Newsy

Kompetencje matematyczne i informatyczne Polaków poniżej średniej OECD

2013-10-10  |  06:20

Aktualizacja 2013-10-10 9:46

Polacy wciąż mają mniejsze umiejętności matematyczne i informacyjno-komunikacyjne niż średnia państw OECD. Luka jednak się zmniejsza, a młodzi ludzie nie ustępują rówieśnikom z innych krajów. Najgorzej jest w rolnictwie i wśród osób starszych.

 – Niestety odstajemy jeszcze od średniej OECD pod względem umiejętności rozumienia tekstu, rozumowania matematycznego czy technologii informacyjno-komunikacyjnych, aczkolwiek ten dystans do średniej przez ostatnie 17 lat znacznie się zmniejszył. Na tle krajów, które były badane, stosunkowo dobrze wypada nasza młodzież – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Chłoń-Domińczak, ekonomistka z Instytutu Badań Edukacyjnych, była wiceminister pracy.

Międzynarodowe Badania Kompetencji Dorosłych przeprowadzono w latach 2011-2012 w 24 krajach. W Polsce przebadano niemal 10 tys. osób w wieku od 16 do 65 lat.

Chłoń-Domińczak zaznacza, że Polska jest jednym z krajów, które szybko nadrabiają dystans do średniej. Wynika to przede wszystkim z wysokich umiejętności młodych ludzi oraz osób zatrudnionych w sektorze nowoczesnych technologii, i dobrze wykształconych. Krajową średnią zaniżają jednak rolnicy oraz osoby starsze.

 – Badanie pokazuje, że np. bardzo niskie kompetencje mają rolnicy, których jest relatywnie dużo. Mamy jeszcze takie obszary i sektory w Polsce, gdzie umiejętności i kompetencje osób nie są najwyższe. Widzimy dużą lukę, jeżeli chodzi o umiejętności osób w najstarszych grupach wiekowych. Tutaj średnia umiejętności jest niższa niż w przypadku średniej OECD – zaznacza Chłoń-Domińczak.

Przekonuje jednak, że wyniki wskazują na pozytywny efekt zmian zachodzących w Polsce w ciągu ostatnich dwóch dekad. Choć wykształcenie wciąż liczy się bardziej na rynku pracy niż kompetencje, Chłoń-Domińczak przekonuje o konieczności nieustannej poprawy własnych umiejętności, także wśród osób w wieku średnim.

Polacy źle wypadają pod względem rozumienia tekstów. Choć w porównaniu do 1994 r. wynik jest lepszy o 35 pkt. (w skali 0-500), to gorsze od Polski spośród badanych krajów są jedynie Włochy i Hiszpania. Średni wynik w zakresie rozumowania matematycznego jest jeszcze niższy – 260 pkt. wobec 267 pkt. średniej w obszarze rozumienia tekstu.

 – Widzimy, że osoby, które pracują w sektorach bardziej rozwiniętych, są konkurencyjne z tym, jak wygląda średnia sytuacja międzynarodowo. W przeciwieństwie do takich sektorów, jak rolnictwo, gdzie widzimy nadal dosyć dużą lukę – ocenia Chłoń-Domińczak. – Widać także, że nasi studenci w niektórych obszarach są mniej więcej na poziomie średniej OECD. W niektórych, np. pedagogika, też od tej średniej odstają.

Była wiceminister pracy apeluje, by korzystać z licznych możliwości rozwijania kompetencji zarówno przez osoby młode, jak i starsze. Podkreśla, że takich narzędzi, które służą rozwijaniu umiejętności przez całe życie, jest w Polsce coraz więcej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.