Newsy

Tylko 30 proc. Polaków jest aktywnych fizycznie. Bieganie najpopularniejszym sportem

2013-04-19  |  06:00
Mówi:Michał Piechocki
Funkcja:Project manager
Firma:ARC Rynek i Opinia
  • MP4
  • Bieganie stało się najpopularniejszym sportem wśród Polaków. Więcej niż jedna trzecia osób regularnie ćwiczących wybiera tę dyscyplinę. Popularne są także inne sporty, które możemy uprawiać indywidualnie – jazda na rowerze, ćwiczenia na siłowni oraz pływanie. Aktywność fizyczna Polaków nadal jest jednak niższa niż w Europie Zachodniej.

    Jak wynika z badań Sponsoring Monitor 2012/2013 firmy ARC Rynek i Opinia, odsetek Polaków uprawiających sport utrzymuje się na poziomie ok. 30 proc. To dwukrotnie mniej niż w Skandynawii czy Europie Zachodniej. Wśród tych, którzy ćwiczą, bieganie stało się zdecydowanie najpopularniejsze.

     – Pierwsza przyczyna jest taka, że po prostu bieganie nie wymaga dużych nakładów sprzętowych. Żeby biegać potrzebujemy tylko pary butów i najprostszego stroju sportowego. Biegać możemy wszędzie, nie musimy wynajmować specjalistycznej sali – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Michał Piechocki, project manager w ARC Rynek i Opinia. – Druga przyczyna jest taka, że ten sport się popularyzuje. Coraz więcej jest organizowanych masowych imprez, które przyciągają bardzo dużo ludzi.

    Imprezy takie jak maratony czy biegi miejskie, często związane z akcjami społecznymi lub charytatywnymi, skłaniają więcej osób do rozpoczęcia biegania. Odsetek biegających w ciągu ostatnich czterech lat zwiększył się z 12 do 36 proc. Sport ten po raz pierwszy był najpopularniejszy wśród Polaków w 2012 roku. Około połowa z osób biegających robi to regularnie – raz w tygodniu lub częściej.

    Piechocki podkreśla, że pomimo mody na bieganie na stałym poziomie utrzymuje się odsetek osób, które jeżdżą na rowerze. To około jedna czwarta osób uprawiających sport. Rośnie też popularność ćwiczeń sprawnościowych i siłowni. W ciągu ostatnich czterech lat liczba osób uprawiających gimnastykę wzrosła trzykrotnie, z 8 proc. do 23 proc. w 2012 r. To trzecia najpopularniejsza dyscyplina sportu.

    Dopiero na dalszych miejscach znalazły się sporty zespołowe – piłka nożna i siatkówka, a za nimi pływanie.

     – Widzimy tendencję do indywidualizacji aktywności fizycznej. Bieganie, jazda na rowerze czy pływanie to są dyscypliny, które uprawiamy samodzielnie, wiec nie ma potrzeby zbierania drużyny, organizowania się w grupie, synchronizacji terminów, wynajmu sali. W dzisiejszych czasach, w których każdy ma mało czasu i potrzebuje sobie znaleźć tę godzinę na aktywność fizyczną, to sporty indywidualne wiodą prym – tłumaczy Piechocki.

    Sport uprawia najwięcej osób w grupie wiekowej od 15. do 34. roku życia. Wśród najmłodszych popularne są zwłaszcza ćwiczenia sprawnościowe i siłownia, biegi wybierają osoby w wieku 18-24 lat, natomiast starsi w równym stopniu uprawiają biegi i jazdę na rowerze. Kobiety i mężczyźni w równym stopniu biegają lub uprawiają fitness, natomiast wśród rowerzystów jest nieco więcej mężczyzn.

    Piechocki przewiduje, że zwiększona aktywność fizyczna Polaków może przełożyć się na poprawę ogólnego stanu zdrowia społeczeństwa. Według niego właśnie chęć zadbania o kondycję jest jednym z głównych powodów uprawiania sportu. Ułatwiają to coraz bardziej dostępna infrastruktura w postaci siłowni czy klubów fitness oraz wspieranie aktywności przez pracodawców.

     – Widzimy też, że coraz popularniejsze są różne karty członkowskie, wsparcie zakładów pracy w kierunku różnych systemów benefitowych, które zapewniają dostęp do różnych klubów, w których można sobie poćwiczyć – mówi Piechocki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Krynica Forum 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Media i PR

    Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

    Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

    DlaWas.info

    Nauka

    Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

    Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.