Mówi: | Tomasz Frączek |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Mondial Assistance |
Szykują się nowe regulacje rynku finansowo-ubezpieczeniowego
Komisja Nadzoru Finansowego zapowiada zmiany na rynku ubezpieczeniowo-finansowym. Nowe rekomendacje mają wprowadzić wyraźny podział ról na tym rynku. Bankowcy i ubezpieczyciele spodziewają się, że mogą one zaszkodzić obu branżom. Zmiany zapowiada także Komisja Europejska.
Komisja Europejska zmierza ku silniejszej regulacji rynku ubezpieczeniowego, bo dotychczasowa „samoregulacja” okazała się nieskuteczna. Chodzi m.in. o konflikt interesów w łączeniu funkcji pośredników ubezpieczeniowych i ubezpieczycieli. Unijni urzędnicy chcą np., by – zgodnie z projektem dyrektywy IMD2 – za dwa lata został wprowadzony obowiązek ujawniania wysokości prowizji przez bankowców i pośredników, którzy sprzedają polisy ubezpieczeniowe razem z produktami bankowymi (np. kontami lub lokatami).
– Sytuacja ekonomiczna Polski nie jest zła. W związku z tym regulowanie i ograniczanie rynku dla dobra konsumentów i dla dobra branży wydaje się mniej niezbędne niż w wielu krajach europejskich, które cierpią z powodu kłopotów finansowych branży – podkreśla Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance, w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria podczas konferencji „Wyzwania branży finansowej 2013”.
Zmiany regulacji zapowiedział również polski nadzór finansowy.
– Rekomendacja KNF dotyczy bancassurance, czyli styku ubezpieczeń i bankowości. I tu spodziewamy się bardzo precyzyjnego oddzielenia, aby bank z ubezpieczycielem nie występowali wzajemne w swoich rolach – podkreśla Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.
W opinii Komisji Nadzoru Finansowego, łączenie przez bank funkcji ubezpieczyciela i pośrednika ubezpieczeniowego nie jest korzystne dla klienta, na co wskazują skargi wpływające do Rzecznika Ubezpieczonych. Prace nad nowymi regulacjami trwają.
Jak podkreśla Tomasz Frączek, branże finansowa i ubezpieczeniowa obawiają się nowych, wciąż niesprecyzowanych regulacji, które prawdopodobnie będą oznaczały ograniczenia po stronie sprzedaży.
– Banki i ubezpieczyciele na tym kanale dystrybucji zarabiają, w związku z tym, jeśli ubezpieczenia nie będą mogły być w takim wymiarze dołączane do produktów bankowych, na pewno ich penetracja i dystrybucja przez kanał bankowy może być mniejsza, co przełoży się na zyski i dynamikę rozwoju branży – wyjaśnia prezes Mondial Assistance.
Tym bardziej, że sprzedaż ubezpieczeń to jedno z głównych źródeł wzrostu przychodów w bankach.
Ale jest też druga strona medalu. Może się okazać, że klienci nie będą mieli dostępu do wszystkich usług ubezpieczeniowych, które do tej pory były oferowane przez instytucje finansowe.
– Ochrona konsumenta oczywiście jest bardzo ważnym elementem, ale wiąże się to z tym, że pewne ograniczenia po stronie sprzedaży muszą wystąpić – uważa prezes Mondial Assistance.
Jak podkreśla, rynek – w przeciwieństwie do nadzoru – jest zwolennikiem samoregulacji. Tym bardziej, że nawet w okresie spowolnienia radzi sobie dobrze, szczególnie na tle innych krajów UE.
– W Polsce nie było banku, ani ubezpieczyciela, który miałby wielkie kłopoty z tytułu wejścia w kryzys czy spowolnienie gospodarcze – zaznacza Tomasz Frączek. – Oczywiście również na rynku polskim następują konsolidacje i fuzje, ale to nie jest problemem. Jest pewne spowolnienie, ale wiemy, że w Europie nam zazdroszczą takiego spowolnienia.
Funkcję samoregulacyjną na rynku pełni od 1 stycznia br. III Rekomendacja dobrych praktyk na polskim rynku bancassurance w zakresie ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym lub oszczędnościowym, przygotowana przez Polską Izbę Ubezpieczeń i Związek Banków Polskich.
Czytaj także
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-07: Ekstremalne zjawiska pogodowe w Polsce to kilka miliardów strat rocznie. To duże wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej
- 2024-10-03: Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian
- 2024-07-22: Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
- 2024-06-24: Zmiany w sektorze finansowym od 1 lipca. Będą dotyczyć ubezpieczeń oferowanych przez banki
- 2024-06-04: Zjawiska pogodowe powodują coraz więcej zniszczeń upraw. Większość rolników nie decyduje się na ich ubezpieczenie
- 2023-12-11: Rośnie zainteresowanie agrocasco. Koszt utraty maszyny rolniczej może przewyższać wartość domu
- 2023-12-04: W grudniu wielu rolnikom kończą się obowiązkowe ubezpieczenia. Większość z nich decyduje się na dobrowolne rozszerzenie polisy
- 2023-11-29: W branży budowlanej działa nawet pół miliona firm. Wiele z nich się ubezpiecza, choć nie ma takiego obowiązku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.