Newsy

Wystartował konkurs na innowacyjne rozwiązania dla Polski - zwycięzca otrzyma 50 mln zł na realizację

2013-07-19  |  06:50

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na innowacyjny projekt, którego realizacja pomoże rozwiązać istotny problem społeczno-cywilizacyjny. Zwycięzca otrzyma 50 mln zł na jego realizację, która odbędzie się w nowatorskim trybie zamówień przedkomercyjnych.

 – Sfinansujemy jeden jedyny projekt, który zwycięży w konkursie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prof. Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego. – Jestem przekonana, że uda się zaproponować nowy produkt lub usługę czy nowy projekt, który pomoże rozwiązać problem społeczny związany np. z przemianami cywilizacyjnymi w naszym kraju – dodaje prof. Kudrycka.

Projekt, aby mieć szanse na zwycięstwo powinien wyróżniać się oryginalnością, a także możliwością praktycznego zastosowania.

 – Musi być ciekawy i pokazujący kolejne etapy dochodzenia do proponowanej przez naukowców nowej usługi czy produktu – mówi Kudrycka.

Tryb zamówienia przedkomercyjnego (PCP) to szczególne podejście do zamówień publicznych. Polega na tym, że sektor publiczny zakupuje usługi o charakterze badawczo-rozwojowym, będące odpowiedzią na konkretne wyzwanie społeczno-ekonomiczne. Zamawiający przeznacza na realizację projektu środki finansowe i jednocześnie ma on stały wpływ na współtworzenie nowego produktu. Jest on pierwszym klientem wykonawcy, co zmniejsza ryzyko finansowe, jakie ten ponosi.

Na tym m.in. polega przewaga zamówień przedkomercyjnych nad typowymi zamówieniami publicznymi, w których wykonawca ponosi pełne ryzyko sytuacji, w której na nowy produkt nie będzie popytu.

Ogłoszony przez NCBiR konkurs wymusza na ludziach nauki nowe i bardziej praktyczne spojrzenie na badania naukowe.

 – Wszyscy naukowcy, którzy będą chcieli aplikować do tego konkursu, będą musieli w nieco inny sposób popatrzeć na istniejący system. Nie tylko patrzeć na badania socjologiczne i prawne, ale także na wykorzystanie nowych technologii i możliwości nauk inżynieryjnych, które mogłyby przyczynić się do wykorzystania nowego produktu do tego, aby pewne problemy społeczno-cywilizacyjne były rozwiązane – przekonuje prof. Kudrycka.

Propozycje można zgłaszać do 19 sierpnia br. Postępowanie przedkomercyjne zostanie rozpoczęte w IV kwartale br.  

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.