Newsy

Polacy mają coraz więcej długów. Najwięcej jest zadłużeń w wysokości od 1 do 10 tys. zł

2015-07-27  |  06:55

Na koniec II kwartału 2015 roku w Rejestrze Dłużników ERIF Biura Informacji Gospodarczej było ponad 2,7 mln spraw o łącznej wartości 13,1 mld zł. W porównaniu z I kwartałem 2015 roku zarówno liczba spraw, jak i ich wartość wzrosły o 8%. W Rejestrze przeważają jednak niewielkie zadłużenia konsumentów w wysokości do 3 tys. zł. Dynamicznie rośnie także liczba informacji pozytywnych o osobach, które terminowo opłacają swoje zobowiązania.

Po pierwszym półroczu 2015 roku mamy blisko 2,7 mln spraw konsumentów i firm w Polsce. Łącznie baza danych jest warta ponad 13 mld zł. Są w niej zarówno informacje negatywne, jak i pozytywne, czyli świadczące o terminowym wywiązywaniu się ze zobowiązań finansowych i niefinansowych – mówi agencji Newseria Biznes Edyta Szymczak z Rejestru Dłużników ERIF Biura Informacji Gospodarczej.

W Rejestrze dominują zobowiązania osób prywatnych. Przeważają osoby, które mają zadłużenie w wysokości od 1 do 3 tys. zł. Łączna wartość tych spraw wyniosła 1,4 mld zł. Blisko 0,5 mln osób ma długi o wartości od 3 do 10 tys. zł. Ich łączna wartość to 2,7 mld zł.

Konsument zalega średnio z płatnościami na kwotę 4,7 tys. zł, natomiast przedsiębiorca – na 7 tys. zł – dodaje Szymczak.

Niespłacone długi konsumentów dotyczą przede wszystkim zobowiązań za usługi z sektora szeroko rozumianych multimediów – opłat za usługi telefonii komórkowej czy internetu. Na koniec II kwartału 2015 roku stanowiły one w Rejestrze Dłużników ERIF 26 proc. wszystkich tytułów zadłużeń konsumenckich. Blisko połowę (46 proc.) wszystkich spraw konsumenckich znajdujących się w bazie Rejestru stanowiły zobowiązania z bankowego i pozabankowego sektora finansowego.

W sektorze finansowym średnie zobowiązanie konsumenta oscyluje wokół 7 tys. zł. Natomiast średnia kwota zadłużenia konsumenta w sektorze multimediów, na przykład za korzystanie z usług internetowych czy telekomunikacyjnych, to kwota rzędu 1,8 tys. zł – wyjaśnia Szymczak.

Zadłużenie firm wynika przede wszystkim z braku terminowych płatności za usługi telekomunikacyjne i internet (stanowią one ok. 53 proc. wszystkich spraw firm) oraz z niespłacania umów leasingowych, ubezpieczeń i kredytów.

Coraz więcej Polaków chce budować pozytywną historię płatniczą. Terminowe opłacanie rachunków i faktur poprawia ich wiarygodność na rynku. Na koniec II kwartału 2015 roku w Rejestrze Dłużników ERIF znajdowało się ponad 0,6 mln pozytywnych informacji. Względem I kwartału 2015 roku to wzrost o 24 proc., natomiast w porównaniu z analogicznym okresem z 2014 roku to zmiana o ponad 1252 proc.

Informacje pozytywne są niezbędne przy ocenie ryzyka, doskonale uzupełniają informację negatywną, dając kompleksowy obraz wiarygodności płatniczej potencjalnego klienta – przekonuje Edyta Szymczak. – Firmy profesjonalnie oceniające ryzyko potrzebują takich danych i sięgają do zewnętrznych źródeł informacji, do których należą m.in. biura informacji gospodarczej.

Z pozytywnych informacji gospodarczych korzystają zarówno firmy, jak i instytucje finansowe oraz usługowe. Tym bardziej warto dbać, by takie informacje znalazły się w rejestrze, zwłaszcza że coraz więcej instytucji sprawdza wiarygodność płatniczą klientów. Na koniec I połowy 2015 roku Rejestr Dłużników ERIF udostępnił 2,8 mln raportów (na koniec I półrocza 2014 – 2,1 mln, a na koniec I półrocza 2013 – 1,8 mln).

O przewagach rynkowych decyduje sposób dopasowania usługi oraz właściwe zarządzenie ryzykiem – analizuje Edyta Szymczak. – Rośnie liczba zapytań, rosną bazy danych biur informacji gospodarczej, to naturalny trend i kierunek, jakiego spodziewamy się w przyszłości. Biura informacji gospodarczej są już stałym elementem procesu oceny ryzyka i zarządzania wierzytelnościami w instytucjach finansowych, a także tych niefinansowych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.