Newsy

Min. Skarbu: "Tak" dla przejęcia Energi przez PGE zrealizuje nasze plany prywatyzacyjne na ten rok

2012-04-24  |  06:45
Mówi:Paweł Tamborski
Funkcja:Wiceminister Skarbu Państwa
  • MP4

    W tegorocznym budżecie wpływy z prywatyzacji określono na poziomie 10 mld zł. Po blisko 4 miesiącach przychody przekroczają 2,8 mld zł. To oznacza, że gdyby doszło do sprzedaży Energi, której wartość opiewa na 7,5 mld zł, plany prywatyzacyjne na ten rok zostałyby zrealizowane. Warunkiem jest zgoda na przejęcie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Prywatyzacja Energi trwa od września 2010 roku, kiedy resort skarbu podpisał umowę sprzedaży 85 proc. udziałów w spółce z Polską Grupą Energetyczną. Na transakcję nie było zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dlatego sprawa trafiła do sądu antymonopolowego. Pierwsza rozprawa w tej sprawie w maju.

    Ministerstwo Skarbu Państwa liczy na to, że przejęcie Energi w takiej formie pozwoli domknąć zaplanowane na ten rok przychody.

     - Gdyby udało się zrealizować prywatyzację Energi w obecnym kształcie, czyli mamy ważną umowę z PGE, to w tym momencie plany byłyby prawie zrealizowane. Mówimy o cenie nieco ponad 7 mld zł, a w tej chwili mamy już na naszym liczniku prawie 3 mld zł - mówi Paweł Tamborski, wiceminister skarbu państwa.

    Jednocześnie podkreśla, że Ministerstwo ma plan B na wypadek, gdyby zgody na fuzję na rynku energetycznym nie było. W programie prywatyzacji na najbliższe dwa lata znalazło się prawie 300 spółek z udziałem Skarbu Państwa.

     - To są procesy, które realizowane są z dnia na dzień w zasadzie. W ostatnim czasie mieliśmy taki czas, kiedy podpisywaliśmy dwie umowy w tygodniu. To świadczy o zaangażowaniu naszego Ministerstwa w realizację procesów prywatyzacyjnych, a one w większym bądź mniejszym stopniu przekładają się na wpływy do budżetu - dodaje Paweł Tamborski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu

    Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.

    Transport

    Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania

    Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.