Newsy

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

2024-08-23  |  06:30

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

W usłudze ePłatności użytkownik widzi wszystkie zobowiązania finansowe, jakie wystawił mu urząd. Może więc przeglądać listę płatności oczekujących i zrealizowanych oraz pobrać ich potwierdzenie. Dostanie też na telefon powiadomienie o nowym zobowiązaniu, które użytkownik może opłacić bezpośrednio, szybko i bez prowizji oraz zbędnych komplikacji.

– Od początku naszego projektu zależało nam na tym, żeby usługa była szybka i łatwa w obsłudze. W związku z tym w pilotażu wykorzystujemy proces, gdzie zobowiązanie powstaje po stronie urzędu i to urząd nam dostarcza potrzebne informacje do realizacji płatności. Dzięki temu użytkownik może w kilku krokach dokonać transakcji i szybko zapomnieć o problemie. Dziś mamy podatek od nieruchomości, opłatę za śmieci, inne podatki: rolny, leśny. Natomiast w kolejnych etapach każde zobowiązanie, które urząd życzyłby sobie udostępnić w naszej aplikacji, jest możliwe do wdrożenia – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Karolina Matysiak dyrektorka ds. rozwoju usług płatniczych w Centralnym Ośrodku Informatyki, który jest dostawcą platformy.

Możliwość łatwego i bezpiecznego płacenia z poziomu aplikacji za sprawy urzędowe to nie tylko ułatwienie dla mieszkańców, ale przede wszystkim duże usprawnienie dla samorządów. 

ePłatności dostępne są w mObywatelu od 2023 roku. Mamy 52 urzędy, które korzystają z tej usługi, i 82 tys. zrealizowanych transakcji. To tak naprawdę świadczy o bardzo dużym zainteresowaniu mieszkańców w poszczególnych gminach. To się bezpośrednio przekłada na ściągalność podatków i innych zobowiązań, które udostępniamy w tej usłudze, i to też nam potwierdzają gminy i przedstawiciele urzędów – mówi Karolina Matysiak. – Urzędy bardzo chętnie przystępują do naszej usługi, szczególnie są zadowolone z tego, że udostępniamy możliwość opłat w aplikacji. To nie zawsze dla każdej gminy jest możliwe, szczególnie dla tych małych. Jednocześnie te duże urzędy, miasta widzą kolejny kanał, który pozwala mieszkańcom mieć wybór i dokonać tej płatności w bardzo szybki sposób.

Do końca 2024 roku ePłatności w mObywatelu zostaną udostępnione w kolejnych gminach. Poza rozwojem terytorialnym stale prowadzone są prace nad rozbudową usługi. COI pracuje nad tym, by zwiększyć katalog zobowiązań, których uiszczenie będzie możliwe przez mObywatela. Niektóre zmiany pojawią się jeszcze w tym roku.

– Chcemy wprowadzić takie płatności, które powstają z inicjatywy użytkownika. Gminy, które z nami współpracują, sugerują, że to najczęściej są opłaty skarbowe, dlatego też od nich zaczniemy i sukcesywnie będziemy powiększać katalog opłat, które są ponoszone z inicjatywy użytkownika. Dodatkowo chcielibyśmy, aby ePłatności były częścią usług, które sukcesywnie cyfryzuje Ministerstwo Cyfryzacji, i tam, gdzie trzeba dokonać płatności, użytkownicy będą mogli skorzystać z ePłatności – mówi dyrektorka ds. rozwoju usług płatniczych w COI.

Trwają prace również nad poszerzeniem katalogu metod płatności. Na początku przyszłego roku dostępne będą płatności za pomocą portfeli cyfrowych, czyli Apple Pay i Google Pay. Początkowo pilotaż startował tylko z BLIK-iem, teraz dodano do niego również karty płatnicze. Zobowiązania wobec urzędów można już opłacić kartą w aplikacji, a wkrótce będzie to również możliwe w portalu mObywatel.gov.pl.

– Trzeba pamiętać, że ePłatności są dostępne w aplikacji mObywatel, ale również w wersji webowej, i to są dwa kanały, które są dostępne dla większości obywateli naszego kraju – podkreśla Karolina Matysiak. – Sam proces płatności jest bardzo istotny w cyfryzacji procesów administracyjnych. Do tej pory nie był wspierany centralnie, dlatego naturalnym krokiem w cyfryzacji procesów administracyjnych było udostępnienie możliwości płatności – dostarczenie narzędzi, ale również uproszczenie tego procesu i tym samym zwiększenie ściągalności pewnych zobowiązań ze strony urzędów. W związku z tym te płatności, ta usługa musi się rozwijać.

Jak podkreśla, często rzecznikami usługi ePłatności są sami mieszkańcy, którzy zachęcają urzędy do wdrażania tej opcji w swoich procesach.

Cały czas pracujemy nad tym, aby ePłatności były w każdej gminie. Rozmawiamy z urzędami i widzimy to zainteresowanie. Każdy urząd ma swoją mapę drogową wdrożeń i cyfryzacji swoich procesów, więc wiemy, że też potrzebuje chwili czasu na to, aby zintegrować się z naszą usługą – mówi ekspertka COI.

Projekt ePłatności realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki przy współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Polskim Standardem Płatności, operatorem systemu BLIK, oraz Fundacją Polska Bezgotówkowa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.