Newsy

Szykują się nowe regulacje rynku finansowo-ubezpieczeniowego

2013-02-22  |  06:35

Komisja Nadzoru Finansowego zapowiada zmiany na rynku ubezpieczeniowo-finansowym. Nowe rekomendacje mają wprowadzić wyraźny podział ról na tym rynku. Bankowcy i ubezpieczyciele spodziewają się, że mogą one zaszkodzić obu branżom. Zmiany zapowiada także Komisja Europejska.

Komisja Europejska zmierza ku silniejszej regulacji rynku ubezpieczeniowego, bo dotychczasowa „samoregulacja” okazała się nieskuteczna. Chodzi m.in. o konflikt interesów w łączeniu funkcji pośredników ubezpieczeniowych i ubezpieczycieli. Unijni urzędnicy chcą np., by – zgodnie z projektem dyrektywy IMD2 – za dwa lata został wprowadzony obowiązek ujawniania wysokości prowizji przez bankowców i pośredników, którzy sprzedają polisy ubezpieczeniowe razem z produktami bankowymi (np. kontami lub lokatami).

 – Sytuacja ekonomiczna Polski nie jest zła. W związku z tym regulowanie i ograniczanie rynku dla dobra konsumentów i dla dobra branży wydaje się mniej niezbędne niż w wielu krajach europejskich, które cierpią z powodu kłopotów finansowych branży – podkreśla Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance, w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria podczas konferencji „Wyzwania branży finansowej 2013”.

Zmiany regulacji zapowiedział również polski nadzór finansowy.

 – Rekomendacja KNF dotyczy bancassurance, czyli styku ubezpieczeń i bankowości. I tu spodziewamy się bardzo precyzyjnego oddzielenia, aby bank z ubezpieczycielem nie występowali wzajemne w swoich rolach – podkreśla Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.

W opinii Komisji Nadzoru Finansowego, łączenie przez bank funkcji ubezpieczyciela i pośrednika ubezpieczeniowego nie jest korzystne dla klienta, na co wskazują skargi wpływające do Rzecznika Ubezpieczonych. Prace nad nowymi regulacjami trwają.

Jak podkreśla Tomasz Frączek, branże finansowa i ubezpieczeniowa obawiają się nowych, wciąż niesprecyzowanych regulacji, które prawdopodobnie będą oznaczały ograniczenia po stronie sprzedaży.

 – Banki i ubezpieczyciele na tym kanale dystrybucji zarabiają, w związku z tym, jeśli ubezpieczenia nie będą mogły być w takim wymiarze dołączane do produktów bankowych, na pewno ich penetracja i dystrybucja przez kanał bankowy może być mniejsza, co przełoży się na zyski i dynamikę rozwoju branży – wyjaśnia prezes Mondial Assistance.

Tym bardziej, że sprzedaż ubezpieczeń to jedno z głównych źródeł wzrostu przychodów w bankach.

Ale jest też druga strona medalu. Może się okazać, że klienci nie będą mieli dostępu do wszystkich usług ubezpieczeniowych, które do tej pory były oferowane przez instytucje finansowe.

 – Ochrona konsumenta oczywiście jest bardzo ważnym elementem, ale wiąże się to z tym, że pewne ograniczenia po stronie sprzedaży muszą wystąpić – uważa prezes Mondial Assistance.

Jak podkreśla, rynek – w przeciwieństwie do nadzoru – jest zwolennikiem samoregulacji. Tym bardziej, że nawet w okresie spowolnienia radzi sobie dobrze, szczególnie na tle innych krajów UE.

 – W Polsce nie było banku, ani ubezpieczyciela, który miałby wielkie kłopoty z tytułu wejścia w kryzys czy spowolnienie gospodarcze – zaznacza Tomasz Frączek. – Oczywiście również na rynku polskim następują konsolidacje i fuzje, ale to nie jest problemem. Jest pewne spowolnienie, ale wiemy, że w Europie nam zazdroszczą takiego spowolnienia.

Funkcję samoregulacyjną na rynku pełni od 1 stycznia br. III Rekomendacja dobrych praktyk na polskim rynku bancassurance w zakresie ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym lub oszczędnościowym, przygotowana przez Polską Izbę Ubezpieczeń i Związek Banków Polskich.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.