Newsy

Przybywa centrów magazynowych. Głównie dzięki poprawiającej się infrastrukturze.

2013-08-29  |  06:15

Dzięki rozbudowie infrastruktury drogowej i portów coraz więcej firm otwiera w Polsce swoje centra magazynowe. W całym kraju wynajmowanych jest już ponad 7 mln m kw. powierzchni magazynowej, a mniej niż 10 proc. stoi puste. Dla finansów państwa szczególne znaczenie mają kontenery trafiające do Polski statkami.

Tomasz Olszewski, ekspert firmy doradczej Jones Lang LaSalle podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria, że centrów magazynowych przybywa głównie dzięki poprawiającej się infrastrukturze transportowej.  

Znakomita większość nowych inwestycji powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie nowo budowanych dróg i węzłów autostradowych. Dzisiaj większość transakcji zawieranych jest w okolicach największych aglomeracji, przede wszystkim okolice Warszawy, szeroko pojętej Polski Centralnej, czyli mniej więcej Łódź, Piotrków Trybunalski, także Poznań, Górny Śląsk, Wrocław i w coraz większym stopniu również rejon Trójmiasta i Gdańska – wylicza Olszewski.

Dzięki powstającej siatce dróg polska gospodarka ma szansę na szybszy rozwój. Równie ważne są również inne obszary infrastruktury, np. rozbudowa portów morskich. Olszewski podkreśla, że następuje wśród nich specjalizacja, a najwięcej korzystamy na dobrze radzących sobie terminalach kontenerowych. Dzięki rozbudowie portu w Gdańsku znacznie wzrosła liczba operatorów zainteresowanych transportem kontenerów bezpośrednio do Polski. Wcześniej te same towary trafiały najpierw do portów w Hamburgu lub Rotterdamie, a dopiero stamtąd drogami do Polski.

Oczywiście zwiększenie liczby odpraw w samym porcie gdańskim ma kapitalne znaczenie dla polskiej gospodarki, ma bezpośrednie przełożenie chociażby na wpływy z podatku VAT, który odprowadzany jest w kraju pierwszego wprowadzenia towaru do obrotu w UE. Z tego punktu widzenia odprawianie produktów w Polsce również wiąże się ze sporymi korzyściami budżetowymi – podkreśla Olszewski.

Głębokowodny terminal DCT (Deepwater Container Terminal) w Gdańsku, który może obsługiwać największe na świecie kontenerowce klasy Triple-E, oraz Baltic Container Terminal w Gdyni notują coraz lepsze wyniki. DCT w ubiegłym roku miał ponad 40-procentowy wzrost liczby przeładowanych kontenerów dwudziestostopowych, a BCT - 13-procentowy. Dzięki temu firmy logistyczne chętnie wynajmują magazyny w Trójmieście i okolicy. Dotyczy to m.in. spółek zajmujących się importem towarów z Azji. Dużym atutem jest autostrada A1, która łączy Pomorze z centrum kraju, a docelowo poprowadzi aż do południowej granicy.

Olszewski przekonuje, że dynamiczny wzrost popytu na powierzchnie magazynowe to doskonały sygnał dla całej gospodarki. Według niego poprawa koniunktury w tym sektorze zwykle zapowiada rozwój również w pozostałych obszarach rynku.

 Oczywiście popyt na powierzchnie magazynowe jest ściśle związany z ogólnym stanem gospodarki i rozwojem popytu wewnętrznego. Co ciekawe, rynek powierzchni magazynowych zawsze był takim papierkiem lakmusowym, który pokazywał stan polskiej gospodarki. Jako pierwszy wchodził w recesję i jako pierwszy się z niej wycofywał. Patrząc pod tym kątem można powiedzieć, że wzrost zapotrzebowania na magazyny dobrze świadczy o perspektywach polskiej gospodarki na najbliższą przyszłość – przewiduje ekspert firmy doradczej Jones Lang LaSalle.

Wynajmującymi powierzchnię magazynową w Polsce są głównie światowe koncerny specjalizujące się w tego typu działalności. Wśród nich liderami są ProLogis, Panatonni, SEGRO i Goodman. Wśród ich klientów są różnorodne przedsiębiorstwa, m.in. firmy produkcyjne, operatorzy logistyczni, spółki z branży FMCG (produkty szybko zbywalne).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.