Mówi: | Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający Ceneo.pl Katarzyna Stehlik, dyrektor działu sprzedaży Ceneo.pl Joanna Heine, kierownik działu rozwoju produktów Ceneo.pl |
Rynek e-commerce cały czas rośnie. Z porównywarek cenowych korzysta już 9 mln użytkowników
E-klienci coraz częściej decydują się na skorzystanie z porównywarki cenowej, szczególnie kupując produkty z kategorii lifestyle oraz dla domu i ogrodu. Popularność tych serwisów rośnie, bo oferują one nie tylko możliwość wybrania najniższej ceny, lecz także porównania właściwości produktów, opinii klientów i przeprowadzenia transakcji. Z czterech największych porównywarek korzysta co miesiąc nawet ponad 9 mln unikalnych użytkowników. Największa z nich – Ceneo.pl – generuje ok. 15 proc. transakcji internetowych w Polsce.
‒ Polska jest swego rodzaju fenomenem, ponieważ mamy na rynku cztery dobrze prosperujące porównywarki, które co miesiąc docierają do ponad 9 mln unikalnych użytkowników. To olbrzymi sukces. Fundamentem tego sukcesu jest to, że porównywarki cen już dawno temu przestały się skupiać na dostarczaniu informacji o najniższych cenach, teraz pomagają użytkownikom podjąć jak najlepszą decyzję, tak żeby było jak najłatwiej, jak najszybciej i jak najbezpieczniej – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający Ceneo.pl.
Łachajczyk zwraca uwagę na to, że wartość polskiego rynku e-commerce w ubiegłym roku mogła wynieść nawet 28 mld zł. Oznacza to kolejny rok rozwoju tego rynku. Badania zrealizowane dla Ceneo.pl przez TNS Polska potwierdziły także, że ponad 80 proc. kupujących bardzo ceni zakupy w sieci
Jedną z zalet e-commerce jest możliwość porównania cen. Jak wynika z danych Megapanel PBI/Gemius za grudzień 2014 r., samo tylko działające już od 10 lat Ceneo.pl notowało niemal 7 mln unikalnych użytkowników. To ponad trzy razy więcej niż zanotował największy konkurent tej spółki.
‒ Już co szósta transakcja zakupu w internecie zaczynała się na naszym serwisie, dzięki czemu umocniliśmy pozycję lidera wśród porównywarek cen. Nie byłoby to możliwe bez dwóch czynników: pierwszy to zadowoleni użytkownicy, których mamy już 7 mln miesięcznie, drugi to inwestycje w innowacje, przede wszystkim w obszarze mobilności. Już co czwarta wizyta w e-commerce jest wizytą mobilną – dodaje Łachajczyk.
To właśnie skuteczne dostosowanie się do nowych preferencji klientów pozwoliło na zdobycie tak silnej pozycji przez porównywarki cenowe. Serwisy tego typu nie służą już wyłącznie do sprawdzenia cen wybranych produktów. Umożliwiają także wystawienie i przejrzenie ocen, poznanie danych technicznych produktów, a nawet zakup bezpośrednio ze strony porównywarki. Bardzo ważne są także ułatwienia w dostępie mobilnym.
Dzięki technologiom mobilnym możliwe jest zbudowanie oferty dla smart-shopperów, czyli osób, które najpierw oglądają towary w sklepach, a potem kupują je taniej w internecie. Dzięki aplikacji Ceneo mogą one teraz dokonać zakupu nawet tuż po wypatrzeniu produktu w tradycyjnym sklepie.
‒ Dosyć szybko postawiliśmy na kontent, czyli na treści, które znajdują się w naszym serwisie. Mam na myśli opisy produktów, specyfikacje techniczne czy zdjęcia, lecz także opinie, zarówno o produktach, jak i sklepach, aby użytkownik, który chce podjąć decyzję zakupową, miał wszystkie niezbędne informacje w naszym serwisie, by nie musiał ich szukać nigdzie indziej – tłumaczy Joanna Heine, kierownik działu rozwoju produktów.
Katarzyna Stehlik, dyrektor działu sprzedaży Ceneo.pl, dodaje, że dzięki porównywarce ok. 5 tys. sklepów współpracujących może pozyskać nawet 15-20 proc. dodatkowego ruchu na swojej stronie. Średnio 3,2 proc. osób trafiających z Ceneo.pl do e-sklepu dokonuje zakupu – to najwyższy wskaźnik wśród polskich serwisów tego typu. Są kategorie, jak książki i kosmetyki, gdzie poziom konwersji dochodzi do nawet 10 proc. To właśnie szeroki wybór kategorii jest mocną stroną porównywarek, bo klienci szukają bardzo różnych produktów.
‒ Historycznie porównywarki kojarzą się z branżami technicznymi, takimi jak RTV, AGD czy komputery. To nadal nasze mocne kategorie, jednak obecnie największa liczba produktów występuje w branżach związanych z szeroko pojętym stylem życia, takich jak dom i wnętrze, moda. Ciekawostką na Ceneo.pl jest to, że użytkownicy najczęściej poszukują u nas sukienek i płytek ceramicznych – tłumaczy Stehlik.
Ponad jedna czwarta wszystkich wyszukiwanych na Ceneo.pl produktów należy do kategorii lifestyle. Popularne są też dom i ogród (18 proc.), komputery (12 proc.) oraz rozrywka i AGD/RTV (po 10 proc.). Pod względem liczby sklepów zdecydowanie przodują dwie pierwsze kategorie: produkty lifestyle sprzedaje prawie 3,4 tys. sklepów współpracujących z Ceneo.pl, a produkty dom i ogród o 100 sklepów więcej.
Wybór produktów to tylko jeden z powodów rozwoju porównywarek. Heine podkreśla, że użytkownicy bardzo doceniają także możliwość sprawdzenia opinii o danym sklepie i produkcie.
‒ Użytkownicy internetu są coraz bardziej wymagający i nie kierują się wyłącznie kryterium cenowym, chociaż oczywiście wiadomo, nikt z nas nie chce przepłacać. Natomiast warto zwrócić uwagę też na to, w jakim sklepie kupujemy, jaka jest jego renoma. Użytkownicy poszukują wszelkiego rodzaju korzyści i programów wspierających bezpieczeństwo zakupów – wyjaśnia Heine, zwracając uwagę na to, że Ceneo.pl oferuje Program Ochrony Kupujących oraz opcję „zaufane opinie”.
Dużym udogodnieniem dla klientów jest też możliwość zakupu bezpośrednio ze strony Ceneo.pl oraz możliwość tworzenie koszyka do wspólnej płatności z towarów kupowanych w różnych sklepach. To ułatwia klientowi dokończenie zakupu.
Czytaj także
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-02-05: Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-01-24: M. Kobosko: Obowiązkiem Europy jest wspieranie białoruskiej opozycji i wolnych mediów. Najgorszym scenariuszem dla Polski jest wchłonięcie Białorusi przez Rosję
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-01-02: Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci
- 2024-12-23: Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.