Newsy

Coraz trudniejsza sytuacja na polskim rynku farmaceutycznymj. Firmy stawiają więc na ekspansję zagraniczną

2013-03-22  |  06:15

Trudna sytuacja na polskim rynku farmaceutycznym, rekordowo niskie marże i ceny leków, sprawiają, że Pelion, który zajmuje się zaopatrywaniem aptek i szpitali w leki, przygotowuje się do ekspansji zagranicznej. Obecny jest już na Litwie, gdzie – podobnie jak w Polsce – zalicza się do liderów dystrybucji farmaceutycznej. Teraz przyszedł czas na inne kraje UE.

Nie mamy tutaj priorytetów. Będziemy się starali odszukać najlepsze lokalizacje na kolejną naszą inwestycję – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jacek Szwajcowski, prezes Pelion. – Dzięki temu, że Polska jest w Unii Europejskiej będzie nam dużo prościej.

1 stycznia br. po raz drugi obniżono marżę na leki refundowane w obrocie hurtowym. Teraz wynosi 6 proc., podczas gdy próg rentowności sprzedaży leków refundowanych to 6,6 proc. A na przyszły rok zaplanowana jest jeszcze jedna obniżka marży. Jak przekonują władze spółki, przy tak niskiej rentowności wykluczone są nowe inwestycje i tworzenie nowych miejsc pracy.

Ubiegły rok był dla spółki wyjątkowo trudny.

 Sprzedaż udało nam się utrzymać, co jest pewnym osiągnięciem, ale na pewno nie daje satysfakcji, dlatego że utrzymanie wyników, a nie ich podwyższenie satysfakcji nam nie daje – podkreśla prezes Pelion.
 
Ubiegły rok, w oczach zarządu spółki był wyjątkowo trudny. Zysk netto spadł o 30 proc., a rentowność netto nie sięga nawet 1 proc.

Negatywnie na rezultaty wpłynął segment sprzedaży detalicznej, na którym od stycznia 2012 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące m.in. cen leków refundowanych.

 – Niezwykle dużo straciliśmy w tym segmencie, działamy w tej chwili na marżach, które nie pozwalają nam funkcjonować – przyznaje prezes, dodając jednocześnie, że nie wpływa to pozytywnie również na sytuację klientów. – Marże, które zostały ustalone, są niezwykle niskie w porównaniu z innymi krajami europejskimi. W efekcie tego rola farmaceuty będzie się coraz bardziej sprowadzała do roli sprzedawcy, który musi po prostu szybko sprzedawać leki.

Pelion, czyli dawana Polska Grupa Farmaceutyczna jest jedną z największych w Polsce grup kapitałowych na rynku ochrony zdrowia. Zaopatruje w leki, zarówno apteki otwarte, jak i szpitale. Na rynku obecna jest od 23 lat, systematycznie umacniając swoją pozycję. Od 15 lat spółka notowana jest na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, dzięki czemu ugruntowała swoją pozycję, dziesięciokrotnie zwiększając sprzedaż.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.