Mówi: | Sławomir Jędrzejczyk |
Funkcja: | Wiceprezes zarządu ds. finansowych |
Firma: | PKN Orlen |
PKN Orlen wciąż zainteresowany terminalem gazowym w Świnoujściu
Terminal w Świnoujściu ma zostać oddany do użytku w 2014 roku. Będzie on pozwalał na import gazu drogą morską - początkowo ma to być 5 mld metrów sześciennych rocznie. 65 proc. dostaw dedykowanych będzie PGNiG, a o pozostałą część walczą ZA Tarnów, Lotos i PKN Orlen.
- W tej chwili za wcześnie jeszcze, żeby deklarować jakieś wolumeny albo szczegóły. Ale na pewno bardzo cierpliwie czekamy na to, żeby ten terminal powstał, bo to na pewno otworzy nowe możliwości importu gazu dla nas - wyjaśnia wiceprezes zarządu PKN Orlen.
Koncern zdecyduje się najprawdopodobniej na opcję samodzielnych negocjacji z powstającym terminalem na temat ewentualnego zakupu gazu.
- Myślę, że na chwilę obecną rynek jest nie do końca dojrzały, żeby robić zakupy grupowe. Ale zbyt wcześnie, żeby deklarować, czy pójdziemy samodzielnie, czy w jakiejś grupie zakupowej. Mamy na tyle dużą skalę działania i na tyle dużą siłę zakupową, że mogę sobie wyobrazić, że spokojnie jesteśmy w stanie dobre warunki wynegocjować kupując samodzielnie - deklaruje Sławomir Jędrzejczyk.
Dziś 98 proc. gazu przepływa przez ręce PGNiG. Tę sytuację ma zmienić otwarcie terminala morskiego, ale nabywcy hurtowi z nadzieją patrzą również na gaz pozyskiwany z łupków. Wciąż trwają prace nad Programem Uwolnienia Gazu - spór dotyczy m.in. minimalnej ilości gazu, która ma być sprzedawana na wolnym rynku. Odbiorcy przekonują, że zróżnicowanie rynku mogłoby wpłynąć korzystnie na ceny.
- W tej chwili jesteśmy największym odbiorcom gazu w Polsce. Potrzebujemy ponad miliard metrów sześciennych. Także ja nie chciałbym w tej chwili deklarować, jaki procent dostaw będzie z alternatywnych źródeł, ale na pewno chcemy, żeby to był dość znaczny udział - zapowiada Sławomir Jędrzejczyk.
Dywersyfikacja dostaw nie zmieni jednak radykalnie stanu rzeczy: PGNiG wciąż będzie realizowało około 70 proc. dostaw gazu dla odbiorców hurtowych. Na więcej nie pozwala system przesyłu.
Czytaj także
- 2024-05-13: Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
- 2024-05-10: Komisarz UE ds. energii: Możemy i powinniśmy ograniczyć Rosji dostęp do finansowania i technologii w obszarze LNG
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-04-16: Szybko rośnie udział odnawialnych źródeł w krajowym miksie energetycznym. Potrzebne przyspieszenie w inwestycjach w sieci przesyłowe
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.