Newsy

System eWUŚ już w prawie każdej placówce medycznej. Problemy pojawiają się sporadycznie

2013-02-08  |  06:45
Tagi: NFZ, eWUŚ, Boni
Mówi:Agnieszka Pachciarz
Funkcja:Prezes
Firma:Narodowy Fundusz Zdrowia
  • MP4
  •   Pierwszy miesiąc funkcjonowania eWUŚ oceniamy bardzo dobrze  twierdzi szefowa Narodowego Funduszu Zdrowia. I zapewnia, że dostęp do systemu ma ponad 99 proc. placówek medycznych w kraju. Z danych Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji wynika, że w ciągu tego miesiąca tylko co dwudziesty pacjent musiał zmierzyć się z komunikatem o braku ubezpieczenia.  Rejestratorzy zostali dobrze przygotowani  mówi minister Michał Boni.

    Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców działa w całym kraju od 1 stycznia 2013 roku. Z systemu korzysta 99 proc. gabinetów lekarskich, przychodni i szpitali mających umowę z NFZ. W sumie to ponad 22 tys. placówek.

      Technicznie wszystko przebiegało sprawnie. Na samym początku stycznia bardzo mała grupa świadczeniodawców jeszcze nie miała upoważnień, co nie znaczy, że nie sprawdzała uprawnień zgodnie z ustawą na podstawie dokumentów i oświadczeń  mówi Agencji Informacyjnej Newseria Agnieszka Pachciarz, szefowa NFZ.

    Przekonuje jednocześnie, że wkrótce systemem objęte będą wszystkie pozostałe placówki mająca kontrakt z funduszem.

      To jest ok. 100 placówek, które np. nie skończyły jeszcze korespondencji z nami, ponieważ system uzyskiwania upoważnień jest pisemny. Ale na 22 tysiące to jest margines
    twierdzi Pachciarz.

    Dzięki systemowi eWUŚ pacjenci podczas rejestracji do lekarza nie muszą pokazywać druków RMUA czy książeczek ubezpieczeniowych. Wystarczy numer PESEL pacjenta. System działa online, czyli placówka, która z niego korzysta, musi być wyposażona w komputer z dostępem do internetu.

      Średnio dziennie w Polsce dwa miliony osób korzysta z usług zdrowotnych. To jest bardzo ważna informacja  wyjaśnia szef resortu administracji i cyfryzacji Michał Boni. Myślę, że jednostki służby zdrowia zdały egzamin, rejestratorzy zostali dobrze przygotowani. Informują pacjentów o tym, że jeśli im wychodzi czerwony pasek (informacja o braku ubezpieczenia) to można wypełnić oświadczenie. Takich osób było około 4,6 proc., czyli mniej niż się spodziewaliśmy.

    Nowy system pozwala na to, by z pomocy skorzystał również pacjent, który według eWUŚ nie ma do tego uprawnień. Jeżeli system wyświetli właśnie taką informację, a pacjent uważa, że ma prawo do pomocy, to składa pisemne oświadczenie. Jest ono weryfikowane później przez NFZ.

    Część kłopotów z nowym systemem to m.in. efekt chaosu w dokumentacji różnych urzędów oraz niedopełnienia części procedur przez pracodawców.

      Dalej apelujemy o to, żeby wszyscy dbali, a przede wszystkim pracodawcy, o dopełnianie swoich obowiązków – podkreśla w rozmowie z Newserią Michał Boni. Niektóre instytucje, które są zupełnie niezwiązane z eWUŚ, także powinny dopełniać swoich obowiązków. Np. w procesie adopcyjnym następuje zmiana numeru PESEL i wówczas informacja na ten temat powinna być przesłana do wszystkich odpowiednich instytucji, w tym do NFZ.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.