Mówi: | Dominik Stachiewicz |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Donoria |
Rośnie liczba ubezpieczeń budowlanych. Głównie dzięki ożywieniu w branży
Poprawa koniunktury w sektorze budowlanym przekłada się na wzrost liczby zawieranych polis na rynku ubezpieczeń budowlano-montażowych. Przedsiębiorcy są też coraz bardziej świadomi korzyści wynikających z ubezpieczania prowadzonych inwestycji. Do wzrostu sprzedaży przyczyniają się też spadające stawki ubezpieczeniowe.
– W branży budowlanej przez pewien czas panowała stagnacja, przez co borykała się ona z dużymi problemami. Dzisiaj widzimy bardzo duże ożywienie, wzrost liczby zawieranych kontraktów i podpisywanych umów kredytowych, a to przekłada się na wzrost popytu w ubezpieczeniach dla branży budowlano-montażowej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dominik Stachiewicz, członek zarządu spółki Donoria, firmy brokerskiej z sektora doradztwa ubezpieczeniowego.
To przede wszystkim ubezpieczenia majątkowe. Jak podkreśla ekspert, podobnie jak w innych segmentach rynku również w tym zmniejsza się stawka ubezpieczeniowa.
– Bardzo dobrym aspektem jest poszerzanie zakresu ubezpieczenia, czyli możliwość wykupienia za tę samą cenę szerszego spektrum ubezpieczenia, co naszym zdaniem bardzo dobrze przekłada się na sposób zabezpieczenia inwestycji – tłumaczy Stachiewicz.
Druga kwestia charakterystyczna dla rynku to problem z gwarancjami. Powodem coraz trudniej dostępnych gwarancji jest w dalszym ciągu gorsza kondycja sektora budowlanego. Zdaniem członek zarządu spółki Donoria tendencja ta powinny ulec odwróceniu w ciągu kolejnego roku, dwóch lat.
– Ubezpieczyciele coraz mniej chętnie i elastycznie podchodzą do takiego ryzyka. Niestety, związane jest to z kondycją finansową samej branży i różnych podmiotów, które działają na tym rynku – mówi Dominik Stachiewicz. – Zabezpieczenie w postaci gwarancji ubezpieczeniowej będzie jeszcze przez pewien czas trudno dostępnym produktem.
Trend na rynku determinują przede wszystkim inwestorzy branżowi, którzy w większości przypadków posiłkują się kredytem (wymagającym odpowiedniego zabezpieczenia w postaci ubezpieczenia) bądź finansowaniem instytucjonalnym.
– Myślę, że o rozwój ubezpieczeń w tym sektorze nie powinniśmy się raczej martwić. Średnie firmy budowlane czy nawet małe oraz inwestorzy lokujący swoje środki w niewielkie projekty również mają świadomość ubezpieczeniową, dlatego wolą zapłacić dzisiaj niewielkie pieniądze, bo faktycznie cena za to ubezpieczenie znacznie spadła, i spać spokojnie i mieć świadomość, że inwestycja jest dobrze zabezpieczona – podsumowuje Dominik Stachiewicz.
W jego ocenie liczba polis na rynku powinna rosnąć. W skali globalnej i zagregowanej niekoniecznie może być jednak widoczny wzrost łącznie płaconej składki, czego powodem jest tendencja spadku stawek ubezpieczeniowych.
Ubezpieczenia budowlano-montażowe są przede wszystkim przeznaczone dla inwestorów, generalnych wykonawców, firm podwykonawczych oraz dostawców towarów i materiałów (w ramach prowadzonych inwestycji).
Czytaj także
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-03-19: Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach
- 2024-03-14: Zielona rewolucja w budownictwie staje się faktem. Nowa dyrektywa to szansa na czyste powietrze i niższe rachunki
- 2024-04-05: Cyfryzacja polskiej energetyki mocno spowolniła. Pilną potrzebą jest wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa
- 2024-02-20: Przedłużające się postępowania gospodarcze zmorą małych i średnich firm. Przedsiębiorcy apelują o ich realne skrócenie do pół roku
- 2024-01-15: Branża budowlana oczekuje nowych przepisów dotyczących zielonego budownictwa. Brak spójności prawa utrudnia rozwój prośrodowiskowych inwestycji
- 2023-12-28: Kopalnie coraz bardziej inteligentne. Międzynarodowy projekt z udziałem Polaków ma scyfryzować cały sektor górniczy
- 2024-01-18: Coraz większa świadomość ekologiczna Polaków. Prawie połowa zapłaciłaby więcej za „zielony” dom czy mieszkanie
- 2023-12-19: Branża nieruchomości analizuje wymogi ESG i ryzyka związane z ich niewdrożeniem. Wśród nich ograniczony dostęp do finansowania i niższe wyceny budynków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.