Newsy

W Polsce jest już 13 mln graczy komputerowych. Zarabiają powyżej średniej i częściej czytają

2014-12-29  |  06:05
Mówi:Jacek Dąbrowski
Funkcja:rzecznik prasowy
Firma:Sapphire Technology na Polskę
  • MP4
  • Badania burzą stereotypowy obraz graczy komputerowych. Fani tego typu rozrywki, których w Polsce jest nawet 13 mln, nie tylko zarabiają lepiej niż ogół Polaków i mają dobrą pracę, lecz także częściej czytają książki, chodzą do kin i muzeów. Gracze mają więcej przyjaciół niż statystyczny Polak, a także często uczestniczą aktywnie w życiu domowym i rodzinnym.

    Ponad 20 proc. ludzi grających w gry komputerowe wskazuje, że zarabia powyżej 3 tys. złotych, podczas gdy mówimy o całym społeczeństwie, liczba ta spada do 8 proc. Dużo graczy wskazuje, że gry komputerowe mają bardzo pozytywny wpływ na pracę i wykonywane obowiązki. Mówią, że granie nauczyło ich pracy w grupie, poza tym dzięki grom maja lepsza percepcję i potrafią więcej zapamiętać. To pomaga im w pracy zawodowej – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Dąbrowski, rzecznik prasowy Sapphire Technology na Polskę, producenta kart graficznych.

    Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Sapphire Technology, stereotypowy obraz gracza jako osoby aspołecznej, spędzającej cały czas przed komputerem nie znajduje potwierdzenia. W rzeczywistości ci, którzy lubią tego typu rozrywkę, mają nawet więcej przyjaciół niż statystyczny Polak – 9 w przypadku graczy, 6 w przypadku całego społeczeństwa.

    Dąbrowski dodaje, że gracze mają również normalne, a nawet lepsze niż przeciętne życie rodzinne. Wielu z nich aktywnie uczestniczy w wykonywaniu obowiązków domowych. Gracze mogą się pochwalić poza lepszymi niż przeciętne zarobkami również dobrą pracą.

    Najwięcej graczy to ludzie z wyższym wykształceniem, pracujący zawodowo na specjalistycznych stanowiskach średniego szczebla, z reguły w dużych firmach – wyjaśnia Dąbrowski. ‒ Jedynie 1 proc. stanowią prezesi bądź kierownicy dużych działów. Także dużo osób pracujący fizycznie zadeklarowało, że gra w gry komputerowe.

    Polscy gracze mieszkają przede wszystkim w dużych miastach (powyżej 500 tys. mieszkańców). W całym kraju jest ich nawet 13 mln, choć Dąbrowski zastrzega, że ta liczba uwzględnia osoby grające dla zabicia czasu na portalach społecznościowych czy telefonach. Badania pokazały również, że gracze częściej niż inni uczestniczą w kulturze – 72 proc. z nich (czyli o 14 pkt proc. więcej niż dla całego społeczeństwa) przeczytało w ubiegłym roku książkę dla przyjemności.

    Odsetek graczy uczęszczających do kina i muzeów jest również o ok. 10 pkt proc. wyższy niż wynosi średnia dla całego społeczeństwa.

    Wzrost popularności gier to szansa na zarobek zarówno dla producentów, jak i dla samych graczy. Dąbrowski przypomina, że polscy producenci gier coraz częściej zdobywają swoimi produktami światowe rynki. Sukces odniosły m.in. „Wiedźmin”, „This War of Mine”, „Lords of the Fallen” oraz „Zaginięcie Ethana Cartera”.

    Gracze mogą zarabiać pieniądze. Wideoblogerzy, czyli tak zwani vlogerzy z YouTube i innych platform, potrafią zgromadzić olbrzymie społeczności, nawet milion subskrybentów. Oczywiście YouTube gratyfikuje liczbę wyświetleń i liczbę subskrybentów, więc oni na tym zarabiają. Współpracują też z różnymi instytucjami, firmami czy producentami sprzętu do grania. Z tego tytułu również  mają gratyfikacje finansowe – wymienia Dąbrowski.

    Dodaje, że poza mediami społecznościowymi na graniu można zarobić też dzięki zawodom. Najlepsi w popularne gry, takie jak „Counter Strike”, mogą na rozgrywkach sportowych zarabiać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów

    W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych​. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.

    Infrastruktura

    Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna

    Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.

    Edukacja

    Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć

    Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.