Mówi: | Hanna Gronkiewicz-Waltz |
Funkcja: | Prezydent Warszawy |
Warszawa inwestuje, by być inteligentnym miastem
Warszawa zamierza współpracować z uczelniami wyższymi, by stać się inteligentnym miastem. Mają w tym pomóc nie tylko europejskie, ale i światowe granty. Stolica liczy również na większe dotacje z Unii Europejskiej na technologie przyjazne mieszkańcom i środowisku. Inwestycje w smart city to m.in. zmiany w transporcie miejskim, działania proekologiczne, ale i wsparcie przedsiębiorców i ułatwienie komunikacji między mieszkańcami i miastem.
Według Hanny Gronkiewicz-Waltz, Warszawa jest obecnie w fazie inwestycji, dlatego ponoszone wydatki są duże, chociaż nie obciążają w pełni budżetu miasta.
– Pierwsze plany zawsze są spore. Na szczęście część z nich – jak Centrum Nauki Kopernik – była współfinansowana przez Unię Europejską. Również system zarządzania ruchem. Mamy nadzieję, że w tej nowej perspektywie budżetowej będzie jeszcze więcej środków na tego typu technologie, instrumenty, oprzyrządowania – mówi prezydent stolicy. – Chcemy jako miasto współpracować z uczelniami, by one otrzymywały już nie tylko europejskie granty, ale w ogóle światowe, by bardziej unowocześnić, modernizować miasto, stworzyć smart city.
Prezydent Warszawy podkreśla, że bardzo ważna w zakresie stawania się smart jest infrastruktura, czyli zarządzanie ruchem oraz nowoczesna komunikacja publiczna.
– Wymieniamy cały transport na szynowy po to, żeby nie zanieczyszczać środowiska. To jest SKM, nowe tramwaje, to są też zupełnie inne autobusy niż były wcześniej – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Koncepcja smart city to też współpraca z innowacyjnymi przedsiębiorstwami, tymi już działającymi i tymi, które dopiero zaczynają.
– W tym zakresie utworzyliśmy przy Smolnej takie miejsce, gdzie przedsiębiorcy mogą rozpocząć swój biznes, otrzymują różne informacje – mówi prezydent Warszawy.
Uruchomione w kwietniu Centrum Przedsiębiorczości Smolna ma być miejscem, oferującym pomoc dla lokalnych firm. Przedsiębiorca, którego pomysł zostanie uznany przez władze miasta za atrakcyjny może skorzystać z pomocy prawnej, księgowej lub szkoleniowej za niższą od rynkowej cenę. W Centrum odbywają się też spotkania i konferencje poświęcone m.in. wykorzystaniu nowych technologii.
Hanna Gronkiewicz-Waltz podkreśla też znaczenie komunikacji pomiędzy obywatelami a urzędami. Podaje przykład amerykańskiego miasta, w którym poprzez aplikację na iPhone'a mieszkańcy mogą poinformować administrację np. o dziurach w drogach.
– To są wszystko części składające się na smart citizens, czyli inteligentnych mieszkańców i tym samym całe smart city. Jednym słowem, te wszystkie nowoczesne technologie ułatwiają komunikacje między mieszkańcami a tymi, którzy zdecydują o ich życiu w pewnych zakresach – mówi prezydent Warszawy.
Dodaje, że smart city to również miasto przyjazne środowisku. Pierwsza poważna inwestycja w tym zakresie już została zrealizowana. Pod koniec marca otwarta została po modernizacji oczyszczalnia ścieków „Czajka”. Jak podkreśla prezydent stolicy, to nie tylko rozwiązanie inteligentne, ale i proekologiczne.
Kolejny ważny element planu to poprawa gospodarki odpadami i zwiększenie ich wykorzystania. Gronkiewicz-Waltz podkreśla, że Warszawa musi lepiej utylizować śmieci, a nie tylko się ich pozbywać. Wzorem mogą być kraje skandynawskie, np. Szwecja.
– Pani minister gospodarki Szwecji, która tu kiedyś była, powiedziała, że my widzimy w śmieciach tylko śmieci, a ona widzi banknoty. To znaczy, że oni na tym zarabiają – podkreśla Hanna Gronkiewicz-Waltz.
W Szwecji aż 45 proc. odpadów podlega recyklingowi. Dzięki spalaniu śmieci produkowane jest ok. 10 proc. energii cieplnej w tym kraju, a uzyskiwany w trakcie utylizacji biogaz jest wykorzystywany m.in. do napędzania pojazdów komunikacji miejskiej.
Polskie miasta chcą być inteligentne. Nadrabiają zaległości w stosunku do Europy Zachodniej
Ponad miliard złotych na inteligentne systemy transportowe w polskich miastach
Gdańsk chce być inteligentnym miastem. Za setki milionów złotych
Czytaj także
- 2024-10-09: Szwedzka Akademia Nauk uhonorowała lata pracy nad sztuczną inteligencją. Nagroda Nobla trafiła do twórców sztucznych sieci neuronowych
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-07-04: Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
Europejscy rolnicy sprzeciwiają się umowie między UE a krajami Mercosur w obecnie wynegocjowanym kształcie. Obawiają się, że unijny rynek zostanie zalany przez tanią żywność z Ameryki Południowej, ponieważ tamtejsi rolnicy w przypadku większości produktów nie muszą przestrzegać zasad zrównoważonego rozwoju, które z kolei podnoszą koszty produkcji we wspólnocie. Zdaniem prof. Łukasza Ambroziaka z IERiGŻ – PIB, choć umowa handlowa jako całość w wielu aspektach jest korzystna dla UE, to akurat produkcja rolno-spożywcza może na niej ucierpieć.
Infrastruktura
Zadyszka na rynku ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój infrastruktury przyhamował
Bardzo powolny, ale stabilny wzrost na rynku samochodów elektrycznych – tak sytuację swojej branży oceniają firmy, które w niej działają. Zauważają także delikatną zadyszkę spowodowaną dość niską dynamiką rozwoju infrastruktury ładowania względem oczekiwań, co przekłada się na popyt aut. Elektromobilny biznes liczy na działania, które mogłyby pobudzić rynek.
Transport
Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
Sektor przemysłowy jest jednym z głównych emitentów CO2, a jego dekarbonizacja ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia unijnych celów neutralności klimatycznej. Dla przedsiębiorstw, zwłaszcza z branż energochłonnych, oznacza to jednak konieczność modernizacji zakładów i przeprojektowania procesów produkcyjnych. Kluczowe są m.in. ich automatyzacja, cyfryzacja i maksymalne skracanie łańcuchów dostaw, również wewnątrzzakładowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.