Newsy

Komisja Europejska zbada, czy Polska łamie unijne prawo zakazując reklamy aptek

2013-11-04  |  06:55
Mówi:Jeremi Mordasewicz, Konfederacja Lewiatan

prof. dr hab. Elżbieta Traple, Uniwersytet Jagielloński

  • MP4
  • Zakaz reklamy aptek jest niezgodny z unijnym prawem – podkreślają eksperci i przedstawiciele branży farmaceutycznej. Ich zdaniem, ten zapis ustawy refundacyjnej ogranicza podstawowe w UE swobody: przepływu towarów i prowadzenia działalności gospodarczej. Apele branży do Ministerstwa Zdrowia o zmianę przepisów nie przynoszą efektów. Teraz skargi przedsiębiorców w tej sprawie rozpatrzy Komisja Europejska.

     – Konfederacja Lewiatan nie kwestionuje zakazu reklamy leków refundowanych. Chodzi nam tylko o zniesienie zakazu reklamy aptek i ich działalności, aby nie były poszkodowane w stosunku do sklepów i stacji benzynowych, które sprzedają podobne produkty – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jeremi Mordasewicz z Konfederacji Lewiatan.

    Konfederacja Lewiatan  chce, aby Komisja Europejska  zbadała, czy Polska nie łamie prawa UE, utrzymując omawiany zakaz. W tym celu złożyła skargi do Komisji Europejskiej. Zdaniem Konfederacji, rząd powinien znieść zakaz reklamy aptek w ramach trwających prac nowelizacyjnych ustawy refundacyjnej.

     – Obecne przepisy, zakazujące całkowicie reklamy aptek i ich działalności, są sprzeczne z podstawowymi zasadami Traktatu o funkcjonowaniu UE, a mianowicie ze swobodą przepływu towarów i usług oraz z zasadą swobody prowadzenia przedsiębiorczości – mówi prof. Elżbieta Traple z Uniwersytetu Jagiellońskiego. – Zakaz reklamy aptek narusza również prawo pacjenta do informacji, bo tak szerokie jego traktowanie powoduje, że każdy komunikat jest traktowany jako reklama, wobec tego przedsiębiorca nie może komunikować podstawowych informacji, które są równocześnie korzystne dla pacjenta.

    Omawiany zakaz organy nadzorcze nad aptekami interpretują w sposób rozszerzający, co w praktyce powoduje, że obejmuje on praktycznie każde działanie apteki stanowiące ułatwienie dla pacjenta. Na skutek zakazu reklamy aptek tracą pacjenci, ponieważ zawieszono programy propacjenckie, dzięki którym mogli oni płacić mniej za leki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

    Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

    Ochrona środowiska

    Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty

    Liczba kosmicznych odpadów stale rośnie. Ich źródłem są obiekty, które zostały wysłane w kosmos, zakończyły misję lub uległy rozpadowi. Krążące w przestrzeni kosmicznej fragmenty tych obiektów stwarzają ryzyko kolizji z tymi, które są obecnie eksploatowane. Unikanie takich zdarzeń wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków na monitoring zagrożeń czy zwiększeniem zużycia paliwa poprzez obieranie niekolizyjnych kursów. Jednym ze sposobów na zmniejszenie tego problemu jest wydłużenie eksploatacji obiektów poprzez ich tankowanie na orbicie. Polacy pracują nad taką technologią.

    Ochrona środowiska

    Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

    Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.