Newsy

Min. Skarbu: "Tak" dla przejęcia Energi przez PGE zrealizuje nasze plany prywatyzacyjne na ten rok

2012-04-24  |  06:45
Mówi:Paweł Tamborski
Funkcja:Wiceminister Skarbu Państwa
  • MP4

    W tegorocznym budżecie wpływy z prywatyzacji określono na poziomie 10 mld zł. Po blisko 4 miesiącach przychody przekroczają 2,8 mld zł. To oznacza, że gdyby doszło do sprzedaży Energi, której wartość opiewa na 7,5 mld zł, plany prywatyzacyjne na ten rok zostałyby zrealizowane. Warunkiem jest zgoda na przejęcie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Prywatyzacja Energi trwa od września 2010 roku, kiedy resort skarbu podpisał umowę sprzedaży 85 proc. udziałów w spółce z Polską Grupą Energetyczną. Na transakcję nie było zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dlatego sprawa trafiła do sądu antymonopolowego. Pierwsza rozprawa w tej sprawie w maju.

    Ministerstwo Skarbu Państwa liczy na to, że przejęcie Energi w takiej formie pozwoli domknąć zaplanowane na ten rok przychody.

     - Gdyby udało się zrealizować prywatyzację Energi w obecnym kształcie, czyli mamy ważną umowę z PGE, to w tym momencie plany byłyby prawie zrealizowane. Mówimy o cenie nieco ponad 7 mld zł, a w tej chwili mamy już na naszym liczniku prawie 3 mld zł - mówi Paweł Tamborski, wiceminister skarbu państwa.

    Jednocześnie podkreśla, że Ministerstwo ma plan B na wypadek, gdyby zgody na fuzję na rynku energetycznym nie było. W programie prywatyzacji na najbliższe dwa lata znalazło się prawie 300 spółek z udziałem Skarbu Państwa.

     - To są procesy, które realizowane są z dnia na dzień w zasadzie. W ostatnim czasie mieliśmy taki czas, kiedy podpisywaliśmy dwie umowy w tygodniu. To świadczy o zaangażowaniu naszego Ministerstwa w realizację procesów prywatyzacyjnych, a one w większym bądź mniejszym stopniu przekładają się na wpływy do budżetu - dodaje Paweł Tamborski.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.