Newsy

Wystartował konkurs na innowacyjne rozwiązania dla Polski - zwycięzca otrzyma 50 mln zł na realizację

2013-07-19  |  06:50

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na innowacyjny projekt, którego realizacja pomoże rozwiązać istotny problem społeczno-cywilizacyjny. Zwycięzca otrzyma 50 mln zł na jego realizację, która odbędzie się w nowatorskim trybie zamówień przedkomercyjnych.

 – Sfinansujemy jeden jedyny projekt, który zwycięży w konkursie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prof. Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego. – Jestem przekonana, że uda się zaproponować nowy produkt lub usługę czy nowy projekt, który pomoże rozwiązać problem społeczny związany np. z przemianami cywilizacyjnymi w naszym kraju – dodaje prof. Kudrycka.

Projekt, aby mieć szanse na zwycięstwo powinien wyróżniać się oryginalnością, a także możliwością praktycznego zastosowania.

 – Musi być ciekawy i pokazujący kolejne etapy dochodzenia do proponowanej przez naukowców nowej usługi czy produktu – mówi Kudrycka.

Tryb zamówienia przedkomercyjnego (PCP) to szczególne podejście do zamówień publicznych. Polega na tym, że sektor publiczny zakupuje usługi o charakterze badawczo-rozwojowym, będące odpowiedzią na konkretne wyzwanie społeczno-ekonomiczne. Zamawiający przeznacza na realizację projektu środki finansowe i jednocześnie ma on stały wpływ na współtworzenie nowego produktu. Jest on pierwszym klientem wykonawcy, co zmniejsza ryzyko finansowe, jakie ten ponosi.

Na tym m.in. polega przewaga zamówień przedkomercyjnych nad typowymi zamówieniami publicznymi, w których wykonawca ponosi pełne ryzyko sytuacji, w której na nowy produkt nie będzie popytu.

Ogłoszony przez NCBiR konkurs wymusza na ludziach nauki nowe i bardziej praktyczne spojrzenie na badania naukowe.

 – Wszyscy naukowcy, którzy będą chcieli aplikować do tego konkursu, będą musieli w nieco inny sposób popatrzeć na istniejący system. Nie tylko patrzeć na badania socjologiczne i prawne, ale także na wykorzystanie nowych technologii i możliwości nauk inżynieryjnych, które mogłyby przyczynić się do wykorzystania nowego produktu do tego, aby pewne problemy społeczno-cywilizacyjne były rozwiązane – przekonuje prof. Kudrycka.

Propozycje można zgłaszać do 19 sierpnia br. Postępowanie przedkomercyjne zostanie rozpoczęte w IV kwartale br.  

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Edukacja

RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.