Mówi: | Dariusz Bogdan |
Funkcja: | Wiceminister Gospodarki |
Polska na targach CeBIT w Hanowerze jako kraj nowych technologii i młodych ludzi
Polska krajem młodych ludzi i nowych technologii – tak według Dariusza Bogdana, wiceministra gospodarki powinniśmy się kojarzyć w Europie i na świecie. Między innymi w ten sposób Polska promuje się podczas tegorocznych targów informacyjno-telekomunikacyjnych CeBIT w niemieckim Hanowerze, których jest strategicznym partnerem.
– Musimy promować polskie IT, musimy pokazywać, że to jest Polska utalentowanych ludzi w tym zakresie – przekonuje wiceminister gospodarki Dariusz Bogdan w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Branża IT w Polsce jest zdaniem Bogdana szczególnie atrakcyjna i przyszłościowa. Zyskujemy dodatkowo na tym, że jesteśmy najmłodszym społeczeństwem w UE, połowa Polaków to ludzie poniżej 35. roku życia.
– Dlatego wybraliśmy CeBIT i uznaliśmy, że to jest dobry pomysł na to, żeby promować polską gospodarkę. Nie jako kraj starych technologii, ale wprost przeciwnie, kraj nowych technologii i młodych ludzi – dodaje wiceminister.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że targi odbywają się w Niemczech. Niemcy są bowiem największym partnerem handlowym Polski. Mają jednocześnie duży deficyt zatrudnienia w branży IT.
– Nam w Polsce dzisiaj zależy na tym, aby promować te polskie firmy, które chcą współpracować – podkreśla Bogdan. – Przypomnę, że ostatni raport Deloitte, „Technology Fast 50” dotyczący Europy Środkowo-Wschodniej, pokazał, że na 50 początkujących firm z regionu 35 najlepszych to są start-upy z Polski. To jest dla nas bardzo duża szansa.
Targi CeBIT potrwają kilka dni. Jednak strona polska rozumie swoje partnerstwo jako zadanie na cały rok. Jest ono okazją do wypromowania polskiej gospodarki w Niemczech i innych krajach.
– Byliśmy w wielu miastach niemieckich, mieliśmy tam seminaria, pokazywaliśmy polskich przedsiębiorców, Polskę i jej wyniki gospodarcze po to, aby zainteresować niemieckie firmy Polską – mówi Dariusz Bogdan. – Bardzo miło jest słyszeć po takich spotkaniach, że wyobrażenie na temat Polski było zupełnie inne i że ono się zmienia, że właśnie Polska jest tym dobrym miejscem w Europie, i do inwestowania, i do nowych technologii, i do innowacji.
Na targach prezentuje się ponad 200 polskich firm. Ponadto ponad 100 start-upów weźmie udział w giełdzie kooperacyjnej zorganizowanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, gdzie będzie miało okazję zaprezentować pomysły biznesowe.
– Przyjechaliśmy ze świetną ofertą, od software, poprzez hardware, poprzez rozwiązania business inteligence aż po sektor gaming – wymienia wiceminister gospodarki. – Mamy świetne rozwiązania logistyczne. Mamy bardzo dobre pomysły. Przyjeżdżają tutaj również studenci, laureaci np. Imagine Cup, czyli ci, którzy mają ciekawe pomysły i są w stanie je skomercjalizować.
Jak zapewnia, państwo będzie wspierać nie tylko promocję rozwiązań z branży ICT (Information & Communication Technologies), ale również ułatwiać ich rozwój.
– Dostęp do kapitału związanego z e-biznesem proponowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ostatnich latach był absolutnie wyjątkowy – przekonuje wiceminister gospodarki. – Nigdy wcześniej w historii nie można było łatwiej dostać pieniędzy jak w ostatnim czasie. Następny element to pewne zwolnienia podatkowe dla tych dużych i dla tych małych.

PAIiIZ: dzięki CeBIT za dwa lata może powstać ok. 1000 miejsc pracy dla młodych Polaków

Szef targów CeBIT: Polacy pokazali się jako społeczeństwo kreatywne i rozwinięte technologicznie. Dla wielu to było zaskoczenie

Prezes PARP: targi CeBIT szansą dla polskich firm na nawiązywanie bliskich relacji biznesowych
Czytaj także
- 2025-07-22: Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii
- 2025-07-17: Dorota Szelągowska: Tęsknię za Darkiem „Stolarzem” przed kamerą. Ale mamy ze sobą kontakt i będziemy razem robić jakieś rzeczy youtube’owe
- 2025-06-24: Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
- 2025-06-30: Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
- 2025-01-28: Europoseł AfD: Elon Musk poprawił nasz wizerunek za granicą. Jego wsparcie nam pomaga
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-10: Decyzja Niemiec o wprowadzeniu kontroli granicznej w ogniu krytyki. Polscy europosłowie mówią o kryzysie strefy Schengen
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2023-12-21: Przemysł konferencyjny odbudowuje się po pandemii. Hotele dzięki temu odrabiają część strat
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.