Mówi: | Paweł Tamborski |
Funkcja: | Wiceminister Skarbu Państwa |
Wiceminister skarbu: Nie mamy pomysłu na prywatyzację Ciechu
Brakuje własnych pomysłów, ale nie ma też doradcy, który mógłby wskazać rozwiąznie. W ostatnim czasie MSP anulowało przetarg na usługi doradcze przy prywatyzacji Ciechu. Na razie wiadomo tylko, że sprzedaż udziałów w spółce planowana jest na najbliższe dwa lata.
Skarb Państwa posiada blisko 39 proc. akcji Ciechu.
- Ciech jest na liście spółek, które Skarb Państwa posiada w swoim portfelu. Jest to niewątpliwie spółka, która jest przewidziana do prywatyzacji. Jest wpisana w programie prywatyzacji na najbliższe dwa lata, który, mam nadzieję, będzie zaakceptowany przez rząd w najbliższym czasie - mówi Paweł Tamborski, wiceminister skarbu państwa.
W procesie prywatyzacji MSP miało korzystać z pomocy profesjonalnych doradców. W styczniu jednak unieważniło przetarg na świadczenie tych usług. Wybrany podmiot miał być odpowiedzialny m.in. za: doradztwo w zakresie opracowania struktury sprzedaży i procedury zbycia akcji, weryfikację ofert, opracowanie rekomendacji wyboru najkorzystniejszej oraz przygotowanie projektów umów związanych ze sprzedażą akcji.
- My będziemy zastanawiali się, co zrobić z tą spółką, z tymi pakietami, które posiadamy w tej chwili. Nie mamy w tej chwili jeszcze żadnego skonkretyzowanego pomysłu, w jaki sposób tę transakcję, tę prywatyzację przeprowadzić i dokończyć - przyznaje Paweł Tamborski.
I podkreśla: - Spółka przeszła głęboką restrukturyzację w ostatnim czasie. Jest to taka unikalna sytuacja, w której Skarb Państwa zdecydował się na partycypowanie w podwyższeniu kapitału, uczestniczył w tej restrukturyzacji aktywnie i teraz jest czas na to, aby zastanowić się co dalej.
Spółka znalazła się w planie prywatyzacyjnym na następne 2 lata. Wkrótce zajmie się nim rząd. W tegorocznym budżecie wpływy z prywatyzacji spółek Skarbu Państwa zaplanowano na poziomie 10 mld zł.
Czytaj także
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-02-01: Stan Bałtyku się nie poprawia, a wręcz pogarsza. Cierpią na tym turystyka i rybołówstwo
- 2023-11-24: Polski deficyt publiczny i dług niebezpiecznie szybko rosną. Dalsze wzrosty rodzą ryzyko dużego kryzysu w finansach publicznych
- 2023-10-16: Do rozwoju nowych technologii niezbędny jest stabilny dostęp do surowców krytycznych. Polska szuka nowych źródeł ich pozyskiwania
- 2023-07-26: Muzeum Narodowe w Gdańsku zyskuje nowego mecenasa. To oznacza więcej projektów edukacyjnych dla odwiedzających
- 2023-02-15: Uczniowie z całej Polski współautorami specjalnego albumu o Krzysztofie K. Baczyńskim. Zrobione przez nich zdjęcia ilustrują wiersze poety
- 2023-01-03: WEI: Rok wyborczy będzie sprzyjać rozdawnictwu. W 2022 roku nowe „prezenty” od rządu kosztowały podatników ponad 57 mld zł
- 2022-08-04: Kraje Azji i Afryki liderami w walce z globalnym ociepleniem. To one są najbardziej narażone na skutki zmian klimatu
- 2022-06-10: Jeszcze w czerwcu może się wyjaśnić kwestia statusu kandydackiego dla Ukrainy. Dołączanie do UE może jednak potrwać nawet kilkanaście lat
- 2022-04-27: Polska może skorzystać na akcesji Ukrainy do UE. Poprawi się jej bezpieczeństwo i pozycja na arenie europejskiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.