Mówi: | Anna Grabowska |
Funkcja: | dyrektor działu zakupów artykułów żywnościowych, wiceprezes zarządu |
Firma: | Tesco Polska |
Tesco: Za trzy lata połowa kupowanych w sieciach handlowych produktów będzie pod ich marką własną
Rynek marek własnych w Polsce już w zeszłym roku szacowany był na 90 mld zł. Ich udział każdego roku rośnie o kilka procent. Obecnie w co trzecim koszyku klienta sieci Tesco znajduje się tego rodzaju artykuł. W wielu krajach europejskich marki własne odpowiadają za 50 proc. zakupów. Jak prognozują przedstawiciele Tesco, w ciągu najbliższych trzech lat private label w Polsce także mogą mieć połowę udziałów w handlu detalicznym.
Polacy najchętniej pod marką własną kupują żywność zarówno świeżą, jak i tą z dłuższym terminem ważności.
– Najlepszymi przykładami są nabiał, makarony i oleje – mówi Anna Grabowska, dyrektor działu zakupów artykułów żywnościowych, wiceprezes zarządu Tesco Polska. – To podstawowe składniki diety. Tym produktom nasi klienci zaufali i często je wybierają. Również bardzo dobrze sprzedają się artykuły, które kupowane są rzadziej, ale w dużych ilościach, jak środki czystości.
Kluczem do sukcesu produktów private label zdaniem wiceprezes zarządu Tesco Polska jest korzystny stosunek jakości do ceny.
– Klienci podejmują racjonalne decyzje o swoich codziennych wydatkach, w ostatnich latach stali się bardziej pragmatyczni i coraz bardziej widoczny jest trend smart shoppingu – twierdzi Anna Grabowska. – Dla tych właśnie klientów zrobiliśmy bardzo dużo, aby poprawić jakość i funkcjonalność produktów marki Tesco. Najważniejsza jest kombinacja niskiej ceny z bardzo dobrą jakością.
Private labels w portfolio Tesco kierowane są do wszystkich klientów. Jednak w ostatnim czasie sieć wprowadziła do sprzedaży nową, odświeżoną markę Tesco Value, która ma trafić do konsumentów szukających oszczędności podczas każdych, mniejszych czy większych, zakupów.
– Tesco Value obejmuje ponad 300 produktów we wszystkich kategoriach – informuje wiceprezes Grabowska. – Są to najbardziej popularne artykuły spożywcze, chemia gospodarcza oraz kosmetyki. Przejrzeliśmy każdy produkt, przetestowaliśmy go z klientami, upewniliśmy się, że jego jakość jest właściwa, a gdy była taka potrzeba – poprawiliśmy receptury. Zadbaliśmy także o to, by nasi najlepsi partnerzy byli producentami tej marki. Zmieniliśmy również opakowania i odświeżyliśmy ich szatę graficzną. Teraz stały się kolorowe i bardzo zachęcające. Niedługo po wprowadzeniu na rynek produktów w nowych opakowaniach zauważyliśmy znaczny wzrost sprzedaży.
Jak zapewnia wiceprezes Anna Grabowska, wszystkie produkty Tesco Value zostały przetestowane i zatwierdzone przez klientów.
– Wszystkie produkty marki własnej Tesco są objęte gwarancją satysfakcji – mówi. – Jeśli klient nie będzie zadowolony z produktu, może go oddać, uzyskując zwrot gotówki.
W Europie Środkowej sieć Tesco jest obecna nie tylko w Polsce, lecz także w Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Dzięki temu, jak przekonuje Anna Grabowska, dział zakupów może składać zamówienia dla wszystkich swoich oddziałów jednocześnie, zapewniając wytwórcom duży wolumen zakupów. Ekonomia skali powoduje, że produkcja staje się tańsza, co ma odzwierciedlenie na półce.
Sieć zamierza wciąż rozwijać swoją podstawową markę własną (Tesco). Planuje także rozwinięcie private label skierowanej do nieco bardziej zamożnych klientów, preferujących produkty z segmentu premium.
Czytaj także
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-03-03: Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.