Mówi: | Mariusz Haładyj |
Funkcja: | Wiceminister Gospodarki |
Resort gospodarki wspiera polskie porty – będą ułatwienia w płaceniu VAT i krótsze odprawy
Aktualizacja 20:50
Od decyzji Sejmu zależeć będą ułatwienia dla polskich portów, które branża od dawna postuluje. Założenia do tzw. czwartej ustawy deregulacyjnej, która zawiera szereg przepisów, mających na celu zwiększenie ich konkurencyjności, na ostatnim posiedzeniu przyjął rząd. Główne propozycje zmian dotyczą wydłużenia terminu rozliczania VAT-u oraz skrócenie kontroli granicznej w portach morskich.
– Dziś mamy 670 tys. TEU [kontener o wymiarach 6,10x2,44x2,59 m - red.] polskich kontenerów odprawianych w Hamburgu. Mam nadzieję, że te zmiany sprawią, żeby przynajmniej część z tych kontenerów przechodziła przez polskie porty – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Haładyj, wiceminister gospodarki.
Wzrost konkurencyjności polskich portów morskich to temat dyskutowany od dawna. Dzięki dokończeniu autostrady A1 pracom modernizacyjnym na kolei oraz rozbudowie portu w Gdyni rośnie szansa na przejęcie części kontenerów, które obecnie są przeładowywane w Hamburgu, Bremerhaven lub Rotterdamie. Obecnie nie trafiają one do Polski dlatego, że szybciej dojeżdżają do odbiorców zza zachodniej granicy niż znad polskiego morza.
Nowe prawo ma to zmienić. W założeniach do tzw. czwartej ustawy deregulacyjnej, przyjętych 23 kwietnia przez Radę Ministrów, znalazły się dwie propozycje, które bezpośrednio dotyczą polskich portów morskich. Ministerstwo Gospodarki zaproponowało odejście od dziesięciodniowego terminu na zapłacenie VAT-u od towarów importowanych. Jeśli ustawa zostanie uchwalona przez Sejm, upoważnione przedsiębiorstwa z certyfikatem AEO (przyznawanym przez organy celne po spełnieniu warunków dotyczących m.in. przestrzegania wymogów celnych oraz wypłacalności) będą mogły rozliczać podatek od importu dopiero podczas składania deklaracji podatkowej VAT.
Jak przewiduje resort, powinno to wpłynąć na zwiększenie liczby towarów transportowanych przez polskie porty.
Druga propozycja to uproszczenie i skrócenie kontroli granicznej w portach. Resort chce wprowadzić obowiązek odprawienia towaru w ciągu 24 godzin. Dłuższa kontrola będzie dopuszczalna tylko w przypadku rewizji, kwarantanny lub badań laboratoryjnych.
– W tej sprawie spotykaliśmy się kilka razy z Pomorską Izbą Gospodarczą i z "Koalicją morską", współpracowaliśmy z Ministerstwem Finansów, z resortem rolnictwa i transportu – podkreśla wiceminister Haładyj i liczy na dalszą współpracę. – Ważna jest współpraca między administracją a środowiskiem gospodarczym – będziemy oczekiwali też na diagnozowanie kolejnych problemów tak, żeby się nimi zajmować.
Resort szacuje, że każdy dodatkowy tysiąc kontenerów, który przejdzie przez polskie porty, będzie generował ponad trzy miejsca pracy w samym porcie i w otoczeniu portowym.
Czytaj także
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-20: Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-02: Zmieniają się zagrożenia dla polskiej gospodarki. Ekonomiści boją się skutków szybkiego zadłużania się rządu i napięć geopolitycznych
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
Ochrona środowiska
Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.
Media i PR
Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa
Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.