Newsy

Światowy rynek reklamy w tym roku osiągnie wartość 540 mld dol. Największe wzrosty w reklamie internetowej

2015-05-15  |  06:20

Globalne wydatki na reklamę w tym roku mają rosnąć w tempie ok. 4,5 proc. – szacuje dom mediowy Carat. Ponadtrzykrotnie większej dynamiki wzrostu można spodziewać się w reklamie internetowej. Wzrosty spodziewane są praktycznie we wszystkich badanych przez Carat regionach świata. Ujemną dynamikę odnotujemy jednak w regionie Europy Wschodniej, przez sytuację geopolityczną w Rosji.

Zgodnie z naszymi szacunkami, które zbieramy na blisko 100 rynkach, na których operujemy, globalnie wyceniamy ten rynek na 540 mld dol. Wzrosty są na poziomie 4-5 proc. rok do roku, czyli szacujemy, że rynek wzrośnie w tym roku o ponad 20 mld dol. Podobny wzrost zakładamy w kolejnym roku, może nawet nieznacznie wyższy, bo na poziomie 5-5,5 proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Mocek, dyrektor zarządzający domu mediowego Carat Polska.

W tym roku wzrosty wydatków spodziewane są praktycznie we wszystkich badanych regionach (Ameryka Północna i Łacińska, Azja i Pacyfik oraz w kraje EMEA). W 2014 roku było podobnie. W Europie Zachodniej rynek wzrósł nieznacznie, o 2,3 proc., poprawiając się dzięki silnej pozycji Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Wzrost po sześciu latach spadków odnotują również Grecja, Irlandia i Portugalia.

W Ameryce Północnej oraz w regionie Azji i Pacyfiku wzrosty osiągnęły poziom ok. 4-5 proc. Największa dynamika charakteryzowała Amerykę Łacińską – 11,4 proc.

Spadek może być notowany w Europie Wschodniej, głównie ze względu na sytuację geopolityczną.

W zasadzie jedynym regionem, który w skali globalnej notuje dynamikę ujemną, jest region szeroko rozumianego CEE, czyli Europy Wschodniej i Rosji, przede wszystkim z racji tego, ile w tym regionie waży sam rynek rosyjski. Spadek szacujemy na poziomie 2 proc. rok do roku. Przy czym w Rosji oczywiście ten spadek jest zdecydowanie bardziej widoczny, już po pierwszym kwartale roku 2015 – podkreśla Mocek.

Na tym tle polski rynek prezentuje się bardzo dobrze. Carat szacuje wzrost rynku na poziomie 3 proc., podobnie jak w Turcji.

Najszybciej rosną wydatki na reklamę w internecie. Z szacunków domu mediowego Carat wynika, że w 2016 roku jej udział w rynku reklamy przekroczy poziom 25 proc. (w 2014 był na poziomie 21,7 proc.), głównie dzięki dynamicznie rosnącym wydatkom na reklamę mobilną i wideo online. Mimo to liderem rynku na razie pozostaje telewizja.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Praca

Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób

Baza magazynowa zbóż w Witoldowie to obiekt zarządzany od 30 lat przez spółkę Top Farms Wielkopolska, która prowadzi działalność na gruntach dzierżawionych z Zasobów Skarbu Państwa. Teraz baza ma zostać rozebrana, a wydzierżawiona ziemia – trafić do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Spółka Top Farms wnioskowała do KOWR-u o utworzenie ośrodków produkcji rolniczej, które umożliwiłyby dalsze funkcjonowanie wielu takich strategicznych obiektów rolniczych. Brak decyzji KOWR jest zagrożeniem dla stabilności dużych, nowoczesnych gospodarstw towarowych, a tym samym również dla bezpieczeństwa żywnościowego Polski.

Konsument

Eksperci apelują do Ministerstwa Zdrowia o zmianę w polityce nikotynowej. Powinna lepiej chronić dzieci i młodzież

Wprowadzanie kolejnych zakazów w ustawie tytoniowej nie przyniesie spodziewanego rezultatu – oceniają lekarze i terapeuci pracujący z osobami uzależnionymi. Według nich należy osobno rozpisać działania rozwiązujące problem na poziomie osób dorosłych, które już palą, i te, które będą nakierowane na ochronę dzieci i młodzieży przed dostępem do wyrobów nikotynowych. Stowarzyszenie Jump93 wraz z przedstawicielami środowisk psychiatrycznych i zdrowia publicznego zaapelowało o systemowe podejście do polityki nikotynowej, z uwzględnieniem potencjału strategii redukcji szkód.

Bankowość

Rynek oczekuje pierwszego cięcia stóp procentowych w Polsce w maju. Są ku temu przesłanki ekonomiczne

Na podstawie ostatnich wypowiedzi prof. Adama Glapińskiego, przewodniczącego Rady Polityki Pieniężnej, ekonomiści oczekują, że już na posiedzeniu 7 maja może zapaść pierwsza od ponad półtora roku decyzja o zmianie poziomu stóp procentowych w dół. RPP dostosuje się w ten sposób do polityki głównych banków centralnych oraz słabnącej presji inflacyjnej. Zdaniem prezesa Q Value będzie to działanie w dobrym kierunku, choć spóźnione i być może spowodowane czynnikami politycznymi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.