Newsy

Liczba pasażerów na lotnisku w Katowicach znacznie niższa niż przed rokiem. Brakuje popularnych wakacyjnych kierunków

2020-07-16  |  06:15

Od lipca z Pyrzowic można latać liniami LOT, wróciły także Wizz Air i Ryanair, a od września ponownie będzie można polecieć Lufthansą. Od początku miesiąca realizowane są też loty czarterowe. – Dużą popularnością cieszą się loty czarterowe do Grecji i Bułgarii. Dla nas istotne jest jednak przywrócenie możliwości lotów do Turcji, Tunezji i Egiptu – podkreśla Piotr Adamczyk, PR Manager Katowice Airport. Lotnisko w Katowicach funkcjonuje w trybie sanitarnym – z koniecznością zachowania dystansu społecznego czy obowiązkiem wypełnienia karty lokalizacyjnej.

– Od 17 czerwca został po 90 dniach przerwy zniesiony zakaz lotów w ruchu międzynarodowym i branża zaczęła wracać do latania, także Katowice Airport. Linie regularne, takie jak Wizz Air czy Ryanair, zaczęły przywracać swoją siatkę połączeń. Od 3 lipca został wznowiony także ruch czarterowy – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Adamczyk.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 czerwca od 1 lipca można realizować loty międzynarodowe z i do lotnisk europejskich (państw UE, EOG, EFTA i Szwajcarii), Gruzji, Czarnogóry, Japonii, Kanady, Republiki Albanii, Republiki Korei i Ukrainy. Utrzymano natomiast zakaz połączeń ze Szwecją i Portugalią. Ta lista została utrzymana w nowym rozporządzeniu z 14 lipca, które będzie obowiązywać do 28 lipca br.

Ponaddwutygodniowe otwarcie międzynarodowego ruchu lotniczego powoduje, że na lotniska wracają kolejni przewoźnicy. Do Katowice Airport wrócili już Wizz Air, Ryanair i Polskie Linie Lotnicze LOT. Według zapowiedzi Lufthansa rozpocznie loty z początkiem września. Od lipca ruszyły także pierwsze loty czarterowe z Pyrzowic, z klientami biur podróży.

– Najpopularniejsze trasy regularne to te do Niemiec, ponadto popularna jest także Holandia. Od 10 lipca, czyli od momentu, kiedy zniesiony zostanie obowiązek kwarantanny dla Polaków przylatujących do Wielkiej Brytanii, także ten rynek zdecydowanie będzie się odbudowywał. To zawsze był ważny rynek wylotowy w przypadku pyrzowickiego lotniska – wymienia PR Manager Katowice Airport. – Jeśli chodzi o ruch czarterowy, który jest istotny dla Pyrzowic, to tak jak przed pandemią bardzo dużą popularnością cieszą się kierunki bułgarskie oraz greckie.

Tylko w 2019 roku katowickie lotnisko obsłużyło 4,84 mln pasażerów, o blisko 6 tys. więcej niż rok wcześniej. Rekordowy wynik osiągnęło w ruchu czarterowym – na trasach wakacyjnych z i do Pyrzowic poleciało 2 mln 6 tys. osób, o 32 tys. więcej niż w 2018 roku. Wśród najpopularniejszych kierunków dominowały Turcja, Grecja i Egipt.

 Dla nas istotne jest to, żeby przywrócona została możliwość lotów np. do Turcji, Tunezji i Egiptu. Liczymy na to, że stanie się to jeszcze w trakcie tegorocznych wakacji – zaznacza Piotr Adamczyk.

Wszystkie porty lotnicze funkcjonują  w reżimie sanitarnym określonym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, Urząd Lotnictwa Cywilnego i Główny Inspektorat Sanitarny. Jak wyjaśnia ekspert, na lotnisku mogą przebywać tylko pasażerowie i członkowie jego obsługi, żeby ograniczyć liczbę osób. Przy wejściu na terminal system mierzy pasażerom temperaturę. Ponadto – jak w innych miejscach publicznych – obowiązuje dystans społeczny (min. 1,5 metra) i obowiązek zakrywania ust i nosa, a na terenie lotniska ustawione są automaty z płynem do dezynfekcji rąk.

 Pasażerowie przylatujący do Polski mają obowiązek wypełnienia na pokładzie samolotu karty lokalizacyjnej. Załoga następnie te karty zbiera, przekazuje zarządzającemu lotniskiem, czyli w naszym przypadku Górnośląskiemu Towarzystwu Lotniczemu, a my to przekazujemy do inspekcji sanitarnej. Ponadto w przypadku wybranych krajów, takich jak np. Hiszpania, Grecja czy Cypr, pasażerowie powinni przed wylotem na specjalnych stronach wypełnić elektroniczne formularze lokalizacyjne – przypomina PR Manager Katowice Airport.

Jak podkreśla, proces obsługi pasażerów przebiega sprawnie i nie ma przestojów.

Ruch odbudowuje się powoli, więc liczba pasażerów korzystających z siatki połączeń jest bez porównania mniejsza niż np. w lipcu 2019 roku – mówi Piotr Adamczyk. – Jak zawsze jednak rekomendujemy pasażerom, żeby przybywali na lotnisko minimum dwie godziny przed planowaną godziną odlotu. To pozwala na spokojne przejście wszystkich procedur związanych z lotem, odprawy biletowo-bagażowej i kontroli bezpieczeństwa.

Więcej na temat
Transport Turystyka na skraju zapaści. Branża, by przetrwać, potrzebuje rządowego wsparcia przez najbliższy rok Wszystkie newsy
2020-07-06 | 06:30

Turystyka na skraju zapaści. Branża, by przetrwać, potrzebuje rządowego wsparcia przez najbliższy rok

Hotele i obiekty noclegowe mają minimalne obłożenie, wciąż sparaliżowana jest też turystyka przyjazdowa, przewoźnicy autokarowi, duże wydarzenia i targi. – Istnieje
Konsument Co drugi Polak planuje spędzić wakacje nad morzem lub jeziorem. Ratownicy wodni przypominają o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa
2020-06-26 | 06:15

Co drugi Polak planuje spędzić wakacje nad morzem lub jeziorem. Ratownicy wodni przypominają o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa

Według badań Polskiej Organizacji Turystycznej 27 proc. osób planujących wakacje w Polsce wybierze morze, a 16 proc. miejscowości nieopodal jezior. Bezpieczny wypoczynek nad wodą
Serwis specjalny
#BatalieBiznesu
Lotniska gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów. Podobnie jak przewoźnicy czekają na informacje o otwarciu ruchu lotniczego
2020-05-29 | 06:30

Lotniska gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów. Podobnie jak przewoźnicy czekają na informacje o otwarciu ruchu lotniczego

Na blisko 400 mld dol. szacowane są globalne straty przewoźników lotniczych spowodowane pandemią koronawirusa. Zagrożonych jest ok. 25 mln miejsc pracy związanych z lotnictwem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

Ochrona środowiska

Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.

IT i technologie

Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu

Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.