Mówi: | Damien Perilatt |
Funkcja: | dyrektor zarządzający na Europę Środkowo-Wschodnią |
Firma: | PayPal |
Polski rynek handlu elektronicznego warty ok. 5 mld euro. Rośnie udział transakcji mobilnych
Polski rynek handlu elektronicznego jest już wart ok. 5 mld euro i cały czas bardzo szybko się rozwija. Co dziesiąta transakcja jest dokonywana za pomocą urządzeń mobilnych. Mimo to udział tego typu handlu w całej sprzedaży detalicznej to tylko ok. 3-4 proc.
– Polska to duży rynek e-commerce i m-commerce w Europie, tak duży jak Hiszpania. Jego całkowita wartość to ok. 4-5 mld euro. Wciąż obserwujemy na nim znaczący, dwucyfrowy wzrost, czego nie widać na dojrzałych rynkach jak Wielka Brytania czy Niemcy, które są bardzo duże, ale nie rosną już tak szybko – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Damien Perillat, dyrektor zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.
Odsetek transakcji dokonywanych za pomocą internetu i technologii mobilnych rośnie w całej Europie, ale w Polsce wciąż jest na bardzo niskim poziomie i wynosi 3-4 proc. całej sprzedaży detalicznej. Perillat zauważa jednak, że coraz więcej przedsiębiorstw z każdego segmentu wielkości korzysta z internetowych kanałów sprzedaży. Wraz ze wzrostem liczby smartfonów i tabletów, rośnie też liczba konsumentów korzystających z m-commerce.
W tym roku na całym świecie PayPal planuje przetworzyć płatności mobilne o wartości 20 mld dolarów. Spółka przewiduje, że dynamika wzrostu tego segmentu płatności wyniesie w 2013 r. w Polsce ponad 5 proc. Z kolei w ciągu kolejnych dwóch lat 10 proc. transakcji elektronicznych w naszym kraju będzie wykonanych za pomocą urządzeń mobilnych. Rozwój tego segmentu wpłynął na decyzję o udostępnieniu w Polsce aplikacji mobilnej PayPal na systemy operacyjne iOs oraz Android.
– Można również zauważyć, że telefony komórkowe zdobywają coraz większą część w handlu internetowym. Ten trend będzie coraz wyraźniejszy w nadchodzących latach – przewiduje Perillat.
Dodaje, że dzięki rozwojowi handlu elektronicznego i mobilnego nawet małe firmy mogą znacznie łatwiej sprzedawać towary za granicę – nie tylko na rynki Europy Środkowo-Wschodniej, ale także globalnie.
– Mamy znakomite przykłady polskich firm, które ruszyły ze sprzedażą online na całym świecie. To pozytywny trend, ponieważ koszty prowadzenia biznesu w internecie są bardzo niskie – podkreśla Perillat.
Według niego, najważniejszym problemem dla dalszego rozwoju handlu elektronicznego i mobilnego pozostaje zaufanie pomiędzy kupującymi a przedsiębiorcami. Z tego powodu niezwykle istotne są dobre przepisy dotyczące ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa transakcji online. Zdaniem Perillata, klienci sklepów kupujący towary przez internet muszą mieć pewność, że zakup jest tak samo bezpieczny, jak w tradycyjnym sklepie.
Czytaj także
- 2024-09-04: Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. Rośnie popularność usług, które go zabezpieczają
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-07-02: Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
- 2024-07-16: Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-06-14: Elektroniczna karta szczepień ułatwiłaby życie pacjentom i pomogła egzekwować obowiązek szczepień. System jest gotowy na takie e-rozwiązanie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.