Mówi: | Wojciech Szajnar |
Funkcja: | Dyrektor Departamentu Wsparcia Projektów Szkoleniowych |
Firma: | PARP |
PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma
– W sytuacji niepewności, dużych zawirowań na rynkach światowych i na rynku krajowym, planowanie w firmach jest metodą obrony – mówi Wojciech Szajnar, dyrektor Departamentu Wsparcia Projektów Szkoleniowych w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Okazuje się, że tylko co ósma z działających na polskim rynku firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw ma opracowaną strategię działania. 20 proc. z nich nie zna dokładnie otoczenia rynkowego, w którym funkcjonują.
Opracowanie planów rozwojowych czy strategii działania firmy jest niezwykle istotne dla każdego, nawet małego i średniego przedsiębiorstwa. Szczególnie ważne jest w sytuacji, gdy mamy do czynienia z wyraźnym spowolnieniem gospodarczym.
– Wiadomo, że w takiej sytuacji nie możemy mówić o planowaniu długofalowym, raczej o planach krótkich, rolowanych, które możemy szybko zmieniać i dostosowywać do rzeczywistości, w której działamy – tłumaczy Wojciech Szajnar, dyrektor Departamentu Wsparcia Projektów Szkoleniowych w PARP. – Dzisiejsza sytuacja wymusza na przedsiębiorcy refleksję, w którym kierunku jego firma ma podążać.
To teoria, praktyka zaś wygląda zupełnie inaczej. Z badań przygotowanych i opracowanych na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że drobni i średni przedsiębiorcy przywiązują niewielką wagę do myślenia strategicznego.
– Wszystko jest kwestią skali – zwraca uwagę Wojciech Szajnar. – Mówimy o przedsiębiorstwach, w których często dyrektorem do spraw planowania, sprzedaży, marketingu, kadr i finansów jest jedna osoba, czyli właściciel lub prezes tej firmy.
Dla części z nich celem nadrzędnym jest dziś zarabianie pieniędzy i utrzymywanie rodziny. Tylko nieliczne myślą o rozwoju.
Jednak – jak podkreśla dyrektor – często w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw opracowanie planu rozwoju sprowadza się do odpowiedzi na kilka podstawowych pytań: gdzie dziś są ze swoim biznesem, jaką widzą dla siebie przyszłość, czy baza klientów, którą dziś posiadają, daje szanse powodzenia. Kluczową wydaje się też kwestia odpowiedniego personelu. Jego zdaniem, myślenie o rozwoju wymusza dziś na przedsiębiorcach sam rynek.
– Dwadzieścia lat temu rynek przyjmował właściwie wszystkie firmy, które powstawały, a weryfikacja umiejętności zarządczych i jakości produktów, dostarczanych przez firmy, była bardzo często odroczona, bo rynek był pusty, a klienci wygłodniali i poszukiwali tych dóbr, które znali dotąd jedynie z telewizji – mówi Wojciech Szajnar.
Dziś, kiedy rynek jest bardziej nasycony, zmieniły się gusta i oczekiwania klientów.
– Dlatego ta weryfikacja jakości firmy, jej produktu i sposobu zarządzania, następuje bardzo szybko – podkreśla. – To jest zasadnicza różnica.
Różnica, która powinni zauważyć, nawet drobni przedsiębiorcy, póki nie jest jeszcze za późno. Wyniki przeprowadzanych analiz pozwalają wnioskować, że znacznie większe szanse na przetrwanie kryzysu gospodarczego mają firmy, które planując strategię i zarządzanie przygotowały się na jego nadejście.
– Firmy z taką inteligentną organizacją mają dużo wyższe przychody – mówi Wojciech Szajnar. – W roku 2009, kiedy badaliśmy to w PARP, te przychody były wyższe o ok. 1 mln zł w porównaniu do firm, które takich działań nie prowadziły.
Jak podkreśla, szereg działań podejmowanych w tym zakresie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, adresowanych jest do małych i średnich przedsiębiorstw. Część z nich ukierunkowana jest na naukę strategicznego myślenia, opracowywania planów działania i zarządzania personelem.
– Dostarczamy przedsiębiorcom narzędzi HR-owych, zarządczych, prowadzimy portal inwestycjawkadry.pl, gdzie jest baza usług szkoleniowych skierowanych m.in. do sektora MSP – wymienia Wojciech Szajnar.
Dodaje, że wkrótce zostanie ogłoszony konkurs „HeRosi organizacji” (w ramach poddziałania 2.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), w którym przedsiębiorstwa z sektora MSP będą mogły dostać 190 mln zł na szkolenia dla kadry menedżerskiej i działów HR.
– Dziś koncentrujemy się wyłącznie na mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach i chcemy te usługi, które zwykle są bardzo drogie, np. coaching, spersonalizowane szkolenia zarządcze, studia MBA dostarczyć również do tego sektora – podkreśla Szajnar.
Do pobrania
Kilkanaście naborów wniosków na pieniądze z UE dla małych i średnich przedsiębiorstw jeszcze w tym roku
Wystawa plenerowa „Przedsiębiorczość po polsku”. Krakowskie Przedmieście, Skwer Hoovera. Będzie można ją oglądać do końca listopada 2012 r. - zdjęcia do montażu
KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu
Czytaj także
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
- 2024-06-12: Co czwarty uczeń ostatnich klas szkoły ponadpodstawowej ma konkretne plany na przyszłość. 30 proc. nie wie, czy będzie studiować
- 2024-07-04: Cyfrowe bliźniaki rewolucjonizują szereg obszarów gospodarki. Skorzysta na tym nie tylko przemysł, ale również medycyna
- 2024-07-05: Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-03-26: Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy. Dzięki nim powstało już wiele innowacyjnych technologii
- 2024-03-19: Szkoły potrzebują procedur związanych z próbami samobójczymi uczniów. Niezbędne są także szkolenia dla nauczycieli i rodziców
- 2024-03-01: Kraje afrykańskie w bezprecedensowym kryzysie żywnościowym. Potrzebne wsparcie rozwojowe dla lokalnego rolnictwa
- 2024-02-14: Polscy przedsiębiorcy wiedzą, że automatyzacja to strategiczny element rozwoju. Brak specjalistów jest największą barierą
- 2024-01-31: 85 proc. mokradeł i torfowisk w Polsce jest zdegradowanych. Na wdrożenie czeka strategia odbudowy takich obszarów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.