Mówi: | Krzysztof Szymborski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | BCT Gdynia |
Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni stawia na przewóz ładunków koleją
Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni stawia na transport intermodalny, czyli kolejowy przewóz kontenerów, po wyładowaniu ich ze statków. Z punktu widzenia kosztów i bezpieczeństwa jest to rozwiązanie znacznie bardziej opłacalne niż transport drogowy. Warunkiem dalszego rozwoju tego typu przewozów jest modernizacja infrastruktury kolejowej.
– Przy dużej masie towarów pociąg jest lepszym narzędziem transportu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT Gdynia. – Innymi słowy, lepiej wysłać 40 dużych kontenerów do klienta jednym składem niż wysłać do niego 40 ciężarówek, które będą jechać do niego później przez wiele dni i bezpieczeństwo tego przewozu będzie zagrożone ze względu na ryzyko wypadku czy korków. Przewóz koleją jest bardziej spójny i stosunkowo bezpieczniejszy.
Pewnym problemem związanym z przewozami kolejowymi pozostaje cena, zwłaszcza dostępu do torów.
– Kolej nie jest szczególnie tania. Każdy przewożący musi zapłacić Polskim Liniom Kolejowym 4 euro za kilometr. Mimo wszystko jest to atrakcyjny kierunek dla eksporterów czy importerów, szczególnie dużych firm, np. meblarskich, produkujących artykuły gospodarstwa domowego czy przemysłu samochodowego. W takich przypadkach przewożenie dużymi pociągami jest łatwiejsze i ta forma transportu jest przyszłościowa – zauważa Szymborski.
Prognozuje, że będzie się dalej prężnie rozwijać, jednak musi to być ekonomicznie atrakcyjne dla firm. Warunkiem wzrostu opłacalności takich przewozów jest zakończenie remontów i modernizacji szlaków kolejowych.
– Wtedy też otworzą się dla nas szerzej rynki sąsiednich krajów. Mam na myśli Słowację, Czechy i Węgry. Nad tym intensywnie pracujemy – mówi prezes BCT.
Plany inwestycyjne
Terminal BCT jako dzierżawca terenu należącego do państwowego portu, nie zajmuje się bezpośrednio inwestycjami w infrastrukturę. Kwestie takie, jak przedłużanie torów czy rozbudowa rampy kolejowej leżą w gestii zarządu portu. Nie oznacza to jednak, że spółka nie inwestuje.
– My jesteśmy właścicielem urządzeń – wyjaśnia Szymborski. – W zeszłym roku rozpoczęliśmy duży program inwestycyjny, który polega na kupowaniu nowych suwnic na rampie kolejowej i nabrzeżu. Rozbudowujemy ponadto systemy informatyczne – chcemy, by nasza działalność była bardziej zautomatyzowana. Dążymy m.in. do automatyzacji bram, a także do bardziej automatycznej obsługi klientów, kierowców, pojazdów. Te wszystkie inwestycje kosztują nas 60 milionów dolarów, co jest dużą sumą jak na BCT.
Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni przeładowuje około 400 tys. kontenerów rocznie.
– W zeszłym roku zrobiliśmy ok. 410 tys. dwudziestostopowych kontenerów, w tym roku nieznacznie mniej, bo nie wszystkie rynki zachowują się tak samo. Jednak wracamy do poziomu z zeszłego roku i jestem przekonany, że już w tym miesiącu będzie to zeszłoroczny poziom, a później będzie rosło – prognozuje prezes BCT.
Bałtycki Terminal Kontenerowy jest jednym z największych w Polsce terminali kontenerowych. Jego maksymalne możliwości przeładunkowe wynoszą 750 tysięcy TEU (jednostek pojemności równoważnych objętości kontenera o wymiarach 6,10x2,44x2,59 metra). Od 2003 r. właścicielem gdyńskiego terminalu jest firma ICTSI (Międzynarodowy Operator Terminali Kontenerowych), zajmująca się rozwojem, obsługą i zarządzaniem portami i terminalami.
![Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni stawia na przewóz ładunków koleją Wszystkie newsy](https://www.newseria.pl/files/1097841585/bct__4,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni stawia na przewóz ładunków koleją
![Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności](https://www.newseria.pl/files/1097841585/386896867_pkp_cargo_przewozy_intermodalne,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności
![Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury](https://www.newseria.pl/files/1097841585/1195539004_utk_transport_intermodalny,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury
Czytaj także
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-01-28: Joanna Kurowska: Aktorstwo to jest niesprawiedliwy zawód. Jesteśmy ciągle oceniani, a nie mamy żadnego wsparcia
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-09-11: Krzysztof Skórzyński: Segregowałem śmieci, zanim to było modne. Oszczędzam wodę i prąd. Ale wciąż robię za mało
- 2024-10-17: Krzysztof Skórzyński: Wkrótce planuję co najmniej dwa nowe single. Jeżeli moja muzyka nie znajdzie słuchaczy, to nie będę miał do nikogo pretensji
- 2024-09-20: Krzysztof Skórzyński: Spełniłem swoje marzenie i uczę młodzież w szkole. To zawód niedoceniany na bardzo wielu płaszczyznach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Edukacja
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wojsko-med-andrey-metelev-st5klh5ylqk-unsplash,w_274,_small.jpg)
Pogłębia się brak wojskowych kadr medycznych. System ich kształcenia wymaga pilnej reformy
Wojskowa służba zdrowia może niedługo stanąć przed poważnym kryzysem kadrowym, który wpłynie na bezpieczeństwo i zdolności obronne kraju. Problem niedoborów personelu stale się pogłębia, na co wpływają system kształcenia, niedostosowany do specyficznych realiów służby w armii, trudne warunki pracy i czynniki finansowe, bo wynagrodzenia lekarzy wojskowych są dużo mniej atrakcyjne niż te oferowane w sektorze cywilnym. Dlatego też w kontekście wzrostu zagrożeń międzynarodowych i wojny w Ukrainie niezbędne są reformy systemu kształcenia, ścisła współpraca placówek wojskowych i cywilnych oraz zwiększenie atrakcyjności służby medycznej w wojsku.
Prawo
Instytucje unijne przyglądają się kryzysowi politycznemu w Serbii. Kolejny miesiąc potężnych demonstracji
![](https://www.newseria.pl/files/11111/stier-serbia-foto,w_133,_small.jpg)
– Demonstracje w Serbii są wyzwaniem dla władz w Belgradzie, które muszą zapewnić przejrzystość działań i odzyskać zaufanie społeczeństwa – uważa chorwacki europoseł Davor Stier z Europejskiej Partii Ludowej, komentując falę protestów po katastrofie budowlanej w Nowym Sadzie, w wyniku której zginęło 15 osób. Stała się ona początkiem największego kryzysu politycznego w Serbii od wielu lat. Instytucje unijne z niepokojem przyglądają się sytuacji, szczególnie traktowaniu przez władze demonstrantów i aktywistów.
Handel
Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
![](https://www.newseria.pl/files/11111/przybylski-konkurencyjnosc-foto,w_133,_small.jpg)
Komisja Europejska jeszcze w tym miesiącu ma przedstawić Clean Industrial Deal, czyli strategię łączącą cele dekarbonizacji i wzrostu konkurencyjności europejskiego przemysłu. KE chce to osiągnąć m.in. poprzez obniżanie kosztów energii, rozwój zielonych technologii i OZE czy poprawę niezależności surowcowej. – My nie potrzebujemy łagodzić polityki klimatycznej, ale musimy prowadzić ją w sposób bardziej pragmatyczny – podkreśla Roman Przybylski z Grupy Kęty. Jak ocenia, jej narzędzia muszą być lepiej dostosowane do realiów gospodarczych, żeby nie osłabiać konkurencyjności europejskich firm.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.