Newsy

Małe i średnie firmy wymieniają laptopy średnio co trzy lata. Nowego sprzętu i porad szukają głównie w internecie

2015-12-01  |  06:40

Polskie firmy wymieniają sprzęt komputerowy w zależności od jego typu co 2–5 lat. Najczęściej przed zakupem nowych urządzeń szukają porad w internecie. Głównym źródłem informacji są sklepy internetowe i porównywarki cen. Właściciele firm częściej opierają się na rekomendacjach znajomych niż na opiniach specjalistów.

Z raportu Lenovo „Komputery w polskich MŚP 2015” wynika, że najważniejszym kryterium wyboru nowego sprzętu jest jego jakość, uważa tak 69 proc. respondentów, a 67 proc. kieruje się niską ceną. Ważna jest także ogólna renoma producenta (37 proc.) i dostawcy (20 proc.). Zaledwie 12 proc. bierze pod uwagę kwestie wizualne.

Cena dalej jest bardzo mocnym kryterium wyboru konkretnej oferty. Dlatego ponad 54 proc. respondentów odpowiada, że wiedzę na temat poszczególnych rozwiązań i nowości produktowych czerpie z porównywarek internetowych – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Maciej Polak, PC business development manager w firmie Lenovo.

Tyle samo firm wskazało, że najlepszym źródłem informacji o sprzęcie IT są sklepy internetowe. Ze specjalistycznych serwisów internetowych zajmujących się tematyką IT korzysta co trzeci przedsiębiorca, podobnie jak z rankingów publikowanych online.

Cenne są także źródła pozainternetowe – na 13 zdefiniowanych źródeł siedem z nich znajduje się offline. Wśród nich najcenniejsze dla MŚP są rekomendacje znajomych (42 proc.), fachowa prasa (38 proc.) oraz informacje od dostawców (33 proc.).

Rozumiemy dostawców jako naszych partnerów handlowych – mówi przedstawiciel Lenovo. – Nasza firma działa w oparciu przede wszystkim o kanał partnerski i bardzo cieszy nas to, że rekomendacje naszych partnerów są brane pod uwagę w całym procesie decyzyjnym przez potencjalnych nabywców.

Stosunkowo rzadko firmy z sektora MŚP czerpią wiedzę z konferencji i spotkań (14 proc.) oraz blogów specjalistów IT (18 proc.).

Sposoby zbierania informacji różnią się w zależności od wielkości firmy oraz od wieku i wykształcenia kadry menadżerskiej. Okazuje się, że mniejsze organizacje najbardziej ufają rekomendacjom znajomych, a większe – dostawcom sprzętu oraz specjalistycznym serwisom internetowym. Dla młodszych respondentów pierwszym wyborem są źródła internetowe. Z kolei osoby bardziej wykształcone biorą pod uwagę kilka źródeł.

Jak podkreślają przedstawiciele Lenovo, badanie pokazuje, że dostawcy sprzętu IT muszą dbać o wszystkie kanały dostępu do klientów, zarówno o przygotowanie merytoryczne sprzedawców, jak i obecność w sieci.

Pytając o kryteria wyboru sprzętu mobilnego, otrzymujemy bardzo jednoznaczną odpowiedź. 84 proc. respondentów wskazało na wagę urządzenia. To czynnik, który decyduje o tym, czy urządzenie w ich rozumieniu jest mobilne czy ultramobilne. Często użytkownicy wskazywali także na wytrzymałość baterii i konstrukcji – wyjaśnia Polak. – Cieszy nas to, gdyż w swoim portfolio produktów dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw stawiamy właśnie na wytrzymałość i długi czas pracy na baterii.

Najkrócej w małych i średnich firmach wykorzystywane są netbooki. Te małe i tanie komputery wymieniane są średnio po 2,1 roku użytkowania. O nieco ponad rok dłużej wykorzystywane są większe, droższe i bardziej profesjonalne notebooki/ laptopy, a w przypadku stacjonarnych pecetów czas użytkowania jest najdłuższy i oscyluje w granicach 3,8 roku – wynika z raportu „Badanie zwyczajów i zachowań przedsiębiorstw 2015”.

Jako powód wymiany sprzętu respondenci wskazują zniszczenie i zużycie sprzętu – odpowiednio 73 proc. i ponad 40 proc. – podkreśla Maciej Polak. – Znaczniej rzadziej jest to upgrade nowego oprogramowania bądź konieczność zakupienia nowego sprzętu dla nowych pracowników. Takie przyczyny wskazuje 30–40 proc. respondentów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.