Newsy

Min. Skarbu: "Tak" dla przejęcia Energi przez PGE zrealizuje nasze plany prywatyzacyjne na ten rok

2012-04-24  |  06:45
Mówi:Paweł Tamborski
Funkcja:Wiceminister Skarbu Państwa
  • MP4

    W tegorocznym budżecie wpływy z prywatyzacji określono na poziomie 10 mld zł. Po blisko 4 miesiącach przychody przekroczają 2,8 mld zł. To oznacza, że gdyby doszło do sprzedaży Energi, której wartość opiewa na 7,5 mld zł, plany prywatyzacyjne na ten rok zostałyby zrealizowane. Warunkiem jest zgoda na przejęcie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Prywatyzacja Energi trwa od września 2010 roku, kiedy resort skarbu podpisał umowę sprzedaży 85 proc. udziałów w spółce z Polską Grupą Energetyczną. Na transakcję nie było zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dlatego sprawa trafiła do sądu antymonopolowego. Pierwsza rozprawa w tej sprawie w maju.

    Ministerstwo Skarbu Państwa liczy na to, że przejęcie Energi w takiej formie pozwoli domknąć zaplanowane na ten rok przychody.

     - Gdyby udało się zrealizować prywatyzację Energi w obecnym kształcie, czyli mamy ważną umowę z PGE, to w tym momencie plany byłyby prawie zrealizowane. Mówimy o cenie nieco ponad 7 mld zł, a w tej chwili mamy już na naszym liczniku prawie 3 mld zł - mówi Paweł Tamborski, wiceminister skarbu państwa.

    Jednocześnie podkreśla, że Ministerstwo ma plan B na wypadek, gdyby zgody na fuzję na rynku energetycznym nie było. W programie prywatyzacji na najbliższe dwa lata znalazło się prawie 300 spółek z udziałem Skarbu Państwa.

     - To są procesy, które realizowane są z dnia na dzień w zasadzie. W ostatnim czasie mieliśmy taki czas, kiedy podpisywaliśmy dwie umowy w tygodniu. To świadczy o zaangażowaniu naszego Ministerstwa w realizację procesów prywatyzacyjnych, a one w większym bądź mniejszym stopniu przekładają się na wpływy do budżetu - dodaje Paweł Tamborski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.