Mówi: | Michał Brzeziński |
Funkcja: | założyciel |
Firma: | Clicktrans |
Popyt na usługi związane z przeprowadzkami znowu wysoki. Firmy przewozowe mają coraz więcej zleceń z kraju i zagranicy
W czasie pandemii znacząco spadł popyt na krajowe usługi przeprowadzkowe – wynika z raportu Clicktrans.pl. Firmy przewozowe miały też mniej zleceń związanych z transportem samochodów, natomiast w innych kategoriach – takich jak przewóz palet, motocykli, mebli, ale również zwierząt – zanotowały wzrosty. Gorzej wyglądała sytuacja ze zleceniami międzynarodowymi. Te jednak od połowy kwietnia notują tendencję wzrostową i już powróciły do poziomów sprzed pandemii.
– W okresie największych obostrzeń związanych z pandemią transport międzynarodowy odnotował duży spadek praktycznie we wszystkich rodzajach ładunków. Zupełnie inna sytuacja była natomiast w transporcie krajowym, bo tutaj obserwowaliśmy wzrost z wyjątkiem jedynie przeprowadzek i transportu samochodów. Jednak od połowy kwietnia był zauważalny trend wzrostowy i już w czerwcu wartość wszystkich zleceń transportowych wróciła do normy na wszystkich trasach – mówi agencji Newseria Biznes Michał Brzeziński, założyciel Clicktrans.pl.
Z analizy Clicktrans.pl wynika, że utrudnienia w przekraczaniu granic, a także niepewny rozwój sytuacji epidemicznej na świecie zahamowały przede wszystkim międzynarodowy transport mebli (spadek o 23 proc.), motocykli (-15 proc.) oraz samochodów (10,6 proc.), a także usługi przeprowadzkowe (spadek o blisko 12 proc.). Na trasach wewnątrz Polski liczba zleceń niemal wszystkich typów ładunków wzrosła. Wyjątkiem był transport związany z przeprowadzkami (spadek o 28,8 proc.) oraz przewozem aut (o 2,7 proc.).
– Przeprowadzki międzynarodowe spadły aż o 12 proc., a krajowe aż o 30 proc. Podobny spadek odnotowaliśmy w transporcie samochodów i rekordowy pod tym względem był kwiecień, gdy właściwie z miesiąca na miesiąc liczba zleceń spadła o 1/4. Nigdy wcześniej nie obserwowaliśmy takich zawirowań przez 10 lat funkcjonowania serwisu Clicktrans.pl – zauważa Michał Brzeziński.
Wewnątrz kraju przewieziono o ponad 10 proc. więcej maszyn i sprzętu (spadek o 11,8 proc. w zleceniach międzynarodowych). Nieznacznie wzrósł transport palet (międzynarodowy o 1,8 proc., a krajowy o 7,9 proc.). O 13,4 proc. zwiększyła się liczba zleceń na transport paczek wewnątrz kraju (w międzynarodowym transporcie spadek był minimalny – o 0,8 proc.).
– W czasie obostrzeń nasza możliwość wychodzenia z domów była ograniczona, natomiast firmy transportowe mogły funkcjonować normalnie i przewozić duże przesyłki oraz zwierzaki w kraju i za granicą – wskazuje założyciel Clicktrans.pl.
Społeczna izolacja sprawiła, że częściej szukaliśmy towarzystwa zwierząt. Wzrosła liczba adopcji ze schronisk, a także liczba zleceń w krajowym (o 39,5 proc.) i międzynarodowym (o 11 proc.) transporcie zwierząt.
– Dużo częściej w okresie pandemii szukaliśmy profesjonalnych firm, które przewożą zwierzęta domowe – wskazuje Michał Brzeziński.
W przypadku większości typów ładunków na trasach krajowych i międzynarodowych spadły ceny w porównaniu z analogicznym okresem z zeszłego roku. To efekt większej konkurencji wśród przewoźników o zlecenia i większego niż wcześniej poszukiwania zleceń w internecie.
– W kwietniu i maju cena wszystkich zleceń transportowych spadła średnio o około 10 proc. Przykładowo ceny transportu palet spadły o 2,6 proc., ceny transportu mebli w kraju o 11 proc., a np. transport zwierząt za granicę był tańszy aż o 15 proc. – wylicza.
O 15 proc. staniały też usługi przeprowadzkowe w kraju, za to te zagraniczne wzrosły o blisko 6 proc.
Zdaniem eksperta, choć pandemia i możliwe kolejne ograniczenia z nią związane wywołują dużą niepewność w branży, to sytuacja nie jest zła.
– Sytuacja wraca do normy. Polacy z powrotem sprowadzają auta, przesyłają meble, różnego rodzaju duże przesyłki, a firmy zlecają transport różnych ładunków przemysłowych. Dane z czerwca i lipca są bardzo pozytywne – ocenia założyciel Clicktrans.pl.
Przewoźnicy autokarowi w głębokim kryzysie. Połowie firm w branży grozi upadłość, a bez pracy może zostać nawet 8 tys. osób
Część pakietu mobilności zacznie obowiązywać w sierpniu. Polskie firmy transportowe czeka kosztowna rewolucja
W transporcie ubywa pasażerów, ale przybywa gapowiczów. Długi za jazdę bez ważnego biletu przekraczają już 144 mln zł
Czytaj także
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-09-25: Trwają prace nad strategią migracyjną Polski na lata 2025–2030. Eksperci apelują o duży nacisk na mieszkalnictwo
- 2024-08-22: Lato to szczyt sezonu remontowego. Wakacyjne modernizacje znacznie częściej dotyczą mieszkań niż domów
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-09-02: Na rynku najmu brakuje większych mieszkań, a popyt na nie rośnie. Coraz popularniejszy może się stać najem domów
- 2024-08-20: Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.