Mówi: | Grzegorz Bielecki |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Frisco.pl |
W internetowych zakupach spożywczych przodują kobiety. Najczęściej zamawiane są produkty w dużych opakowaniach zbiorczych
60 proc. klientów w internetowych sklepach spożywczych stanowią kobiety – wynika z danych sklepu Frisco.pl. To one częściej niż mężczyźni robią zakupy spożywcze w sieci. Rynek produktów szybko zbywalnych, przede wszystkim spożywczych oraz środków czystości, jest jednak pod tym względem wyjątkiem, bo zwykle online chętniej kupują mężczyźni. Najczęściej zamawiane są produkty suche oraz te wielkogabarytowe i ciężkie.
– W przypadku internetowych zakupów spożywczych większość klientów stanowią kobiety – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Bielecki, wiceprezes zarządu sklepu Frisco.pl. – Branża FMCG [produkty szybko zbywalne, przede wszystkim spożywcze oraz środki czystości – red.] jest pod tym względem wyjątkiem, bo w pozostałych segmentach e-handlu raczej dominują mężczyźni.
W grupie tej większość stanowią osoby w wieku między 25. a 46. rokiem życia, również młode matki.
– Potrzeba zakupów internetowych bardzo często powstaje w momencie, kiedy przychodzi na świat dziecko – przekonuje Bielecki. – Rodzice mają wtedy mniej czasu na chodzenie po codzienne sprawunki. Zakupy internetowe stają się wówczas dla nich wybawieniem.
Eksperci podkreślają, że Polacy coraz bardziej przekonują się do zakupów żywności online, mimo że wciąż ten segment e-handlu nie jest mocno rozwinięty, szczególnie w porównaniu z innymi rynkami zachodniej Europy. Jak podkreśla Bielecki, osoby, które zamawiają żywność w e-supermarketach pierwszy czy drugi raz, zwykle zaczynają od produktów suchych, a dopiero opierając się na dobrych doświadczeniach, sięgają również po produkty świeże, jak warzywa, owoce czy pieczywo, a także chłodzone, np. ryby czy owoce morza.
Asortyment w e-sklepie zwykle pokrywa się z tym oferowanym stacjonarnie. Trudno więc mówić o tym, co najczęściej zamawiają klienci i jaki jest statystyczny koszyk.
– Są jednak kategorie, które przeważają – informuje Bielecki. – Przykładem jest mleko, woda, produkty często pakowane zbiorczo, gdzie liczy się wygoda dostarczenia ich do domu. Kupując w sklepie stacjonarnym, trzeba się liczyć z koniecznością wniesienia zakupów ze sklepu, z samochodu czy autobusu do domu. Po zamówieniu ich w sieci kurier dostarcza nam wszystkie produkty wprost do mieszkania, nawet te duże i ciężkie. Dlatego cieszą się one dosyć dużą popularnością w sklepach internetowych i stąd są chętnie wybierane.
60 proc. kupujących w sieci produkty spożywcze konsumentów płaci przy odbiorze.
– Wszyscy kurierzy są wyposażeni w terminale płatnicze i dlatego przewagę w naszym sklepie mają płatności dokonywane kartą płatniczą lub kredytową przy odbiorze – mówi Bielecki. – Natomiast mamy też około 40 proc. klientów, którzy płacą podczas składania zamówienia przelewem online lub kartą. Zwiększa się także popularność nowoczesnych form płatności, jak na przykład za pośrednictwem platformy PayPal.
Według prognoz PMR e-handel w Polsce osiągnie w tym roku wartość ponad 27 mld zł. Mimo dynamicznych wzrostów (w ostatnich pięciu latach liczba kupujących online wzrosła o 43 proc.) wciąż jednak stanowi on niewielki ułamek (ok. 3,5 proc.) całego, wycenianego na blisko bilion złotych rynku handlu detalicznego. Według wykonanej przez Gemius na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej analizy najpopularniejszą kategorią e-handlu jest odzież i różnego rodzaju dodatki. Aż 80 proc. ankietowanych kupiło za pośrednictwem platformy internetowej tego rodzaju produkt lub zamierza go nabyć w najbliższym czasie. Na drugim miejscu uplasowały się media (książki, płyty, filmy) z wynikiem 77 proc., na trzecim – sprzęt radiowo-telewizyjny (66 proc.).
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-25: Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
- 2025-04-23: Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
- 2025-04-18: Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.