Newsy

Wiceminister gospodarki: Węglokoks na giełdzie raczej w IV kwartale

2012-05-28  |  06:45
Mówi:Tomasz Tomczykiewicz
Funkcja:Wiceminister Gospodarki
  • MP4

    Przedstawiciele Węglokokosu zapewniają, że na jesieni spółka będzie gotowa do debiutu na GPW. Na taki scenariusz liczy też resort gospodarki, który planuje prywatyzację Węglokoksu pod koniec roku. O ile pozwolą na to warunki na rynku.

     – To będzie raczej IV kwartał – prognozuje Tomasz Tomczykiewicz, wiceminister gospodarki.

    Aby termin został dotrzymany, konieczne są dwa warunki: odpowiednie przygotowanie firmy i stabilna sytuacja na rynku kapitałowym.

     – Muszą być odpowiednie warunki na giełdzie, żeby z takim debiutem wyjść. Zobaczymy, jak gospodarka będzie się rozwijać i jak giełda będzie funkcjonować, bo jednak jesteśmy cały czas w oku kryzysu europejskiego, więc wszystko się może wydarzyć – podkreśla Tomczykiewicz.

    O ile drugiego czynnika dziś prognozować się nie da, o tyle pierwszy warunek, czyli sytuacja wewnątrz firmy, wydaje się niezagrożony. Przygotowania Węglokoksu do debiutu na GPW trwają od kilku miesięcy. Prezes Jerzy Podsiadło zapewnia, że spółka będzie gotowa na jesieni.

     – Został szereg formalnych kwestii, np. przygotowanie bilansu trzy lata wstecz na tzw. MSR, czyli Międzynarodowych Standardach Rachunkowości. Drugi problem to konsolidacja. W ostatnich miesiącach przejęliśmy kilka przedsiębiorstw. Robimy wszystko, aby jak najszybciej doprowadzić do skonsolidowania całej tej grupy, do uzyskania efektu synergii – wyjaśniał Jerzy Podsiadło podczas rozmowy z Newserią w połowie maja.

    Przejęte w ostatnim czasie przedsiębiorstwa to m.in. Huta Łabędy, Węglozbyt i Nadwiślańska Spółka Energetyczna

     – Przed spółką jeszcze dużo wytężonej pracy, żeby zdążyć – ocenia Tomasz Tomczykiewicz.

    Węglokoks specjalizuje się w eksporcie węgla. W ostatnich latach buduje wokół siebie okołogórniczą grupę kapitałową. Zamierza zainteresować się wydobyciem surowca i handlem, również importem niewielkich ilości.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.