Mówi: | Michał Boni |
Funkcja: | minister administracji i cyfryzacji |
Przypiesza cyfryzacja powiadamiania ratunkowego. Od stycznia telefon 112 będzie działał w całym kraju
W przyszłym roku ma powstać informatyczny system ostrzegania przed katastrofami. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji buduje regionalne systemy razem z TVP. Telefon alarmowy 112 ma działać w całym kraju od początku przyszłego roku, a elektroniczne wojewódzkie centra powiadamiania ratunkowego – w połowie roku.
– Widać, że te kroki się zbliżają, ale są różne opóźnienia związane także z procedurami przetargowymi. Niestety wszyscy na to narzekają, więc ja nie narzekając usprawiedliwiam, że te przesunięcia w czasie następują – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji.
Boni podkreśla, że cyfryzacja polskiej administracji to długi proces. Dodaje, że powstało wiele opóźnień w procedurach przetargowych oraz zmianach organizacyjnych i prawnych. Były one niezbędne, by przed informatyzacją wprowadzić proste i uporządkowane rozwiązania.
– Myślę, że jesteśmy na takim etapie, w którym samolot się rozpędza, jeszcze się nie wzbił w powietrze, ale za jakiś czas się wzbije, a później będzie w miarę szybko już osiągał taką wysokość, jaką powinien mieć, by dolecieć do celu – prognozuje szef resortu administracji i cyfryzacji.
Boni zapowiada, że nadchodzące dwa lata będą okresem dużego przyspieszenia w procesie cyfryzacji.
– Jeszcze rok i będziemy mieli informatyczny system ostrzegania przed katastrofami. Powoli budujemy Regionalne Systemy Ostrzegania razem z TVP – wymienia Michał Boni.
Pierwszy Regionalny System Ostrzegania ruszył pod koniec czerwca w województwie lubuskim. Dzięki możliwościom, jakie stwarza nadawanie cyfrowe, mieszkańcy przez telewizję zyskują dostęp do informacji i komunikatów o zagrożeniach i sytuacjach nadzwyczajnych w regionie.
Dzięki Informatycznemu Systemowi Osłony Kraju przed Nadzwyczajnymi Zagrożeniami mieszkańcy Polski będą mogli łatwo sprawdzić w internecie, czy znajdują się na terenie zagrożonym na przykład powodzią. Podobne systemy działają już m.in. w Stanach Zjednoczonych i Czechach.
– Prawdopodobnie od 1 stycznia 2014 roku numer 112 w formie telefonicznej będzie funkcjonował już w całym kraju, natomiast wszystkie centra powiadamiana ratunkowego w połowie 2014 mam nadzieję już w formule elektronicznej – dodaje minister.
Telefon alarmowy 112, zgodnie z założeniami systemu, ma umożliwiać połączenie z wojewódzkimi centrami powiadamiania ratunkowego w sytuacjach wymagających nagłej reakcji służb: policji, służb medycznych lub straży pożarnej. Do czasu jego pełnego wdrożenia pod numerem 112 dodzwonimy się jednak nie do WCPR, lecz do jednostek policji lub straży pożarnej. Numer 112 działa w całej Europie i można na niego zadzwonić nawet nie posiadając aktywnej karty SIM w telefonie komórkowym.
Czytaj także
- 2025-04-09: Sejmowa Komisja Zdrowia ciągle czeka na projekt ustawy o reformie szpitali. Po raz trzeci nie został zatwierdzony przez rząd
- 2025-04-08: Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów
- 2025-04-18: UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-03-31: Coraz więcej dronów dzieli przestrzeń powietrzną z załogowymi statkami powietrznymi. Powstaje system do koordynacji lotów
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.