Mówi: | Grzegorz Bielecki |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Frisco.pl |
W internetowych zakupach spożywczych przodują kobiety. Najczęściej zamawiane są produkty w dużych opakowaniach zbiorczych
60 proc. klientów w internetowych sklepach spożywczych stanowią kobiety – wynika z danych sklepu Frisco.pl. To one częściej niż mężczyźni robią zakupy spożywcze w sieci. Rynek produktów szybko zbywalnych, przede wszystkim spożywczych oraz środków czystości, jest jednak pod tym względem wyjątkiem, bo zwykle online chętniej kupują mężczyźni. Najczęściej zamawiane są produkty suche oraz te wielkogabarytowe i ciężkie.
– W przypadku internetowych zakupów spożywczych większość klientów stanowią kobiety – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Bielecki, wiceprezes zarządu sklepu Frisco.pl. – Branża FMCG [produkty szybko zbywalne, przede wszystkim spożywcze oraz środki czystości – red.] jest pod tym względem wyjątkiem, bo w pozostałych segmentach e-handlu raczej dominują mężczyźni.
W grupie tej większość stanowią osoby w wieku między 25. a 46. rokiem życia, również młode matki.
– Potrzeba zakupów internetowych bardzo często powstaje w momencie, kiedy przychodzi na świat dziecko – przekonuje Bielecki. – Rodzice mają wtedy mniej czasu na chodzenie po codzienne sprawunki. Zakupy internetowe stają się wówczas dla nich wybawieniem.
Eksperci podkreślają, że Polacy coraz bardziej przekonują się do zakupów żywności online, mimo że wciąż ten segment e-handlu nie jest mocno rozwinięty, szczególnie w porównaniu z innymi rynkami zachodniej Europy. Jak podkreśla Bielecki, osoby, które zamawiają żywność w e-supermarketach pierwszy czy drugi raz, zwykle zaczynają od produktów suchych, a dopiero opierając się na dobrych doświadczeniach, sięgają również po produkty świeże, jak warzywa, owoce czy pieczywo, a także chłodzone, np. ryby czy owoce morza.
Asortyment w e-sklepie zwykle pokrywa się z tym oferowanym stacjonarnie. Trudno więc mówić o tym, co najczęściej zamawiają klienci i jaki jest statystyczny koszyk.
– Są jednak kategorie, które przeważają – informuje Bielecki. – Przykładem jest mleko, woda, produkty często pakowane zbiorczo, gdzie liczy się wygoda dostarczenia ich do domu. Kupując w sklepie stacjonarnym, trzeba się liczyć z koniecznością wniesienia zakupów ze sklepu, z samochodu czy autobusu do domu. Po zamówieniu ich w sieci kurier dostarcza nam wszystkie produkty wprost do mieszkania, nawet te duże i ciężkie. Dlatego cieszą się one dosyć dużą popularnością w sklepach internetowych i stąd są chętnie wybierane.
60 proc. kupujących w sieci produkty spożywcze konsumentów płaci przy odbiorze.
– Wszyscy kurierzy są wyposażeni w terminale płatnicze i dlatego przewagę w naszym sklepie mają płatności dokonywane kartą płatniczą lub kredytową przy odbiorze – mówi Bielecki. – Natomiast mamy też około 40 proc. klientów, którzy płacą podczas składania zamówienia przelewem online lub kartą. Zwiększa się także popularność nowoczesnych form płatności, jak na przykład za pośrednictwem platformy PayPal.
Według prognoz PMR e-handel w Polsce osiągnie w tym roku wartość ponad 27 mld zł. Mimo dynamicznych wzrostów (w ostatnich pięciu latach liczba kupujących online wzrosła o 43 proc.) wciąż jednak stanowi on niewielki ułamek (ok. 3,5 proc.) całego, wycenianego na blisko bilion złotych rynku handlu detalicznego. Według wykonanej przez Gemius na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej analizy najpopularniejszą kategorią e-handlu jest odzież i różnego rodzaju dodatki. Aż 80 proc. ankietowanych kupiło za pośrednictwem platformy internetowej tego rodzaju produkt lub zamierza go nabyć w najbliższym czasie. Na drugim miejscu uplasowały się media (książki, płyty, filmy) z wynikiem 77 proc., na trzecim – sprzęt radiowo-telewizyjny (66 proc.).
Czytaj także
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.