10 mln zł – red.] w tej chwili pozwala na 35, może 50 pracowników, to zależy od tego, jakie to będą stanowiska i jakie formy zatrudnienia – zaznacza Marek Banaszkiewicz.
Czytaj także
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-23: Prezydencja Węgier w UE za półmetkiem. Jej ocena dzieli europarlamentarzystów
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-25: Gruzini wybierają nowy parlament. Sobotnie wybory mogą przesądzić o kursie kraju na dekady
- 2024-10-17: Wiele wyzwań polskiej prezydencji w UE. Jednym z kluczowym będą prace nad nowym budżetem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
Infrastruktura
Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.