Mówi: | Robert Świechowicz |
Funkcja: | Członek Zarządu |
Firma: | PESA Bydgoszcz SA |
PESA zainteresowana dostawą tramwajów dwukierunkowych do Budapesztu. Na razie nie może złożyć oferty
Bydgoska PESA nie może wystartować w wartym nawet kilkaset milionów złotych przetargu na tramwaje dwukierunkowe dla Budapesztu. Producent uważa, że kryteria dopuszczenia są niesprawiedliwe i zamierza się odwoływać. Chodzi o liczbę już dostarczonych tramwajów dwukierunkowych, które w Polsce jeszcze nie są rozpowszechnione, a w dodatku nie różnią się istotnie od jednokierunkowych.
Jak podkreśla Robert Świechowicz, członek zarządu PESA Bydgoszcz, spółka ma już niezbędną homologację węgierską, bo to ważny rynek eksportowy. W mieście Szeged jeżdżą już tramwaje polskiej firmy.
– Sprzedajemy też do innych krajów Europy Środkowej, do Bułgarii, Rumunii, ale rzeczywiście Węgry są dla nas ważnym partnerem Mieszkańcy Budapesztu mieliby okazję jeździć tym, czym jeżdżą dzisiaj mieszkańcy Warszawy, czyli naszymi Swingami, których już ponad 150 jeździ po stolicy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Świechowicz. – Wartość tramwaju waha się w okolicach 8 milionów złotych, a tutaj mówimy o 37 tramwajach. Jest to kilkaset milionów złotych, a opcja to jest 80 pojazdów, więc można mówić nawet, że docelowo ten kontrakt zamknie rynek Budapesztu na lata.
Na razie PESA nie może jednak wystartować w przetargu, bo wyprodukowała do tej pory zbyt mało tramwajów dwukierunkowych, by spełnić wymagania zamawiającego w Budapeszcie. Każda firma musi mieć na koncie już 30 dostarczonych tramwajów dwukierunkowych.
Z tym jest problem, bo w Polsce jeździ obecnie jedynie sześć nowoczesnych pojazdów tego typu, wszystkie produkcji bydgoskiej firmy. Są to Swingi w wariancie 120NaDuo, które są wykorzystywane w Warszawie. W ubiegłym tygodniu firma podpisała z Tramwajami Warszawskimi kilkuletni kontrakt na dostawę 45 kolejnych pojazdów dwukierunkowych. Będzie to zupełnie nowy model o nazwie Jazz.
Jak podkreśla Świechowicz, z technicznego punktu widzenia tramwaje dwukierunkowe, mimo że są produktem niszowym, to nie są dużym wyzwaniem dla producenta.
– Tak naprawdę nie różnią się niczym innym, bo jest to zwykły tramwaj, tylko z dwoma kabinami, z drzwiami po obu stronach, więc nie jest to jakieś wyzwanie techniczne – mówi członek zarządu PESA.
Według Świechowicza taki wymóg w przetargu na tramwaje dla Budapesztu powoduje, że wiele firm nie mogło złożyć oferty. Zapowiada, że PESA będzie się odwoływać, bo kryterium doświadczenia wydaje się nie mieć ani technicznego, ani prawnego uzasadnienia.
– Chcemy zmienić kwalifikacje dostawców, ewentualnie zmienić interpretację tych kwalifikacji, żebyśmy mogli złożyć ważną ofertę – mówi Robert Świechowicz.
Dodaje, że taka konstrukcja wymogów w przetargu może doprowadzić do tego, że wygra obecny dostawca. Podobnie było z przetargiem na elektryczne zespoły trakcyjne, w którym PESA nie mogła wystartować, a wygrał szwajcarski Stadler.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-08-14: Długie korzystanie ze smoczka jest związane z ograniczonym zasobem słownictwa u dzieci. Logopedzi zwracają też uwagę na inne problemy
- 2024-07-09: Systemy komunikacji poszczególnych służb nie są ze sobą zintegrowane. Ich sprawne działanie to podstawa zarządzania kryzysowego
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
- 2024-06-04: Nowe systemy biletowe muszą lepiej chronić dane osobowe pasażerów. To cenny łup dla cyberprzestępców
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-05-27: Greenwashing to powszechne zjawisko wśród firm. UE chce z nim skutecznie walczyć i nakłada na nie nowe obowiązki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.