Mówi: | Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający Ceneo.pl Katarzyna Stehlik, dyrektor działu sprzedaży Ceneo.pl Joanna Heine, kierownik działu rozwoju produktów Ceneo.pl |
Rynek e-commerce cały czas rośnie. Z porównywarek cenowych korzysta już 9 mln użytkowników
E-klienci coraz częściej decydują się na skorzystanie z porównywarki cenowej, szczególnie kupując produkty z kategorii lifestyle oraz dla domu i ogrodu. Popularność tych serwisów rośnie, bo oferują one nie tylko możliwość wybrania najniższej ceny, lecz także porównania właściwości produktów, opinii klientów i przeprowadzenia transakcji. Z czterech największych porównywarek korzysta co miesiąc nawet ponad 9 mln unikalnych użytkowników. Największa z nich – Ceneo.pl – generuje ok. 15 proc. transakcji internetowych w Polsce.
‒ Polska jest swego rodzaju fenomenem, ponieważ mamy na rynku cztery dobrze prosperujące porównywarki, które co miesiąc docierają do ponad 9 mln unikalnych użytkowników. To olbrzymi sukces. Fundamentem tego sukcesu jest to, że porównywarki cen już dawno temu przestały się skupiać na dostarczaniu informacji o najniższych cenach, teraz pomagają użytkownikom podjąć jak najlepszą decyzję, tak żeby było jak najłatwiej, jak najszybciej i jak najbezpieczniej – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający Ceneo.pl.
Łachajczyk zwraca uwagę na to, że wartość polskiego rynku e-commerce w ubiegłym roku mogła wynieść nawet 28 mld zł. Oznacza to kolejny rok rozwoju tego rynku. Badania zrealizowane dla Ceneo.pl przez TNS Polska potwierdziły także, że ponad 80 proc. kupujących bardzo ceni zakupy w sieci
Jedną z zalet e-commerce jest możliwość porównania cen. Jak wynika z danych Megapanel PBI/Gemius za grudzień 2014 r., samo tylko działające już od 10 lat Ceneo.pl notowało niemal 7 mln unikalnych użytkowników. To ponad trzy razy więcej niż zanotował największy konkurent tej spółki.
‒ Już co szósta transakcja zakupu w internecie zaczynała się na naszym serwisie, dzięki czemu umocniliśmy pozycję lidera wśród porównywarek cen. Nie byłoby to możliwe bez dwóch czynników: pierwszy to zadowoleni użytkownicy, których mamy już 7 mln miesięcznie, drugi to inwestycje w innowacje, przede wszystkim w obszarze mobilności. Już co czwarta wizyta w e-commerce jest wizytą mobilną – dodaje Łachajczyk.
To właśnie skuteczne dostosowanie się do nowych preferencji klientów pozwoliło na zdobycie tak silnej pozycji przez porównywarki cenowe. Serwisy tego typu nie służą już wyłącznie do sprawdzenia cen wybranych produktów. Umożliwiają także wystawienie i przejrzenie ocen, poznanie danych technicznych produktów, a nawet zakup bezpośrednio ze strony porównywarki. Bardzo ważne są także ułatwienia w dostępie mobilnym.
Dzięki technologiom mobilnym możliwe jest zbudowanie oferty dla smart-shopperów, czyli osób, które najpierw oglądają towary w sklepach, a potem kupują je taniej w internecie. Dzięki aplikacji Ceneo mogą one teraz dokonać zakupu nawet tuż po wypatrzeniu produktu w tradycyjnym sklepie.
‒ Dosyć szybko postawiliśmy na kontent, czyli na treści, które znajdują się w naszym serwisie. Mam na myśli opisy produktów, specyfikacje techniczne czy zdjęcia, lecz także opinie, zarówno o produktach, jak i sklepach, aby użytkownik, który chce podjąć decyzję zakupową, miał wszystkie niezbędne informacje w naszym serwisie, by nie musiał ich szukać nigdzie indziej – tłumaczy Joanna Heine, kierownik działu rozwoju produktów.
Katarzyna Stehlik, dyrektor działu sprzedaży Ceneo.pl, dodaje, że dzięki porównywarce ok. 5 tys. sklepów współpracujących może pozyskać nawet 15-20 proc. dodatkowego ruchu na swojej stronie. Średnio 3,2 proc. osób trafiających z Ceneo.pl do e-sklepu dokonuje zakupu – to najwyższy wskaźnik wśród polskich serwisów tego typu. Są kategorie, jak książki i kosmetyki, gdzie poziom konwersji dochodzi do nawet 10 proc. To właśnie szeroki wybór kategorii jest mocną stroną porównywarek, bo klienci szukają bardzo różnych produktów.
‒ Historycznie porównywarki kojarzą się z branżami technicznymi, takimi jak RTV, AGD czy komputery. To nadal nasze mocne kategorie, jednak obecnie największa liczba produktów występuje w branżach związanych z szeroko pojętym stylem życia, takich jak dom i wnętrze, moda. Ciekawostką na Ceneo.pl jest to, że użytkownicy najczęściej poszukują u nas sukienek i płytek ceramicznych – tłumaczy Stehlik.
Ponad jedna czwarta wszystkich wyszukiwanych na Ceneo.pl produktów należy do kategorii lifestyle. Popularne są też dom i ogród (18 proc.), komputery (12 proc.) oraz rozrywka i AGD/RTV (po 10 proc.). Pod względem liczby sklepów zdecydowanie przodują dwie pierwsze kategorie: produkty lifestyle sprzedaje prawie 3,4 tys. sklepów współpracujących z Ceneo.pl, a produkty dom i ogród o 100 sklepów więcej.
Wybór produktów to tylko jeden z powodów rozwoju porównywarek. Heine podkreśla, że użytkownicy bardzo doceniają także możliwość sprawdzenia opinii o danym sklepie i produkcie.
‒ Użytkownicy internetu są coraz bardziej wymagający i nie kierują się wyłącznie kryterium cenowym, chociaż oczywiście wiadomo, nikt z nas nie chce przepłacać. Natomiast warto zwrócić uwagę też na to, w jakim sklepie kupujemy, jaka jest jego renoma. Użytkownicy poszukują wszelkiego rodzaju korzyści i programów wspierających bezpieczeństwo zakupów – wyjaśnia Heine, zwracając uwagę na to, że Ceneo.pl oferuje Program Ochrony Kupujących oraz opcję „zaufane opinie”.
Dużym udogodnieniem dla klientów jest też możliwość zakupu bezpośrednio ze strony Ceneo.pl oraz możliwość tworzenie koszyka do wspólnej płatności z towarów kupowanych w różnych sklepach. To ułatwia klientowi dokończenie zakupu.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-04: Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.