Mówi: | Janusz Piechociński |
Funkcja: | wicepremier, minister gospodarki |
J. Piechociński: na początku kwietnia pojedziemy do Iranu z konkretną ofertą współpracy
Przemysł rolno-spożywczy, przetwórczy, środków transportu i maszynowy – to niektóre branże, z którymi Polska chciałaby zaistnieć na irańskim rynku. Na początku kwietnia polska delegacja pojedzie do Iranu rozmawiać o perspektywach współpracy gospodarczej. Janusz Piechociński zapewnia, że polska strona przygotowuje konkretną ofertę współpracy. Ministerstwo Gospodarki zamierza w ten sposób wykorzystać złagodzenie międzynarodowych sankcji wobec Iranu.
– Na początku kwietnia biorę dużą grupę przedsiębiorców i jedziemy na spotkanie z ludźmi odpowiedzialnymi za irańską gospodarkę. Pojedziemy tam z bardzo konkretną ofertą – powiedział wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński podczas forum „Zmieniamy Polski Przemysł”.
Polacy zamierzają promować w Iranie produkty z szeroko pojętej branży rolniczej – w tym przemysłu rolno-spożywczego i przetwórstwa.
– Ponadto będziemy promować nasze środki transportu i polski przemysł maszynowy – zapowiada wicepremier. – Uważam, że możemy też wejść w irański segment dóbr konsumpcyjnych – od sprzętu AGD po sektor audio/video.
Wizyta będzie poprzedzona podróżą do Iranu ministra spraw zagranicznych Radosława Sikorskiego i wiceministra gospodarki Andrzeja Dychy. Piechociński zapowiada, że strona polska skonsultuje się także z przedstawicielami krajów mających większe doświadczenie w handlu w tym regionie.
– Ściągamy ze wszystkich stron wszelkie informacje, konsultujemy się z innymi krajami z regionu, które mają większe doświadczenie i które są z nami zaprzyjaźnione. Chcielibyśmy, aby zdjęcie sankcji międzynarodowych z Iranu pozwoliło nam na szybkie odzyskanie utraconego rynku – mówi Piechociński. – Już w tej chwili bardzo wiele polskich produktów dociera do Iranu, ale dzieje się to poprzez kraje Zatoki Perskiej albo przez Azerbejdżan czy Gruzję.
W listopadzie przedstawiciele Iranu i tzw. Grupy 5+1 (złożonej ze Stanów Zjednoczonych, Chin, Rosji, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec) zawarli wstępne porozumienie w Genewie. Ugoda weszła w życie 20 stycznia br. W ramach jej realizacji Iran ograniczył swój program nuklearny, a społeczność międzynarodowa zniosła niektóre sankcje gospodarcze.
Czytaj także
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-04: Resort rolnictwa chce uporządkować kwestię dzierżawy rolniczej. Dzierżawcy mają zyskać dostęp do unijnych dopłat
- 2024-10-24: Dekarbonizacja coraz ważniejsza w strategiach polskich firm. Branże energochłonne liderem takich inwestycji
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-10-28: Firmy zainteresowane udziałem w odbudowie Ukrainy z nowym instrumentem wsparcia. Na początku 2025 roku ruszą preferencyjne pożyczki
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-21: Polsko-francuski zespół naukowców nagrodzony za opracowanie fluorescencyjnych barwników. W przyszłości mogą m.in. pomóc w leczeniu raka
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
Infrastruktura
Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.