Newsy

Wczesna edukacja finansowa pomoże przetrwać kryzys gospodarczy w dorosłym życiu. O pieniądzach warto uczyć już w przedszkolu

2020-10-08  |  06:15

Ponad 60 proc. rodziców uważa, że dzieci, które od najmłodszych lat uczy się wartości pieniądza, łatwiej radzą sobie z sytuacjami kryzysowymi, jak np. ta wywołana koronawirusem – wynika z badania GfK przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Banku Millennium. Co trzeci jest zdania, że nauka finansów to konieczny element edukacji, a 70 proc. chętnie zapisałoby dzieci na warsztaty finansowe. Duża rola spoczywa jednak na rodzicach, którzy sami mogą uczyć wartości pieniądza.

 Większość rodziców jest zdania, że osoby, które będąc dziećmi, miały kontakt z edukacją finansową, które uczono wartości pieniądza, oszczędzania i przedsiębiorczości, w dobie pandemii lepiej sobie radzą z zaistniałą sytuacją. Edukacja finansowa jest więc poduszką, która umożliwia miękkie lądowanie, gdy pojawiają się jakieś zawirowania natury gospodarczej – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Rafał Neska, strategic insight manager, ekspert w instytucie GfK.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez GfK na zlecenie Fundacji Banku Millennium, 65 proc. rodziców dzieci w wieku przedszkolnym uważa, że im szybciej rozpoczęta edukacja finansowa, tym większa zaradność finansowa w czasie obecnego kryzysu. Eksperci są zgodni, że im wcześniej dzieci zaczynają rozumieć podstawy świata finansów, tym sprawniej będą się poruszać w nim jako dorośli.

– Edukację finansową warto zaczynać od najmłodszych lat. Wiek przedszkolny jest dobrym momentem, kiedy możemy wprowadzać dzieci w świat finansów. Wtedy dzieci najchętniej się uczą, chcą poznawać świat, obserwują dorosłych i chętnie ich naśladują – przekonuje Paulina Wołosz-Sitarek, członek zarządu Fundacji Banku Millennium.

Rodzice zdają sobie sprawę z wagi edukacji finansowej. Część uważa, że taka nauka powinna rozpocząć się jeszcze w przedszkolu lub w pierwszych klasach szkoły podstawowej.

 Aż 98 proc. rodziców oczekuje, że na którymś etapie życia dzieci będą miały kontakt z jakąś zinstytucjonalizowaną formą edukacji finansowej – zauważa Rafał Neska.

 67 proc. rodziców chętnie zapisałoby dzieci na warsztaty finansowe, a 32 proc. uważa, że nauka finansów to wręcz konieczny element edukacji – wskazuje Paulina Wołosz-Sitarek. – W edukacji finansowej w Polsce są jednak pewne luki, szczególnie dotyczy to dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Część rodziców zaczyna uczyć dzieci o pieniądzach we własnym zakresie. Dobrym pomysłem jest dawanie im nawet niewielkiego kieszonkowego, dzięki czemu szybciej nauczą się oszczędzać, czy włączanie w dyskusje dotyczące domowego budżetu.

– 90 proc. rodziców próbuje tłumaczyć swoim dzieciom, jak rozsądnie wydawać pieniądze, czyli wyjaśnia, że nie należy ulegać wszystkim zachciankom. Blisko 2/3 idzie krok dalej i angażuje swoje dzieci, przynajmniej od czasu do czasu, w dyskusje dotyczące finansów czy większych wydatków, np. wyjazdów wakacyjnych – wskazuje ekspert instytutu GfK.

W odpowiedzi na luki w edukacji finansowej najmłodszych Fundacja Banku Millennium stworzyła  Finansowy Elementarz, czyli cykl bezpłatnych warsztatów w przedszkolach w całej Polsce wspieranych materiałami edukacyjnymi – książkami i filmami. Dotychczas w ponad 2,2 tys. warsztatów w 630 przedszkolach wzięło udział 53 tys. dzieci. Na czas pandemii, kiedy przedszkola były zamknięte, a rodzice pozostawali w domach, materiały zostały przeniesione również do internetu.

 W odpowiedzi na obecną sytuację pandemii, kiedy wielu z nas musi pozostać w domach, a ciężar edukacji często spoczywa na rodzicach, udostępniliśmy specjalnie dla dzieci wersję animowaną książeczek. Natomiast dla rodziców udostępniliśmy cykl artykułów poradnikowych, w których mówimy o tym, w jaki sposób rozmawiać z dziećmi na temat finansów. Dodatkowo na kanale YouTube Fundacji Banku Millennium udostępniamy rozmowy z dr Małgorzatą Chojak, które mogą stanowić inspirację, jak wdrażać pozytywne nawyki dotyczące zarządzania pieniędzmi – wymienia Paulina Wołosz-Sitarek.

Finansowy Elementarz nie tylko uczy świata finansów, ale też buduje w dzieciach kompetencje przydatne w dorosłym życiu – umiejętność pracy w grupie czy kreatywność.

– Rodzice są przekonani, że cechy, które buduje edukacja finansowa prowadzona przez Fundację Banku Millennium, czyli m.in. przedsiębiorczość i wiara w siebie, ułatwiają dzieciom start w dorosłe życie – przekonuje Rafał Neska.

Więcej na temat
Edukacja Okres nauki zdalnej przyspieszył budowę szkoły przyszłości. Ponad połowa nauczycieli kreatywnie korzystała z narzędzi cyfrowych Wszystkie newsy
2020-10-07 | 06:20

Okres nauki zdalnej przyspieszył budowę szkoły przyszłości. Ponad połowa nauczycieli kreatywnie korzystała z narzędzi cyfrowych

W trakcie edukacji zdalnej ponad połowa nauczycieli bardziej kreatywnie korzystała z narzędzi cyfrowych – wynika z badania „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków
Edukacja Pandemia może spopularyzować e-learning na polskich uczelniach. Potrzebne są jednak środki i właściwe prawo
2020-10-06 | 06:20

Pandemia może spopularyzować e-learning na polskich uczelniach. Potrzebne są jednak środki i właściwe prawo

Z początkiem października rozpoczął się rok akademicki, a studenci wrócili na zajęcia na uczelniach. Przez pandemię COVID-19 większość z nich będzie jednak wspomagać
Ochrona środowiska Rusza nowy program edukacyjny dla polskich szkół. Wczesna nauka o zmianach klimatycznych i smogu może zaprocentować w przyszłości
2020-09-29 | 06:30

Rusza nowy program edukacyjny dla polskich szkół. Wczesna nauka o zmianach klimatycznych i smogu może zaprocentować w przyszłości

Przeciwdziałanie postępującym zmianom klimatycznym to nie tylko obszar zainteresowania rządów i biznesu, lecz również konsumentów. Dlatego też edukacja

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Handel

Technologiczna rewolucja w handlu przyspieszyła dzięki pandemii. Skanowanie i płatności w aplikacji mobilnej mają zwiększyć bezpieczeństwo zakupów [DEPESZA]

Pandemia sprawiła, że podczas zakupów przykładamy większą wagę do własnego bezpieczeństwa i zachowywania dystansu. Choć w rekordowym tempie rośnie rynek e-commerce, Polacy wciąż kupują także w sklepach stacjonarnych, które w dobie koronawirusa zaczęły zbroić się w nowe technologie. Sieci handlowe wprowadzają rozwiązania, które pomagają zachować dystans i zwiększają bezpieczeństwo, takie jak np. mobilne kasy samoobsługowe. Całkowicie bezdotykowe płatności od 1 grudnia uruchomiła sieć Rossmann. Artykuły w popularnej drogerii można skanować za pomocą telefonu i zapłacić za nie aplikacją mobilną.

Prawo

CASE: W długim terminie możemy spodziewać się wzrostu bezrobocia. Na razie przed zwolnieniami firmy powstrzymują warunki pomocy publicznej

Według badania Diagnoza.plus, przeprowadzonego pod koniec października, bezrobocie jesienią nie spadło, choć normalnie w tym okresie jest niższe ze względu na sezon przedświąteczny. Rodzi to obawy o zachowanie rynku pracy po Nowym Roku. Według prezes Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych trudna sytuacja na wielu firmach wymusiłaby redukcję etatów, ale pracodawcy nie mogą tego zrobić ze względu na otrzymaną pomoc państwa. To może pogłębić ich problemy finansowe.

Problemy społeczne

Przez pandemię pogarsza się kondycja skóry Polaków. Przyczynami rezygnacja z wizyt u dermatologa, stres i noszenie maseczek

Prawie połowa pacjentów ze schorzeniami dermatologicznymi ogranicza lub rezygnuje z wizyt u lekarzy specjalistów w czasie pandemii COVID-19 – wynika z badania przeprowadzonego w ramach kampanii #WłączLeczenie. – Przewlekłe choroby skóry nieregularnie kontrolowane mogą się zaostrzyć,  a wtedy ich terapia jest bardzo trudna – przestrzega dermatolog, dr Ivana Stanković. Już teraz ponad połowa pacjentów dostrzega pogorszenie kondycji skóry w czasie pandemii. Wpływ na to może mieć nie tylko brak opieki dermatologicznej, lecz również stres i noszenie maseczek.

 

IT i technologie

Na wejście do branży IT decyduje się coraz więcej młodych. Większość programistów to samoucy, a co trzeci zaczynał od studiów kierunkowych

Ponad 60 proc. polskich programistów deklaruje, że samodzielnie stawiało pierwsze kroki w zawodzie. Tylko 35 proc. zgłębianie IT zaczynało na studiach, a 4 proc. – od kursów programowania – wynika z Antybadania firmy Just Join IT. Wbrew stereotypom programiści to nie zamknięci w domach introwertycy mieszkający z rodzicami, ale ludzie, którzy mają lub planują założyć rodzinę, lubią integrację z zespołem i sport. Co drugi pracownik podkreśla, że bardzo ceni sobie work–life balance.